De Oranje Loper is de naam van het project waarmee de gemeente Amsterdam werkt aan de vernieuwing van de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en bruggen van de Raadhuisstraat tot aan het Mercatorplein. Acht van de negen bruggen in dit tracé zijn 100 jaar oud en worden helemaal vervangen. Deze week maakt de gemeente bekend dat de geplande startdatum minimaal een half jaar wordt opgeschoven.
De gemeente erkent dat de werkzaamheden een grote impact op de bereikbaarheid van de centrum-west kant van de stad hebben. De planning en voorbereiding van de werkzaamheden is echter minder ver dan gehoopt. Daarom heeft de gemeente besloten om de geplande startdatum minimaal een half jaar te verplaatsen. Dit betekent dat de uitvoering niet in januari maar op z’n vroegst in juli 2023 begint.
Dikke onvoldoende
Remko Struyck, bestuurslid van BIZ Rozengracht en eigenaar van Bar Brandstof op de hoek Marnixstraat/Rozengracht, baalt. De werkzaamheden in zijn straat hadden volgens de uitvoerder al in april moeten beginnen, maar tot op heden is er pas een week gewerkt voor de deur van zijn zaak. Struyck is ontstemd. ‘Ik had gewoon open kunnen blijven. Nu heb ik veel tijd en energie gestopt in een alternatief terras, allemaal voor niks. Ik heb het idee dat ze binnen de organisatie geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Ik hoor van veel ondernemers in mijn BIZ (bedrijfsinvesteringszone, red.) dat ze last hebben van de slechte planning en communicatie. Dat is echt een dikke onvoldoende.’ Ondernemers krijgen regelmatig een nieuwsbrief, ‘maar’, zegt Struyck, ‘daar staat in wat de afgelopen weken gebeurd is, niet wat er gaat gebeuren. Zo kun je toch niet ondernemen…’.
Meer nadelen dan voordelen
Het uitstel van de werkzaamheden aan de zeven bruggen noemt Struyck ‘een eerlijke kniebuiging van het bouwbedrijf’. ‘Het voordeel is dat de ondernemers even een adempauze hebben van de bouwactiviteiten. Maar dat weegt niet op tegen de nadelen, vindt Struyck. ‘Je kunt geen vast personeelsbestand opbouwen als je niet weet wanneer je zaak open of dicht is. En wat betreft de nadeelcompensatie helpt het ook niet dat er een onderbreking is. Er was net een verlaging van het eigen risico van 6% naar 2% van de omzet overeengekomen, op voorwaarde dat er sprake is van twee jaar aaneengesloten overlast. Door de onderbreking kunnen we daar nu geen aanspraak op maken.’