Bereikbaarheid en logistiek
Bereikbaarheid en logistiek
MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.
Stadhubs
Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd.
De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt bestuurslid Guido Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’
MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen. Stadshubs en bouwhubs leveren een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.
In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw.
Werkzaamheden Oranje Loper
Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden.
Dien je vraagstuk in

Uitkleden tramnet van de baan
De ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer zijn mede dankzij MKB-Amsterdam hoogstwaarschijnlijk van de baan. Dat betekent dat er op de Vijzelstraat, Vijzelgracht en de Marnixstraat richting Haarlemmerplein alsnog trams zullen blijven rijden. Vicevoorzitter Frankfurther: ‘Dat is heel belangrijk voor onze klanten en personeel van winkels, horeca en andere bedrijven in deze straten’.

Proef Knip Weesperstraat gaat definitief door
Vicevoorzitter Frankfurther: ‘Vanaf nu moet er door de gemeente volop worden ingezet op informatievoorziening naar bewoners en ondernemers in de hele Metropoolregio, zodat deze hun routes en manier van vervoer zo mogelijk kunnen aanpassen.’

Gemeente pakt Stadshartfile succesvol aan
De gemeente Amsterdam heeft dit weekend een eerste succesvolle stap gezet om de stadshartfile aan te pakken. Guido Frankfurther: ‘Voor het eerst in tientallen jaren stond er met Pasen geen ronkende file in het stadhart. Resultaat: een prettiger woon- en winkelklimaat in de binnenstad.’

Gemeente pakt Stadshartfile aan op initiatief gezamenlijk bedrijfsleven
Als reactie op het initiatief van MKB-Amsterdam om de Stadshartfile aan te pakken neemt de gemeente maatregelen. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: ‘Het is goed om te zien dat de gemeente de hartenkreet van het bedrijfsleven nu echt serieus neemt en concrete maatregelen voor het Paasweekend aankondigt.’

Knip experiment in Weesperstraat kost bedrijfsleven en omwoners twaalf miljoen euro
Ondanks sterk verzet van MKB-Amsterdam tegen de knip in de Weesperstraat wil de gemeente deze zomer de test om de straat af te sluiten voor verkeer doorzetten. Experts verwachten dat bedrijfsleven en omwonenden opdraaien voor twaalf miljoen euro aan omrijd kosten. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: ‘niet knippen maar knijpen.’

‘Geen tram meer op het Muntplein en Haarlemmerplein’
Guido Frankfurther: ‘Dit is echt een hard gelag voor al die ouderen, minder validen en klanten van winkels en horeca op dit traject.’ De BIZ-ondernemersvereniging Kalverstraat & Heiligeweg deelt de zorg van MKB-Amsterdam. Voorzitter Tineke van Alphen: ‘Het is tegenstrijdig dat we samen inzetten op een autoluwe binnenstad en tegelijkertijd het openbaar vervoer inperken.’

Ondernemers winkelcentrum De Dukaat aan het Ecuplein: ‘Laat onze blauwe parkeerzone niet verdwijnen’
Maik Schaffner, eigenaar van supermarkt Jumbo in winkelcentrum De Dukaat: ‘Wij zijn niet tegen de invoering van betaald parkeren. Maar bij het verdwijnen van de blauwe parkeerzone gaan bewoners met een parkeerontheffing op deze plekken staan.’ Guido Frankfurther: ‘Een goed functionerend winkelcentrum is belangrijk voor de leefbaarheid van het gebied.’ De commissie Mobiliteit en Openbare Ruimte van de gemeenteraad bespreekt donderdag de kwestie.

Leveranciers na elke levering terug naar Ringweg A10
Vorige week maakte wethouder Van de Horst bekend 14 hoofdroutes voor autoverkeer te willen afsluiten. Vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam: ‘Wij zien ook de voordelen van een autoluwere stad met minder drukte en een schonere lucht. Maar dat moet wel in goed overleg met het bedrijfsleven en in kleine, behapbare stappen, zodat het bedrijfsleven de tijd krijgt om zich aan te passen.’

MKB-Amsterdam pleit voor meer liefde voor het touringcarvervoer
Touringcars zorgen voor schoon, veilig en efficiënt vervoer van bezoekers van onze musea, hotels, winkels en restaurants, ziet Guido Frankfurther: ‘Touringcarvervoer is voor de Amsterdamse economie en werkgelegenheid van groot belang. De beloofde extra haltes rond het touringcarluwe centrum moeten met spoed worden aangelegd.’

Breikers werkt hard aan flexibele mobiliteit
De tijd is voorbij dat iedereen met de auto naar het werk gaat. Mensen willen de keuze hebben hoe ze reizen. Breikers adviseert werkgevers hoe ze hun personeel op een meer duurzame manier naar hun werk kunnen laten gaan. Guido Frankfurther: ‘Dat is beter voor het milieu, er is meer ruimte voor beroepsverkeer, en meer beweging bij de werknemers.’