Bereikbaarheid en logistiek
Bereikbaarheid en logistiek
MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.
Stadhubs
Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd.
De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt bestuurslid Guido Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’
MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen. Stadshubs en bouwhubs leveren een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.
In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw.
Werkzaamheden Oranje Loper
Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden.
Dien je vraagstuk in

Ondernemers winkelcentrum De Dukaat aan het Ecuplein: ‘Laat onze blauwe parkeerzone niet verdwijnen’
Maik Schaffner, eigenaar van supermarkt Jumbo in winkelcentrum De Dukaat: ‘Wij zijn niet tegen de invoering van betaald parkeren. Maar bij het verdwijnen van de blauwe parkeerzone gaan bewoners met een parkeerontheffing op deze plekken staan.’ Guido Frankfurther: ‘Een goed functionerend winkelcentrum is belangrijk voor de leefbaarheid van het gebied.’ De commissie Mobiliteit en Openbare Ruimte van de gemeenteraad bespreekt donderdag de kwestie.

Leveranciers na elke levering terug naar Ringweg A10
Vorige week maakte wethouder Van de Horst bekend 14 hoofdroutes voor autoverkeer te willen afsluiten. Vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam: ‘Wij zien ook de voordelen van een autoluwere stad met minder drukte en een schonere lucht. Maar dat moet wel in goed overleg met het bedrijfsleven en in kleine, behapbare stappen, zodat het bedrijfsleven de tijd krijgt om zich aan te passen.’

MKB-Amsterdam pleit voor meer liefde voor het touringcarvervoer
Touringcars zorgen voor schoon, veilig en efficiënt vervoer van bezoekers van onze musea, hotels, winkels en restaurants, ziet Guido Frankfurther: ‘Touringcarvervoer is voor de Amsterdamse economie en werkgelegenheid van groot belang. De beloofde extra haltes rond het touringcarluwe centrum moeten met spoed worden aangelegd.’

Breikers werkt hard aan flexibele mobiliteit
De tijd is voorbij dat iedereen met de auto naar het werk gaat. Mensen willen de keuze hebben hoe ze reizen. Breikers adviseert werkgevers hoe ze hun personeel op een meer duurzame manier naar hun werk kunnen laten gaan. Guido Frankfurther: ‘Dat is beter voor het milieu, er is meer ruimte voor beroepsverkeer, en meer beweging bij de werknemers.’

Piet Heintunnel gaat weer open!
De stad is vanaf vrijdag 20 januari weer een stuk makkelijker bereikbaar. Na anderhalf jaar renovatie gaat de Pien Hein Tunnel vrijdagavond weer open. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: ‘Natuurlijk was het fijn geweest voor al het zakelijk verkeer als de tunnel eerder was opengegaan, maar ook voor MKB-Amsterdam staat de veiligheid voorop.’

Rokinfile, maak er vóór Pasen een einde aan!
Wethouder Van der Horst en de coalitiepartijen ondersteunen het voorstel van MKB-Amsterdam om een eind te maken aan de Rokinfile. Initiatiefnemer Guido Frankfurther vroeg in de raadsvergadering om snelle actie. ‘Wij stellen u voor om een inrijdverbod in te stellen, waarvan het bestemmingsverkeer wordt uitgezonderd, wat ons betreft ingaand vóór dit jaar Pasen.’

De maat is vol voor de Rokinfile!
MKB-Amsterdam, Vereniging Amsterdam City en Koninklijke Horeca Amsterdam vragen de gemeente zo snel mogelijk een oplossing te vinden voor de eindeloze file die vrijwel elke dag op het Rokin staat. Zij stellen voor een 24/7 inrijverbod in te stellen, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Donderdag 12 januari gaat de raadscommissie Mobiliteit van de gemeente in debat over het voorstel.

Kwart miljoen toeristen welkom geheten
Een kwart miljoen bezoekers aan Amsterdam werden in 2022 verwelkomd door vrijwilligers van de Stichting Welkom. ‘Het was weer een goed jaar’, vindt projectleider en vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther. ‘In 2023 willen we groeien naar een team van tachtig vrijwilligers.’

Amsterdam breidt betaald parkeren uit per 2024
De gemeente Amsterdam wil betaald parkeren per 2024 uitbreiden in de stadsdelen Nieuw-West en Zuidoost. Ook wil het stadsbestuur de tarieven voor parkeervergunningen en parkeren op straat verhogen én de parkeertijden uitbreiden. Wat vind jij van de plannen? Van 20 november tot en met 20 januari krijgen Amsterdammers tijd voor inspraak.

‘Het openbaar vervoer kachelt achteruit’
De NS heeft te maken met een personeelstekort en hierdoor worden treinen geschrapt. Bart Drenth ook voorzitter van de Reizigers Advies Raad: ‘Wij horen dat van veel van onze leden: de zoektocht naar personeel wordt alleen maar moeilijker als je als ondernemer in de stad nauwelijks bereikbaar bent. Reistijd is een niet te onderschatten factor voor de beslissing die mensen nemen om ergens te gaan werken.’