Behoud en versterking winkels

Behoud en versterking winkels 

Het winkellandschap verandert. Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam.

Heb jij hier ook zo je ideeen over en wil je als bestuurslid van MKB-Amsterdam verder vormgeven aan dit speerpunt? Meld je aan als nieuw bestuurslid voor de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’ door een mail te sturen naar Irene van der Zwan (irene.van.der.zwan@mkb-amsterdam.nl

Dien je vraagstuk in

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

‘Pensioenaangifte wordt zo dure en complexe zaak’

‘Pensioenaangifte wordt zo dure en complexe zaak’

Al zo’n twintig jaar doet MKB-Amsterdam-lid Alexander Schiks zijn loonaangifte bij de Belastingdienst en zijn pensioenaangifte bij Pensioenfonds Detailhandel. Uit het niets kwam eind vorig jaar de melding dat het pensioenfonds zou overstappen naar een nieuwe uitvoerder, met de stellige belofte dat het er alleen maar inzichtelijker op zou worden. Dát bleek niet per se het geval, constateert hij nu. Schiks voelt zich gedwongen om een salariskantoor in te schakelen of een duur programma aan te schaffen.

Bergense oproep tot maatwerk mkb mag in hele regio klinken

Bergense oproep tot maatwerk mkb mag in hele regio klinken

De gemeente Bergen (NH) riep ondernemers onlangs op om naar buiten te treden met hun vragen over de steunmaatregelen rond de coronacrisis. Voor veel ondernemers kunnen juist door die onduidelijkheid de geldzorgen rond corona verder oplopen. Anderen dreigen simpelweg tussen wal en schip te vallen. Daarom wil de gemeente Bergen graag in kaart brengen welke problemen er dreigen als gevolg van de coronacrisis. De gemeente biedt zelf steun via het coronaherstelfonds en verlengde de steunmaatregelen tot 1 juli. Om dat geld goed te kunnen besteden, moet het voor ondernemers vertrouwd voelen om hun verhaal naar buiten te brengen.

Laat anderen vooruitbetalen als jij moet terugbetalen

Laat anderen vooruitbetalen als jij moet terugbetalen

Wie gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling kan zomaar voor verrassingen komen te staan. Afhankelijk van de inschatting van dat omzetverlies zal een verrekening plaatsvinden, en die kan oplopen. En niet elke ondernemer heeft, zeker in coronatijd, zomaar een potje om dat geld terug te betalen. Als je je klanten kunt verleiden om je goederen of diensten zoveel mogelijk vooruit te laten betalen, kan dat soelaas bieden, zegt Jeroen van Diepen van InCollab. ‘Dat kan onder meer door middel van vouchers, tegoedbonnen en cadeaubonnen, voor bijvoorbeeld diners, vliegreizen of evenementen.’

Wat betekent veilig winkelen anno 2021?

Wat betekent veilig winkelen anno 2021?

Door de coronacrisis zijn veel winkeliers onder grote druk komen te staan. Dat geldt ook op het gebied van beveiliging van winkels. Door de uitbraak van het coronavirus zijn nieuwe veiligheidsrisico’s ontstaan. Denk aan winkelpanden die door verplichte sluiting voor langere tijd onbemand zijn. Om winkeliers te ondersteunen brengt beveiligingsbureau Trigion van ruim 30.000 bedrijven de behoefte aan veiligheidsmaatregelen in kaart: de Retail Security Benchmark 2021. Dit gaat ook jou als winkelier aan! Lever daarom ook jouw (anonieme) input aan het onderzoek: slechts vijf minuten werk, voor een belangrijk doel.

Wijkshirts weet van geen wijken

Wijkshirts weet van geen wijken

Sweaters, babyrompertjes, shopping bags, mutsen, petten en T-shirts: verzin het en je kunt er wel de naam van je (favoriete) stadswijk op kwijt. En dat is nou precies wat Fashion Junky een jaar of zes geleden op poten zette: Amsterdamse wijkshirts. Van Noord tot Zuidoost, van De Pijp tot De Baarsjes. Nu veel mensen hun wintermuts nog maar amper hebben opgeborgen, lonkt het festivalseizoen – en daarmee de gloriedagen van de wijk-T-shirts. Want wat is er nou mooier dan op een festival ergens in het land te pronken met je eigen buurtje? Allemaal leuk en aardig, maar voor je het weet is corona hier weer een stoorzender. Al is ook daar vast wel weer een mouw aan te passen. Is Wijkshirts volgens jou het product van de maand april? Breng nu je stem uit!

Ymere werkt niet mee

Ymere werkt niet mee

Steeds meer ondernemers komen door corona in financiële problemen. De kosten lopen door terwijl er weinig of geen geld binnenkomt. De huur betalen wordt daardoor steeds moeilijker. Dat geldt ook voor Peter Kappinga, die zijn kapperszaak in de Amsterdamse Staalstraat heeft. Hij huurt het pand van Ymere en klopte bij hen aan met een verzoek tot huurverlaging. Ymere zei daarop stellig nee. Kappinga vindt de reactie van Ymere ronduit bot: ‘’Ze wijzen mijn verzoek af, zeggen dat het fijn voor me is dat ik weer open kan en daarmee is het verhaal klaar. Schofterig vind ik het.’’ Kappinga is niet van plan het erbij te laten zitten en wil samen met ondernemersverenigingen naar de rechter stappen. MKB-Amsterdam legde de situatie bij Ymere nogmaals voor en kreeg daarop reactie: ”De omzet van de heer Kappinga was, hoewel gedaald, nog te hoog om korting te kunnen geven.”

Nicolette Bosschieter (PANCAKES A’dam) heeft grootse plannen met Food Capital

Nicolette Bosschieter (PANCAKES A’dam) heeft grootse plannen met Food Capital

Eén van de ondernemers in de Food Capital werkgroep is Nicolette Bosschieter, eigenaar van de zes vestigingen van PANCAKES Amsterdam. Zij vertelt ons over het belang van Food Capital, haar ambities binnen het project en hoe ze met haar eigen onderneming een steentje bijdraagt. Zo wordt het pannenkoekenmeel bij een lokale molen gekocht, de melk met grote emmers direct bij de boer gehaald en wordt er met seizoensproducten gewerkt. ‘’Ik ga bijvoorbeeld mijn aardbeien niet uit Spanje halen, voor mijn pannenkoeken gebruiken we Hollandse aardbeien’’, stelt Bosschieter. ‘’Wat ik graag nog zou willen is een grote melktank in mijn restaurants, net als kroegen die een biertank hebben. Net zo makkelijk, het scheelt ontzettend veel melkpakken.’’

Kapper heeft tips voor financiële moeilijkheden door corona

Kapper heeft tips voor financiële moeilijkheden door corona

Regelmatig plaatsen we hier berichten over ondernemers die door coronamaatregelen in zwaar weer verkeren. Gelukkig horen we ook verhalen van ondernemers die weten hoe ze met de huidige situatie om kunnen gaan. Eén van hen is Glenn van Dijke van kapsalon Headquarters Amsterdam in de Pijp. Van Dijke begint zijn verhaal stellig: ‘’Als je nu in zwaar weer komt heb je je zaken niet op orde. Natuurlijk weet ik dat het voor starters anders is, dan is het moeilijker om met de coronamaatregelen om te gaan. Maar voor ondernemers die al jaren bestaan denk ik dat er wel een manier is om hiermee om te gaan.’’ Van Dijke heeft verder een aantal tips voor ondernemers om te voorkomen dat zij in de problemen raken.