De komende jaren zal de stadslogistiek meer en meer in het teken staan van energieneutraal vervoer. Om die logistieke ketens goed op elkaar af te stemmen is Amsterdam druk bezig met de planning van verschillende stadshubs. Ook de bouw ontkomt niet aan de steeds striktere eisen. Zeker als de stad na de coronacrisis naar verwachting nog twee keer zo druk wordt. Van Keulen hout- en bouwmaterialen wil daarvoor de komende jaren zijn crossdockfunctie verder uitbouwen. En transport over water is daarbij, vanaf het enorme terrein in Amsterdam-Noord, een serieuze optie.

Van Keulen is al ruim 110 jaar een begrip in Amsterdam en omstreken. Het bedrijf is onderdeel van Saint-Gobain Distribution Benelux. Met bijna dertig vrachtwagens die af en aan rijden speelt Van Keulen ook een belangrijke logistieke rol voor de bouwsector. Een grote GTL-tank, een samenwerkingsproject met Shell, siert het terrein. Voor een emissieloze toekomst is het uiteindelijk niet voldoende. Met louter elektrisch vervoer kom je er in de stad ook niet. En voordat waterstof definitief doorbreekt moet er nog veel water door het IJ stromen.

Elektrisch wegtransport
Nu het nog altijd de bedoeling is dat er vanaf 2025 geen dieselauto’s meer de stad in mogen, is Van Keulen hard bezig om het transport verder te verduurzamen. Een grote uitdaging is het elektrisch wegtransport, zegt Robbert Gosman, directeur sales & operations. De wagens zijn er wel, maar de combinatie met kranen die tot 28 meter hoogte kunnen lossen is op dit moment nog een brug te ver. ‘Daar is nog geen definitieve oplossing voor. Daarom kijken we met partners in hoeverre de verschillende partijen uit de bouwketen een vuist kunnen maken naar de gemeenten.’

Wat nodig is, is een gezond verdienmodel, zegt Gosman. En dat vereist een gelijk speelveld. Een belangrijk knelpunt is daarbij de handhaving. ‘Wij zijn met onze auto’s een hele grote partij in Amsterdam. Als mensen van buitenaf zomaar de stad in kunnen en wij doen hele dure investeringen, moet je iets met de prijs kunnen doen.’ En daar komt het vergunningenbeleid van de gemeente om de hoek kijken, zegt Gosman. ‘We willen een eerlijke concurrentiestrijd aan kunnen gaan en op dit moment is dat nog niet aan de orde.’

Vervoer over water
Met een toekomstige crossdock-functie via het water hoopt Van Keulen meerdere vliegen in één klap te slaan: je kunt met een dekschuit op plekken komen die via de weg niet of veel moeilijker bereikbaar zijn. Als crossdock heb je een belangrijke voorraadfunctie, waardoor je het aantal aan- en afvoerkilometers beperkt. Daarnaast kun je een belangrijke rol spelen in het vervoer voor derden én ondersteunend zijn bij het afvoeren van afval. ‘En zo heb je één aanspreekpunt, dat representeert, coördineert en de zaken afhandelt.’

Vervoer over water biedt daarbij extra voordelen, zegt Gosman. ‘Het mooie is: daarmee gaan we in feite terug naar de oorsprong, naar de dekschuiten zoals ze ook ruim honderd jaar geleden al door de grachten voeren. Vervoer over water zal nooit de enige oplossing zijn. maar het kan belangrijke voordelen bieden, zoals reductie van het transport en daarmee van CO2- en fijnstof-uitstoot.’ Dat zorgt volgens Gosman tevens voor meer rust op de bouwplaats én voor omwonenden. ‘Én je beperkt de faalkosten: de nadruk komt te liggen op vooraf plannen en niet al te ad hoc.’

