Bereikbaarheid en logistiek
Bereikbaarheid en logistiek
MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.
Stadhubs
Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd.
De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt bestuurslid Guido Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’
MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen. Stadshubs en bouwhubs leveren een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.
In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw.
Werkzaamheden Oranje Loper
Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden.
Dien je vraagstuk in
Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten
Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV)...
Geef je mening over de Uitstootvrije zone Amsterdam
Nog tot 23 oktober 2023 kunnen ondernemers hun mening delen over de uitstootvrije zone via www.amsterdam.nl/inspraak . Jouw betrokkenheid als ondernemer is cruciaal voor de toekomst van de zone en kan het verkeersbesluit beïnvloeden. De gemeente Amsterdam organiseert diverse evenementen om je te informeren en jouw mening te horen.
MKB wil langere ontheffing vrachtauto’s voor uitstootvrijezone
MKB-Metropool Amsterdam pleit bij de gemeente voor een langere ontheffingsmogelijkheid voor vrachtauto’s dan tot 1 januari 2030. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “Zeker in huidige economische situatie met torenhoge bedrijfslasten en Coronaschulden die nu moeten worden terugbetaald, kan je niet verlangen dat ondernemers hun vrachtauto’s uit 2018 of 2019 op 1 januari 2025 de deur uitdoen”
Ook Guido Frankfurther zakt voor tramexamen
Vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther kijkt kritisch naar het tramexamen van de GVB. Frankfurther erkent het belang van snelheids- en vaardigheidstesten, maar meent dat de lat wel erg hoog wordt gelegd: “Veiligheid voorop, maar op deze manier wordt het personeelstekort natuurlijk nooit ingelopen”.
MKB steunt invoering ‘30km/uur als norm’
MKB-Metropool Amsterdam steunt de invoering van de snelheidsbeperking van 30km/uur die later dit jaar zal worden ingevoerd. De nieuwe snelheidsbeperking zal voor grote delen van Amsterdam gaan gelden. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “Voor ons is bereikbaarheid belangrijker dan snelheid”.
Goodbye Knip, Hello Knijp!
Amsterdamse ondernemers halen opgelucht adem nu de verfoeide knips in de Weesperstraat en omliggende straten eindelijk zondag zijn opgeheven. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “Laten we met de bewoners, ondernemers en de gemeente nu doorpakken om van de Weesperstraat eindelijk een aantrekkelijke stadstraat te maken zonder nieuwe knips.”
Ondernemers tellen dagen af naar einde knip Weesperstraat
Als a.s. zondag om 23 uur de slagbomen op de knip Weesperstraat en omliggende straten voor de laatste keer opengaan, zijn het vooral de Amsterdamse ondernemers die opgelucht adem zullen halen. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “De gemeente realiseert zich onvoldoende hoeveel schade deze proef het bedrijfsleven heeft berokkend.”
‘Aankoop dieselvuilniswagens door gemeente is een verkeerd signaal’
Ondernemers lopen tegen dezelfde zero-emissie deadline aan. Daarom pleit MKB-Amsterdam voor een ruimere overgangsregeling, zodat ondernemers meer tijd en ruimte hebben om over te stappen op duurzaam vervoer.
MKB-Amsterdam steunt actie bewoners Kattenburgerstraat
Vicevoorzitter Guido Frankfurther: ‘De bewoners van Kattenburg zitten opgesloten in hun eigen wijk, worden opgezadeld met nog meer verkeersoverlast en vieze lucht dan normaal en zijn onbereikbaar voor allerlei leveringen en diensten.’
Knip Weesperstraat van start: ‘files zorgen voor irritaties’
Vicevoorzitter Guido Frankfurther: ‘Alle ondernemers, leveranciers, busjes voor schoolkinderen en gehandicapten, servicemonteurs en dus ook zo’n 200.000 Amsterdammers gaan hier echt veel last van krijgen.’