De Oranje Loper is de naam van het project waarmee de gemeente Amsterdam werkt aan de vernieuwing van de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en bruggen van de Raadhuisstraat tot aan het Mercatorplein. Acht van de negen bruggen in dit tracé zijn 100 jaar oud en worden helemaal vervangen. Deze week maakt de gemeente bekend dat de geplande startdatum minimaal een half jaar wordt opgeschoven.

De gemeente erkent dat de werkzaamheden een grote impact op de bereikbaarheid van de centrum-west kant van de stad hebben. De planning en voorbereiding van de werkzaamheden is echter minder ver dan gehoopt. Daarom heeft de gemeente besloten om de geplande startdatum minimaal een half jaar te verplaatsen. Dit betekent dat de uitvoering niet in januari maar op z’n vroegst in juli 2023 begint.

Dikke onvoldoende

Remko Struyck, bestuurslid van BIZ Rozengracht en eigenaar van Bar Brandstof op de hoek Marnixstraat/Rozengracht, baalt. De werkzaamheden in zijn straat hadden volgens de uitvoerder al in april moeten beginnen, maar tot op heden is er pas een week gewerkt voor de deur van zijn zaak. Struyck is ontstemd. ‘Ik had gewoon open kunnen blijven. Nu heb ik veel tijd en energie gestopt in een alternatief terras, allemaal voor niks. Ik heb het idee dat ze binnen de organisatie geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Ik hoor van veel ondernemers in mijn BIZ (bedrijfsinvesteringszone, red.) dat ze last hebben van de slechte planning en communicatie. Dat is echt een dikke onvoldoende.’ Ondernemers krijgen regelmatig een nieuwsbrief, ‘maar’, zegt Struyck, ‘daar staat in wat de afgelopen weken gebeurd is, niet wat er gaat gebeuren. Zo kun je toch niet ondernemen…’.

Meer nadelen dan voordelen

Het uitstel van de werkzaamheden aan de zeven bruggen noemt Struyck ‘een eerlijke kniebuiging van het bouwbedrijf’. ‘Het voordeel is dat de ondernemers even een adempauze hebben van de bouwactiviteiten. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen, vindt Struyck. ‘Je kunt  geen vast personeelsbestand opbouwen als je niet weet wanneer je zaak open of dicht is. En wat betreft de nadeelcompensatie helpt het ook niet dat er een onderbreking is. Er was net een verlaging van het eigen risico van 6% naar 2% van de omzet overeengekomen, op voorwaarde dat er sprake is van twee jaar aaneengesloten overlast. Door de onderbreking kunnen we daar nu geen aanspraak op maken.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...