Groei

Groei

MKB-Amsterdam stimuleert groei bij ondernemers in de regio Amsterdam. Door het organiseren van bijeenkomsten en het aanbieden van specials gericht op waardencreatie, groeifinanciering, personeel en organisatie. MKB-Amsterdam organiseert elke maand de Groeiborrel waar het Product van de maand bekend wordt gemaakt. En MKB Amsterdam biedt samen met de HvA een mastercourse aan om je onderneming middels een eigen doorgroeiplan te versterken.

Dien je vraagstuk in

De maakindustrie verdient absoluut meer aandacht en waardering

De maakindustrie verdient absoluut meer aandacht en waardering

Loyaal zeer oude genever van Van Wees wint de Vakjuryprijs Product van het Jaar. Directeur-eigenaar Fenny van Wees kon helaas niet aanwezig zijn bij de online uitreiking vandaar dat we haar interviewen over het winnen van de prijs. Van Wees: “Natuurlijk is het, in de huidige spannende tijd waarin een groot deel van onze klandizie gesloten is, een lichtpuntje in de duisternis. Op de uitreiking benadrukte wethouder Everhardt van de gemeente Amsterdam het belang van de maakindustrie, voor de werkgelegenheid nu nog meer dan voorheen.
Van Wees: “Helemaal mee eens. Ze draagt bij aan de levendigheid van de stad en wat ons betreft tevens aan het behoud van immaterieel cultureel erfgoed van Amsterdam.” Over samenwerking met andere genomineerden: “Vele jaren geleden onderhield mijn vader contact met het scheepvaartmuseum, daar is onder andere het product Weesopper Mout uit ontstaan, waarvan de kruik een porceleinen replica is van een tijdens de VOC gebruikte geneverkruik. Het origineel is in bezit van het Scheepvaartmuseum. Voor een hernieuwd kennismakingsgesprek zijn wij altijd te porren.”

Product van het jaar: tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie

Product van het jaar: tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie

De vakjury onder leiding van Bert Bos koos de zeer oude genever van Loyaal van Wees als product van het jaar 2020. De publieksprijs is gegaan naar de ganzenbitterbal van Royal Goose Company. Wethouder Everhardt van de gemeente Amsterdam was ook online aanwezig en ziet het belang van de maakindustrie, voor de werkgelegenheid nu nog meer dan voorheen. Everhardt: “De producten geven een mooi tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie. De kwaliteit en diversiteit die uit de producten spreekt, dat is het beeldmerk van de stad. Daar geven jullie als mkb vorm aan.” Ook heeft het publiek mogen kiezen uit alle top drie genomineerden van product van de maand. Via een poll is bijna 2.500 keer gestemd. De publiekslieveling is de ganzenbitterbal met 671 stemmen geworden. Patat van Pietersma snacks op de Albert Cuyp kreeg 408 stemmen en Baklava van Şerifoğlu heeft met 301 stemmen een mooie derde plaats. MKB TV zendt een samenvatting uit van de prijsuitreiking beschikbaar op het YouTube kanaal van MKB-Amsterdam.

Belangrijk om naar de positieve ontwikkelingen te blijven kijken

Belangrijk om naar de positieve ontwikkelingen te blijven kijken

Voorzitter Bart Drenth sprak gisterenavond bij de uitreiking Product van het Jaar, online de genomineerden toe: “Amsterdam en de Amsterdamse regio staan niet bekend als een echte maak-stad. Maar er worden hier hele mooie producten gemaakt. Dat blijkt ook maar uit de lijst met alle genomineerden. Allemaal van hoge kwaliteit, met een heel ander karakter. Er is heel veel om te vieren. Al zijn dit behoorlijk moeilijke tijden voor een deel van deze ondernemers. Corona raakt ondernemers hard, ook sommige genomineerden voor deze prijs. In onze regio hebben we nauw overleg tussen het bedrijfsleven en de gemeenten, onder meer met wethouder Everhardt in Amsterdam, en ook bijvoorbeeld in Haarlemmermeer. Hier hebben we het gehad over uitstel van betaling van belasting en ook het niet heffen van belasting in 2020. In Amsterdam hebben we afgesproken dat de stad ook dit jaar geen precario en reclamebelasting heft en wellicht ook in 2022 niet. Dit jaar zetten we als MKB-Amsterdam vol in op plannen voor de toekomst. Over hoe je als ondernemer dit jaar niet alleen saneert, maar ook investeert. Hoe je nieuwe plannen maakt voor de toekomst. En hoe we als ondernemers, bewoners en overheden daarbij kunnen versterken. 

Als sneeuw voor de zon, column Bert Bos

Als sneeuw voor de zon, column Bert Bos

Er viel sneeuw. Eventjes werd het land wit, raakten we ondergesneeuwd. Een mooiere metafoor voor zaken die ondergesneeuwd zijn, is er niet. Corona-medisch is natuurlijk prioriteit nummer één. Daar zijn we het over eens. Maar corona-economie ligt onder de sneeuw. De opmerking dat het met faillissementen wel meevalt, tart natuurlijk iedere vezel in het mkb waarvan een groot deel zich ternauwernood redt.
Goed er zijn steunpakketten met allerlei regelingen. Gericht op kostenreductie en omzetvergoeding. Gericht op de exploitatie dus. Sommige regelingen betreft kredieten, die het probleem vooruitschuiven. Gelijk een sneeuwschuiver. Dat verhoogt de VV, het vreemd vermogen op de balans en verslechtert de verhouding van de VV met het eigen vermogen de EV. Sic. Daar zitten we niet op te wachten.

Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui?

Wat is er Amsterdamser dan de Amsterdamse ui?

Aanstaande donderdag 21 januari is de uitreiking van de Product van het Jaar 2020 verkiezing. Wie van de acht winnaars van Product van de Maand wint de Vakjuryprijs? Bianca Canjels-Munnik over haar winnende product in de maand februari: de Amsterdamse ui van De Leeuw Zuurwaren: “We staan al 170 jaar waar we nu staan en het blijft heel goed gaan. In 1850 is het familiebedrijf opgericht door overgrootvader Isaac de Leeuw. In die tijd bestonden er nog geen koelkasten. Om voedsel langer houdbaar te maken ging men het voedsel conserveren om langer te bewaren. Isaac ontwikkelde zijn eigen speciale geheime smaak in het conserveren en trok met zijn kar langs de huizen. De Amsterdamse ui was toen al een begrip. De winkel aan de Vrijheidslaan 78 is drie dagen per week geopend, donderdag, vrijdag en zondag. Inmiddels ligt het product in de schappen van Groningen tot Limburg en draagt het zo het Amsterdamse product uit.” Vrijdag 22 januari is de uitreiking van Product van het Jaar op MKB TV te zien.

Hoe beter het gaat met ons bedrijf, hoe beter het gaat met de Nederlandse natuur

Hoe beter het gaat met ons bedrijf, hoe beter het gaat met de Nederlandse natuur

Volgende week is de uitreiking van de Product van het Jaar 2020 verkiezing. Wie van de acht winnaars van Product van de Maand zal op 21 januari een prijs in de wacht slepen? We vragen aan Daan van Diepen over zijn winnende product in de maand oktober: de Nederlandse kruidenthee van Wilder Land, voorheen Ptthee. Wat heeft het jullie gebracht? Van Diepen: “Het heeft ons een hoop publiciteit opgeleverd wat we ook terug zagen in de verkoop van onze thee. Dat betekent dat we volgend jaar weer meer bloemen en kruiden kunnen gaan inzaaien bij boeren in de regio Amsterdam. Vanaf begin 2021 zijn we over gegaan naar een nieuwe naam: Wilder Land. Je kan alvast een kijkje nemen op www.wilder-land.com hoe het er uit komt te zien. Onze missie is het herstel van Nederlandse biodiversiteit op basis van een businesscase. Hoe beter het gaat met ons bedrijf, hoe beter het gaat met de Nederlandse natuur en de boeren rondom Amsterdam.”

Als sneeuw voor de zon, column Bert Bos

Een kilo drank, column Bert Bos

Voor wie geen Spaans kent en dat is de meerderheid is de Nederlandse vertaling van Dranquilo: Drank Kilo. Een kilo drank. Het tegengestelde wat met de nieuwe campagne bereikt moet worden. Na ‘Glaasje op laat je rijden’ en de ‘wie is de BOB’ is er nu na dertig jaar notabene ineens een campagne ‘Dranquilo’. Bedacht door staatssecretaris Blokhuis, partijgenoot van Mark Rutte. De partij die toch al bekend staat haar overwinningen te vieren met een goed gevuld glas. Dranquilo, hoe bedenk je het? Dat bereikt maar een klein deel van de Nederlandse bevolking. Weggegooid geld (dat beter naar de horeca had kunne worden geschonken) en dat nog in de peperdure Coronatijd.

Wij willen ondernemers beter op de kaart zetten.

Wij willen ondernemers beter op de kaart zetten.

De winnaars van Product van de Maand ontvingen afgelopen jaar een publiekscampagne door het hele land van Centercom, partner van MKB-Amsterdam. Voor de winnaars een mooie prijs. Tijd om Centercom te vragen waarom ze partner zijn voor het Product van de Maand. Een gesprek met Rutger, Remco en Baukje: “Amsterdam heeft veel bijzondere en innovatieve producten. Ook wij willen deze ondernemers in en rond Amsterdam nóg beter op de kaart zetten. Door het Product van de Maand een mooie plek te geven in onze buitenreclamenetwerken hopen wij deze een extra boost te geven. Hier dragen wij graag aan bij.

We zijn door de 1.600 stemmen heen

We zijn door de 1.600 stemmen heen

De stemmenstrijd voor de Publieksprijs van Product van het Jaar 2020 is in volle gang. De top tien is gewijzigd en Patatje van Pietersma Snacks staat met stip op één met 402 stemmen. De bitterbal van Royal Goose Company staat op twee met 241 stemmen en de regenjas van Maium is de top drie binnengedrongen met 169 stemmen. Breng nu nog je stem uit op je favoriete product. Dat kan tot 14 januari.
Kijk voor alle producten op https://mkb-amsterdam.nl/product-van-het-jaar/.

Als sneeuw voor de zon, column Bert Bos

Opmerkelijk Ondernemen Column Bert Bos

We tekenen zes januari 2021. De eerste prik. Een nu al historische dag. De dag van het keerpunt. Ook in Amerika inmiddels. Ja dit moet de (inter)nationale dag van “Het Keerpunt” worden! Ook de koning is inmiddels voor. Ieder jaar weer vieren. Als je jarig bent op die dag heb je geluk. Voorwaarts Mars Ja. Afscheid van het verleden. Ieder einde, een nieuw begin. Focus op een duurzame toekomst. De Homo Sapiens veert op. De Homo Deus is aan zet (titels van twee interessante boeken). De beloning van het afzien van alle Nederlanders (en Amerikaanse democratie). Als er perspectief is, is het volhouden gemakkelijker. Zo zit de diersoort mens gewoon in elkaar.