Bereikbaarheid en logistiek

Bereikbaarheid en logistiek

MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.

Dien je vraagstuk in

MKB-Amsterdam pleit voor afstel proef Knip Weesperstraat

MKB-Amsterdam pleit voor afstel proef Knip Weesperstraat

MKB-Amsterdam vindt het onbegrijpelijk dat de gemeente van plan is de aangekondigde proef, om de Weesperstraat af te sluiten voor autoverkeer, door te zetten. De gemeente wil komend voorjaar als proef het doorgaande verkeer weren. Volgens MKB-Amsterdam worden de Wibautstraat en Weesperstraat echter hoofdzakelijk gebruikt voor binnenstedelijk bestemmingsverkeer.

Stap over op schone bestelbus of vrachtwagen

Stap over op schone bestelbus of vrachtwagen

Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero emissie zone).  Het kabinet wil ondernemers hierbij helpen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt

Milieuzone

Milieuzone

Van Keulen is een groothandel in hout- en bouwmaterialen in Amsterdam Noord en zijn voorloper op het gebied van duurzaamheid en logistiek naar met name de binnenstad van Amsterdam. Wat vindt van Keulen van de invoering van de milieuzone per 1 november?
Robbert Gosman, Directeur Sales & Operations: “Het gaat om de gezondheid van ons allemaal , dus een goed initiatief.”

MKB TV over mobiliteit en logistiek

MKB TV over mobiliteit en logistiek

Een goede bereikbaarheid is voor alle MKB-bedrijven in Amsterdam van groot belang. Of het nu per fiets, auto of openbaar vervoer is. Het is ook essentieel dat de bevoorrading van onze winkels, horeca en andere bedrijven, altijd op een goede manier kan plaatsvinden. Op dit moment speelt er veel op dit gebied, zoals de slechte staat van de kademuren en bruggen, de nieuwe milieuzone voor vrachtauto’s en touringcars en de proef met ‘Knip in de Weesperstraat’.

Meer thuis, minder files

Meer thuis, minder files

Nu meer mensen thuiswerken is het minder druk onderweg. Dat betekent minder files, want tien tot vijftien procent minder verkeer lost de meeste files al op. Dat willen we natuurlijk graag zo houden, ook na corona. Daar werken overheden en bedrijfsleven samen aan. MKB-Amsterdam steunt dit uiteraard. Daarom tekende Guido Frankfurther namens ons de intentieverklaring hierover

Bedrijven Haven en RAI worden ontzien bij uitbreiding milieuzone

Bedrijven Haven en RAI worden ontzien bij uitbreiding milieuzone

De in te voeren nieuwe milieuzone voor dieselbusjes en de uitbreiding voor vrachtauto’s wordt in delen van de Haven en op de toegangsweg naar de RAI niet ingevoerd. Hiervoor had MKB-Amsterdam samen met andere branche- en ondernemersorganisaties vurig gepleit. De overslag- en scheepsbouw gerelateerde bedrijven zijn sterk afhankelijk van veel en zwaar (inter)nationaal vrachtverkeer. Bij de RAI gaat het om aan- en afvoer van grote materialen voor de te houden beurzen