Nog tot 23 oktober 2023 kunnen ondernemers hun mening delen over de uitstootvrije zone via www.amsterdam.nl/inspraak . Jouw betrokkenheid als ondernemer is cruciaal voor de toekomst van de zone en kan het verkeersbesluit beïnvloeden. De gemeente Amsterdam organiseert diverse evenementen om je te informeren en jouw mening te horen.

Volgens vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther is het dit keer echt nodig dat ondernemers individueel iets van zich laten horen. “Voor het nieuwe beleid komen ook aangepaste ontheffingsregels en die wil de gemeente pas gaan opstellen aan de hand van de zienswijzen. Vertel waar je als ondernemer tegenaan denkt te lopen; hoe concreter hoe beter”.

Gezamenlijke zienswijze

Het nieuwe beleid stelt dat je in Amsterdam binnen de Ring A10 vanaf 1 januari 2025 alleen nog met uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s mag rijden. Voor beide categorieën gelden overgangsregelingen tot respectievelijk 2028 en 2030. MKB-Metropool Amsterdam heeft hierover zelf al een zienswijze ingediend samen met Vereniging Amsterdam City en de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland.

Frankfurther: ‘Wij staan achter de gestelde grens van 1 januari 2025, want een schone lucht is ook voor ondernemers van groot belang. Wel willen we een iets ruimere overgangsregeling, waarbij nieuwe vrachtauto’s vanaf 2018 ook nog tot 2030 mogen blijven rijden. Maar tegelijkertijd vragen we ook respect voor de ondernemers die in een vroeg stadium al zijn overgestapt op elektrisch vervoer en daarvoor forse investeringen hebben gedaan”.

Food Center

Tenslotte bepleiten de drie belangenorganisaties alsnog een tijdelijke corridor met een ontheffing voor de schoonste dieselvoertuigen (Euro 6) aan te leggen tussen de A10, via de Haarlemmerweg, naar het Food Centrum tot 2030.

Bekijk de zienswijze

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...
Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...