Hotel Geldersekade
Een pilotproject met de renovatie en nieuwbouw van een hotel op de Geldersekade bleek voor Van Keulen een stoomcursus ‘vervoer over water’. Al pionierend deed het – samen met zijn partners – een schat aan waardevolle ervaring op. Na de nodige aanpassingen in de planning werd deze ‘bouwlogistieke uitdaging’ tot een goed einde gebracht. Eens te meer bleek hoe specifiek de bouwsector is: alleen al het berekenen van de hoeveelheid goederen aan de hand van het aantal pallets is onbegonnen werk, met de wirwar aan materialen en formaten.

Om dergelijke projecten ook in de toekomst mogelijk te maken wil Van Keulen dolgraag een laad- en loskade van 270 meter aanleggen. Een belangrijk obstakel is het stuk grond aan het begin van het terrein, dat van de gemeente is. Ook hier hoopt Gosman uiteindelijk de gemeente aan zijn zijde te vinden. Voor de benodigde vergunningen, maar ook voor een gezonde bedrijfsvoering. ‘Dat is een kip-ei-verhaal: er zijn projecten nodig om te kunnen investeren en je moet investeren om nieuwe projecten te kunnen oppakken. En dat kunnen wij niet alleen, daarvoor is de hulp van de gemeente nodig.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Geef ondernemers meer inzicht in gevolgen Grote Werken’

‘Geef ondernemers meer inzicht in gevolgen Grote Werken’

Bij de grote openbare werken die Amsterdam de komende jaren te wachten staan, zijn ook de belangen van veel ondernemers in het geding. Dat schrijven Willem Koster van Vereniging Amsterdam City, Pim Evers van KHN Amsterdam en Bart Drenth van MKB-Amsterdam in een brief aan wethouders Everhardt en De Vries.

Huurkorting op gemeentevastgoed: hoe gaat het nu?

Huurkorting op gemeentevastgoed: hoe gaat het nu?

In maart besloot de gemeente Amsterdam, dankzij een lobby van MKB-Amsterdam, dat ondernemers die gemeentelijke panden huren huurkorting zouden krijgen. Veel ondernemers zijn geholpen met deze maatregel, maar dat geldt niet voor iedereen. MKB-Amsterdam roept de gemeente Amsterdam op: bied maatwerk!

Aandeel flexbanen sinds coronacrisis fors gestegen

Aandeel flexbanen sinds coronacrisis fors gestegen

Ruim een vierde van alle dienstverbanden is nu voor bepaalde tijd, voor de crisis was dat nog ongeveer een vijfde. Volgens hoogleraar Arbeidsmarkt Ton Wilthagen van de Tilburg University is het een bekend verschijnsel tijdens crises. In onzekere tijden zijn bedrijven geneigd de kat uit de boom te kijken.

Gerco Tolsma: ”Neem de tijd voor je personeel”

Gerco Tolsma: ”Neem de tijd voor je personeel”

Op 4 juli zenden we een nieuwe MKB TV uit over het Regionaal Werkcentrum. In aanloop spreken we met voorzitters van ondernemersverenigingen over de arbeidsmarkt in hun regio. Vandaag: Gerco Tolsma, regionaal directeur van platform MeerBusiness Haarlemmermeer en Schiphol.

We mogen weer: Groeiborrel op donderdag 17 juni!

We mogen weer: Groeiborrel op donderdag 17 juni!

Het is inmiddels even geleden, maar aankomende donderdag organiseert MKB-Amsterdam eindelijk weer een fysieke groeiborrel! De borrel vindt plaats in Brasserie Paardenburg, Amstelveen. Tijdens de bijeenkomst wordt de winnaar van het Product van de Maand bekendgemaakt.

Zomerevent: Verspreiden van inclusiviteit

Zomerevent: Verspreiden van inclusiviteit

Covid-19 heeft ons afgelopen jaar al laten zien hoe belangrijk solidariteit is en hoe belangrijk contact met anderen voor iedereen is. Het thema van het jaarlijkse digitale zomerevent van Sociaal Werkkoepel Amsterdam, op 24 juni 2021, is actueler dan ooit: Verspreiden van inclusiviteit.