De komende jaren zal de stadslogistiek meer en meer in het teken staan van energieneutraal vervoer. Om die logistieke ketens goed op elkaar af te stemmen is Amsterdam druk bezig met de planning van verschillende stadshubs. Ook de bouw ontkomt niet aan de steeds striktere eisen. Zeker als de stad na de coronacrisis naar verwachting nog twee keer zo druk wordt. Van Keulen hout- en bouwmaterialen wil daarvoor de komende jaren zijn crossdockfunctie verder uitbouwen. En transport over water is daarbij, vanaf het enorme terrein in Amsterdam-Noord, een serieuze optie.

Van Keulen is al ruim 110 jaar een begrip in Amsterdam en omstreken. Het bedrijf is onderdeel van Saint-Gobain Distribution Benelux. Met bijna dertig vrachtwagens die af en aan rijden speelt Van Keulen ook een belangrijke logistieke rol voor de bouwsector. Een grote GTL-tank, een samenwerkingsproject met Shell, siert het terrein. Voor een emissieloze toekomst is het uiteindelijk niet voldoende. Met louter elektrisch vervoer kom je er in de stad ook niet. En voordat waterstof definitief doorbreekt moet er nog veel water door het IJ stromen.

Elektrisch wegtransport
Nu het nog altijd de bedoeling is dat er vanaf 2025 geen dieselauto’s meer de stad in mogen, is Van Keulen hard bezig om het transport verder te verduurzamen. Een grote uitdaging is het elektrisch wegtransport, zegt Robbert Gosman, directeur sales & operations. De wagens zijn er wel, maar de combinatie met kranen die tot 28 meter hoogte kunnen lossen is op dit moment nog een brug te ver. ‘Daar is nog geen definitieve oplossing voor. Daarom kijken we met partners in hoeverre de verschillende partijen uit de bouwketen een vuist kunnen maken naar de gemeenten.’

Wat nodig is, is een gezond verdienmodel, zegt Gosman. En dat vereist een gelijk speelveld. Een belangrijk knelpunt is daarbij de handhaving. ‘Wij zijn met onze auto’s een hele grote partij in Amsterdam. Als mensen van buitenaf zomaar de stad in kunnen en wij doen hele dure investeringen, moet je iets met de prijs kunnen doen.’ En daar komt het vergunningenbeleid van de gemeente om de hoek kijken, zegt Gosman. ‘We willen een eerlijke concurrentiestrijd aan kunnen gaan en op dit moment is dat nog niet aan de orde.’

Vervoer over water
Met een toekomstige crossdock-functie via het water hoopt Van Keulen meerdere vliegen in één klap te slaan: je kunt met een dekschuit op plekken komen die via de weg niet of veel moeilijker bereikbaar zijn. Als crossdock heb je een belangrijke voorraadfunctie, waardoor je het aantal aan- en afvoerkilometers beperkt. Daarnaast kun je een belangrijke rol spelen in het vervoer voor derden én ondersteunend zijn bij het afvoeren van afval. ‘En zo heb je één aanspreekpunt, dat representeert, coördineert en de zaken afhandelt.’

Vervoer over water biedt daarbij extra voordelen, zegt Gosman. ‘Het mooie is: daarmee gaan we in feite terug naar de oorsprong, naar de dekschuiten zoals ze ook ruim honderd jaar geleden al door de grachten voeren. Vervoer over water zal nooit de enige oplossing zijn. maar het kan belangrijke voordelen bieden, zoals reductie van het transport en daarmee van CO2- en fijnstof-uitstoot.’ Dat zorgt volgens Gosman tevens voor meer rust op de bouwplaats én voor omwonenden. ‘Én je beperkt de faalkosten: de nadruk komt te liggen op vooraf plannen en niet al te ad hoc.’

