De gemeente Amsterdam is een aanbesteding gestart voor de aankoop van 37 nieuwe vuilniswagens die rijden op diesel. MKB-Amsterdam vindt dat ontluisterend en bovendien niet eerlijk, aangezien diezelfde gemeente ondernemers oplegt alleen nog maar met uitstootvrij vervoer te rijden vanaf 2025. “Een verkeerd signaal”, vindt vicevoorzitter Guido Frankfurther.

Vanaf 2025 handhaaft de gemeente Amsterdam uitstootvrije zones. Die zullen straks gelden voor allerlei soorten voertuigen: vrachtauto’s en bestelbusjes, maar ook voor taxi’s, vaartuigen en bromfietsen. De zones zullen wel verschillen per type voertuig, zo beschrijft de gemeente op haar website. Maar er is er een aantal uitzonderingen op de regel. En daar gaat de gemeente nu gebruik van maken. Dieselvrachtauto’s die voor 1 januari 2025 zijn gekocht, mogen nog tot 2030 in de zero-emissiezone blijven rijden.

Frankfurther: “De gemeente loopt tegen dezelfde problemen aan als het bedrijfsleven: die elektrische vrachtauto’s zijn nog niet voldoende voorradig, zijn erg duur, kunnen minder ver rijden, er zijn nog te weinig laadpalen en te weinig stroomcapaciteit. Maar ondernemers hebben minder diepe zakken dan de gemeente en kunnen hun nieuwe, schone diesel vrachtauto’s nooit in vijf jaar afschrijven.

‘Verruim de overgangsregeling’

MKB-Amsterdam spoort ondernemers al enige jaren aan om, indien mogelijk, tijdig te investeren in duurzamere vormen van logistiek. “Ze krijgen er een schone en leefbare stad voor terug, ook voor hun klanten en hun personeel,” zegt Frankfurther tegen Het Parool. Hij noemt het dan ook een verkeerd signaal naar de ondernemers toe dat de gemeente gebruikt maakt van de uitzondering en pleit voor langere overgangsregelingen voor ondernemers. Daarmee hebben mkb’ers meer tijd en (financiële) ruimte om geleidelijk de transitie naar duurzaam vervoer te maken.

Dit schreef MKB-Amsterdam eerder over de uitstootvrije zones in 2025:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...