Soms moet zich een flinke calamiteit voordoen voordat je alle betrokkenen kunt overtuigen van de urgentie van een bepaalde zaak. Zo verging het ook de noodzaak van het herstel van de Amsterdamse kademuren. Een continu proces, zegt Bart Verweijen, business developer bij PK Waterbouw. Hij waarschuwde vijf jaar geleden al voor de belabberde staat van de kades. Nu, enkele ingezakte kademuren én een sink hole verder, lijkt de urgentie pas écht tot de verantwoordelijken doorgedrongen.

Met een elektrische sleep- en duwboot en tientallen drijvende stadshubs investeerde PK Waterbouw al fors in het vervoeren van goederen, bouwmaterialen en afval over het water, zegt Verweijen. ‘Ik geef veel presentaties aan gemeenten en aannemers. Nog niet iedereen voelde vijf jaar geleden de urgentie van de kwetsbaarheid van de kademuren. Maar Amsterdam wordt echt een gevarenzone. Destijds was PK Waterbouw ook nog vooral een waterbouwbedrijf, inmiddels zijn we meer omgevormd tot een massaproductiebedrijf voor kades.’

Lange termijn

Dat kadeherstel vergt een enorme en eigenlijk continue operatie, waarschuwt Verweijen. Amsterdam kent zo’n 200 kilometer aan kademuren, die eigenlijk allemaal onder handen genomen moeten worden. En reken maar uit: als je elk jaar één kilometer herstelt, ben je dus zomaar twee eeuwen verder. Meer dan vier kilometer per jaar is zowel qua bereikbaarheid van de stad als qua bevoorrading nauwelijks haalbaar. Daarom moet je rekenen op een langetermijnproject van zo’n vijftig jaar, zegt Verweijen. ‘Er zijn slimme manieren nodig om dat te doen, met aangepaste aanvoerroutes en overslagsystemen.’

Waterbouw en stadsvervoer

PK Waterbouw zet al zeker 25 jaar in op het eigenlijk oeroude concept van vervoer over water – al honderden jaren trekken de dekschuiten door de binnenstad met allerhande lading en afvalstoffen. Met zusterbedrijf Zoev City zorgt Verweijen voor de bevoorrading via het water, van materialen voor onder meer horeca. Daarvoor moeten vijftien afmeerlocaties komen. Het maakt voor Verweijen nogmaals duidelijk hoe groot het belang is van solide kades en een goed distributienetwerk in de altijd drukke binnenstad.

In deze serie over stadshubs behandelden we eerder Van Keulen, het Food Center Amsterdam en Amsterdam Logistic Cityhub

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...