Hotel Geldersekade
Een pilotproject met de renovatie en nieuwbouw van een hotel op de Geldersekade bleek voor Van Keulen een stoomcursus ‘vervoer over water’. Al pionierend deed het – samen met zijn partners – een schat aan waardevolle ervaring op. Na de nodige aanpassingen in de planning werd deze ‘bouwlogistieke uitdaging’ tot een goed einde gebracht. Eens te meer bleek hoe specifiek de bouwsector is: alleen al het berekenen van de hoeveelheid goederen aan de hand van het aantal pallets is onbegonnen werk, met de wirwar aan materialen en formaten.

Om dergelijke projecten ook in de toekomst mogelijk te maken wil Van Keulen dolgraag een laad- en loskade van 270 meter aanleggen. Een belangrijk obstakel is het stuk grond aan het begin van het terrein, dat van de gemeente is. Ook hier hoopt Gosman uiteindelijk de gemeente aan zijn zijde te vinden. Voor de benodigde vergunningen, maar ook voor een gezonde bedrijfsvoering. ‘Dat is een kip-ei-verhaal: er zijn projecten nodig om te kunnen investeren en je moet investeren om nieuwe projecten te kunnen oppakken. En dat kunnen wij niet alleen, daarvoor is de hulp van de gemeente nodig.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Na Weesperstraat nu ook Stadhouderskade dicht

Na Weesperstraat nu ook Stadhouderskade dicht

MKB-Amsterdam reageert verbijsterd op het nieuws dat de Stadhouderskade ook wordt afgesloten. Vicevoorzitter Frankfurther: ‘Dit zijn de twee belangrijkste omrijdroutes, waarvan er nu een wordt afgesloten. Ik verwacht in stadsdeel Zuid op de Amsteldijk, Ceintuurbaan en Hobbemakade een grote stilstaande file met vertraging van meer dan een uur’.

Uitkleden tramnet van de baan

Uitkleden tramnet van de baan

De ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer zijn mede dankzij MKB-Amsterdam hoogstwaarschijnlijk van de baan. Dat betekent dat er op de Vijzelstraat, Vijzelgracht en de Marnixstraat richting Haarlemmerplein alsnog trams zullen blijven rijden. Vicevoorzitter Frankfurther: ‘Dat is heel belangrijk voor onze klanten en personeel van winkels, horeca en andere bedrijven in deze straten’.

Waarom je goed voor jezelf en je collega’s moet zorgen

Waarom je goed voor jezelf en je collega’s moet zorgen

Een burn-out van een werknemer kan een bedrijf zo´n zestig tot tachtigduizend euro kosten.´Dat wil je toch voorkomen?’, meent Jochem Douwes A&O-psycholoog bij ArboNed. ‘De oplossing? Investeer in mentale gezondheid en ontwikkeling van jou en je werknemers!’

‘Je kunt enorm besparen als je energiezuiniger onderneemt’

‘Je kunt enorm besparen als je energiezuiniger onderneemt’

Edgar Resida eigenaar van Village Bagels: ‘Als lid van de ondernemersvereniging zit ik er al jaren bovenop wat er allemaal gaat veranderen. Een gratis energiescan van Energiepartners was zeer welkom. Ik vond het verstandig om iemand van buitenaf mee te laten kijken.’

Vanaf 2024 geen wegwerpbekers meer op kantoor

Vanaf 2024 geen wegwerpbekers meer op kantoor

Met wat mokken aanschaffen ben je er nog niet. Wat moet je doen om je voor te bereiden op deze wetswijziging? Meld je aan voor het Cup Kickstarter Event om daar meer over te leren! Of luister naar de podcast van Merijn Tinga.

Je kunt nog stemmen op je favoriete Product van de Maand!

Je kunt nog stemmen op je favoriete Product van de Maand!

De robots van Welbo, een slim koelinstallatie-bewakingssysteem van FreezerData of de slimme voorraadmeter van MOOS. Help jouw favoriet op weg naar de winst! De volgende MKB-Amsterdam Borrel en de bekendmaking van de prijswinnaars vindt op maandag 5 juni plaats in de Amsterdamse Oranjekerk. Zorg je ook dat je erbij bent?