Bereikbaarheid en logistiek

Bereikbaarheid en logistiek

MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.

Dien je vraagstuk in

Op (de) weg naar een uitstootvrije Metropoolregio

Op (de) weg naar een uitstootvrije Metropoolregio

Adviesbureau Breikers biedt werkgevers de mogelijkheid om drie dagen lang gratis een gloednieuwe elektrische bestelauto te testen. Vice-voorzitter Frankfurther is enthousiast over het initiatief: ‘MKB-Amsterdam roept op om gebruik te maken van dit aanbod en laten we ons voorbereiden op het emissieloze rijden in 2025. Het is echt een realiteit dat het eraan zit te komen!’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Vervoer over water is voor Van Keulen ‘back to the roots’

Vervoer over water is voor Van Keulen ‘back to the roots’

De komende jaren zal de stadslogistiek meer en meer in het teken staan van energieneutraal vervoer. Om die logistieke ketens goed op elkaar af te stemmen is ook Amsterdam druk bezig met de planning van verschillende stadshubs. Ook de bouw ontkomt niet aan de steeds striktere eisen. Zeker als de stad na de coronacrisis naar verwachting nog twee keer zo druk wordt. Van Keulen hout- en bouwmaterialen wil de komende jaren zijn crossdockfunctie verder uitbouwen. En transport over water is daarbij, vanaf het enorme terrein in Amsterdam-Noord, een serieuze optie.