Behoud en versterking winkels

Behoud en versterking winkels 

 

Bestuurslid van MKB-Amsterdam Pien Thate heeft een duidelijke visie op hoe er met winkelgebieden moet worden omgegaan. Met haar spraken we over de toekomst van de fysieke winkels en wat dit voor winkeliers en het winkelpubliek betekent.

Thate is de eigenaar van Biolicious; een supermarkt die zich richt op verse en biologische producten. Biolicious heeft een vestiging op IJburg en in winkelgebied Oostpoort. Van beide winkelgebieden is Thate ook bestuurslid, dus de betrokkenheid bij en visie op de inrichting van winkelgebieden komt bepaald niet uit de lucht vallen.

Thate benadrukt dat Amsterdamse winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘’Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’’ Ook benoemt ze dat winkelgebieden belangrijk zijn in het creëren van werkvoorziening. Ze zet zich er ook voor in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt juist in die winkelgebieden aan een baan te helpen.

‘’De gemeente luistert veel meer naar bewoners dan naar ondernemers, denk ik. Bewoners denken aan wat ze zelf wel of niet leuk vinden in hun buurt; de lokale economie is daaraan ondergeschikt terwijl dat, vind ik, een veel groter goed is. Daar zijn niet alleen ondernemers bij gebaat, maar ook bewoners en de gemeente zelf. En dat wordt nu nog onvoldoende ingezien. Daar valt dus nog wel wat te halen’’

Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam.

Heb jij hier ook zo je ideeen over en wil je Pien Thate helpen met het verder vormgeven aan dit speerpunt? Meld je aan voor de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’ door een mail te sturen naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl

Dien je vraagstuk in

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Het einde van de gezondheidscrisis is in zicht. Voor veel ondernemers begint nu de economische ellende pas echt. Drenth: ‘We vragen alle overheden om daar rekening mee te houden. Eén van de voorstellen is om ondernemers met schulden als doelgroep op te nemen in de pilot Pauzeknop, dat als doel heeft door de coronacrisis getroffen zelfstandigen te ondersteunen.’

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Ben jij klaar om impact te maken in de stad? Meld je dan aan voor buurtchallenge Boost je Buurt. Je kan als ondernemer een Impact Hub Amsterdam ondernemersprogramma winnen ter waarde van €2.500 én kans maken op een ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500. Meedoen? Lees snel verder.

‘Balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid’

‘Balans tussen bereikbaarheid en leefbaarheid’

Vicevoorzitter Guido Frankfurther. ‘Als MKB-Amsterdam willen we de klanten terug naar de winkelstraten krijgen. De invoering van bezorg- of pakketbelasting is één van de ideeën om de aanloop in de winkelstraten op peil te houden. En het winkelend publiek moet het idee hebben dat het veilig kan rondbanjeren, zonder continu van de sokken te worden gereden.