Bereikbaarheid en logistiek
Bereikbaarheid en logistiek
MKB-Amsterdam zet zich in voor een duurzaam en bereikbare stad, per fiets, openbaar vervoer of auto. Waarbij ruimte nodig is voor bedrijvigheid, laad- en losruimtes voor personen en goederen. En milieuzones, luchtkwaliteit en een autoluwe net zo belangrijk is. MKB Amsterdam volgt de politiek op de voet en voert lobby en overleg met de gemeente Amsterdam.
Stadhubs
Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd.
De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt bestuurslid Guido Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’
MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen. Stadshubs en bouwhubs leveren een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.
In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw.
Werkzaamheden Oranje Loper
Klik hier voor meer informatie over de werkzaamheden.
Dien je vraagstuk in
Elektrisch Vervoer op Circuit Zandvoort: jij kunt erbij zijn!
Ooit nagedacht over de overstap naar uitstootvrij vervoer met jouw bedrijf? Dit is het moment! Op 23, 24 en 25 september vindt op het circuit van Zandvoort een Electric Vehicle Experience Event plaats. Daar kun jij als mkb ondernemer elektrische vervoer testen. MKB-Amsterdam stelt dertig kaarten beschikbaar. Meld je snel aan.
‘Werkzaamheden Oranje loper: dikke onvoldoende’
Deze week maakte de gemeente bekend dat de werkzaamheden aan de negen bruggen op de Oranje Loper een half jaar vertraging oploopt. Remko Struyck, bestuurslid BIZ Rozengracht: ‘Nu heb ik veel tijd en energie gestopt in een alternatief terras, allemaal voor niks. Ik hoor van veel ondernemers dat ze last hebben van de slechte planning en communicatie. Dat is echt een dikke onvoldoende.’
Hybride vrachtauto’s tot 2030 toegestaan in milieuzone
Vicevoorzitter Guido Frankfurther: ‘Vrachtauto’s moeten vaak vele honderden kilometers per dag rijden, terwijl de actieradius van deze voertuigen nog beperkt is. Het is daarom goed dat zij buiten de bebouwde kom tot 2030 met de schoonste diesels kunnen blijven rijden en in stedelijke gebieden elektrisch.’
Duurzame horecabevoorrading: kan het zonder subsidie?
In het Food Center presenteerden zes bedrijven hoe zij duurzame horecabezorging willen aanpakken. Guido Frankfurther: ‘Wanneer je van duurzame stadslogistiek een 100% commerciële business case wilt maken – dus zonder subsidies – moet de huidige wijze van bezorgen minder aantrekkelijk worden gemaakt door beperkende regels.’
Milieuzone zorgt voor hoofdbrekens
Moet je voor een stukje van 600 meter een nieuwe vrachtwagen kopen, of betaal je een boete? Er zijn ook dagontheffingen te koop. Voor firma Kesbeke is dit niet de oplossing. ’51 euro per rit is een boel geld. We zouden graag een permanente oplossing willen hebben.’
Hoe maken we horecabevoorrading duurzaam en betaalbaar?
Guido Frankfurther vicevoorzitter van MKB-Amsterdam: ‘In 2025 gaat er al een uitstootvrije zone in voor ál het bestel- en vrachtvervoer in het gebied binnen de ring A10 en in 2030 zelfs voor heel Amsterdam. Dat is dichter bij dan je denkt en daar moeten we ons op voorbereiden. Ik kan de bijeenkomst op 23 juni daarom van harte aanbevelen!’
Gemeente, ga zelf naar de ondernemers toe!
Bedrijven op de Oranje Loper hebben te maken met langdurige werkzaamheden. Remko Struyck, bestuurder BIZ Rozengracht: ‘Ik zie dat getroffen bedrijven behoefte hebben aan een proactieve overheid. Ik zou het liefst zien dat ambtenaren langs de deuren gaan om de bedrijven die in de puinhoop op de Oranje Loper zitten te helpen.’
Piet Heintunnel klaar voor eerste verkeerstest
De renovatie van de Piet Heintunnel zorgt voor vertraging voor leveringen en personenverkeer in de stad. De gemeente verwacht dat de tunnel in december 2022 weer opengaat. MKB-Amsterdam ging een kijkje nemen achter de schermen van dit mooie staaltje Hollandse ‘engineering’.
College: ‘houd de stad bereikbaar!’
Wat vindt Guido Frankfurther, bestuurslid van MKB-Amsterdam, van het nieuwe coalitieakkoord? ‘Wat er níet in staat is opvallender dan wat er wél staat’, zegt Frankfurther. Hij mist infrastructurele investeringen in het openbaar vervoer, maatregelen om de overlast van pakketbezorging aan te pakken en aandacht voor de laden- en lossenproblematiek.
Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd
Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’