Nog tot 23 oktober 2023 kunnen ondernemers hun mening delen over de uitstootvrije zone via www.amsterdam.nl/inspraak . Jouw betrokkenheid als ondernemer is cruciaal voor de toekomst van de zone en kan het verkeersbesluit beïnvloeden. De gemeente Amsterdam organiseert diverse evenementen om je te informeren en jouw mening te horen.
Volgens vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther is het dit keer echt nodig dat ondernemers individueel iets van zich laten horen. “Voor het nieuwe beleid komen ook aangepaste ontheffingsregels en die wil de gemeente pas gaan opstellen aan de hand van de zienswijzen. Vertel waar je als ondernemer tegenaan denkt te lopen; hoe concreter hoe beter”.
Gezamenlijke zienswijze
Het nieuwe beleid stelt dat je in Amsterdam binnen de Ring A10 vanaf 1 januari 2025 alleen nog met uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s mag rijden. Voor beide categorieën gelden overgangsregelingen tot respectievelijk 2028 en 2030. MKB-Metropool Amsterdam heeft hierover zelf al een zienswijze ingediend samen met Vereniging Amsterdam City en de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland.
Frankfurther: ‘Wij staan achter de gestelde grens van 1 januari 2025, want een schone lucht is ook voor ondernemers van groot belang. Wel willen we een iets ruimere overgangsregeling, waarbij nieuwe vrachtauto’s vanaf 2018 ook nog tot 2030 mogen blijven rijden. Maar tegelijkertijd vragen we ook respect voor de ondernemers die in een vroeg stadium al zijn overgestapt op elektrisch vervoer en daarvoor forse investeringen hebben gedaan”.
Food Center
Tenslotte bepleiten de drie belangenorganisaties alsnog een tijdelijke corridor met een ontheffing voor de schoonste dieselvoertuigen (Euro 6) aan te leggen tussen de A10, via de Haarlemmerweg, naar het Food Centrum tot 2030.