Bereikbaarheid en logistiek

Bereikbaarheid en logistiek

MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.

Stadhubs

Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd. 

De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt bestuurslid Guido Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’

MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen. Stadshubs en bouwhubs leveren een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.

In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw.

 

Werkzaamheden Oranje Loper

Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden.

 

Dien je vraagstuk in

‘Werkzaamheden Oranje loper: dikke onvoldoende’

‘Werkzaamheden Oranje loper: dikke onvoldoende’

Deze week maakte de gemeente bekend dat de werkzaamheden aan de negen bruggen op de Oranje Loper een half jaar vertraging oploopt. Remko Struyck, bestuurslid BIZ Rozengracht: ‘Nu heb ik veel tijd en energie gestopt in een alternatief terras, allemaal voor niks. Ik hoor van veel ondernemers dat ze last hebben van de slechte planning en communicatie. Dat is echt een dikke onvoldoende.’

‘Werkzaamheden Oranje loper: dikke onvoldoende’

Gemeente, ga zelf naar de ondernemers toe!

Bedrijven op de Oranje Loper hebben te maken met langdurige werkzaamheden. Remko Struyck, bestuurder BIZ Rozengracht: ‘Ik zie dat getroffen bedrijven behoefte hebben aan een proactieve overheid. Ik zou het liefst zien dat ambtenaren langs de deuren gaan om de bedrijven die in de puinhoop op de Oranje Loper zitten te helpen.’

College: ‘houd de stad bereikbaar!’

College: ‘houd de stad bereikbaar!’

Wat vindt Guido Frankfurther, bestuurslid van MKB-Amsterdam, van het nieuwe coalitieakkoord? ‘Wat er níet in staat is opvallender dan wat er wél staat’, zegt Frankfurther. Hij mist infrastructurele investeringen in het openbaar vervoer, maatregelen om de overlast van pakketbezorging aan te pakken en aandacht voor de laden- en lossenproblematiek.