Amsterdam lanceerde in 2019 het Actieprogramma Schone Lucht om het verkeer per 2030 volledig uitstootvrij te maken.In de stad wordt door bedrijfsleven en gemeente hard gewerkt om te zoeken naar oplossingen voor emissievrij transport binnen de stad. De vraag naar emissieloze vrachtwagens overtreft echter het aanbod. Hybride vrachtauto’s, die zowel op diesel als elektriciteit rijden, zijn onderdeel van de oplossing. De vraag was of het Rijk het toestond om hybride vrachtwagens in de milieuzone toe te laten. Daar is nu duidelijkheid over.
Geen belemmeringen
In een brief van 22 maart 2022 van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw Vivianne Heijen, aan de Tweede Kamer staat: ‘De markt voor zwaar transport is in ontwikkeling en de verwachting is dat de komende jaren nog niet voldoende volledig emissieloze vrachtauto’s beschikbaar zijn.’Eerder werd de Kamer geïnformeerd over het landelijke toegangsregime voor zero-emissiezones voor stadslogistiek. ‘Afgesproken is dat plug-in hybride vrachtauto’s tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang hebben tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden. Uit het onderzoek van de Topsector Logistiek blijkt dat er technisch en juridisch geen belemmeringen zijn gesignaleerd voor de toelating van plug-in hybride vrachtwagens tot 2030. De handhaving van zero-emissiezones is hierbij een verantwoordelijkheid van gemeenten.’
Handhaving op basis van tachograaf
Volgens vicevoorzitter MKB Amsterdam Guido Frankfurther zal voor veel bedrijven een hybride oplossing een noodzakelijke tussenstop zijn. “Vrachtauto’s moeten vaak vele honderden kilometers per dag rijden, terwijl de actieradius van deze voertuigen nog beperkt is. Het is daarom goed dat zij buiten de bebouwde kom tot 2030 met de schoonste diesels kunnen blijven rijden en in stedelijke gebieden elektrisch”. Frankfurther denkt dat het probleem van de handhaving oplosbaar moet zijn. ‘Bij het scheepvaartverkeer is een soortgelijke afspraak gemaakt: daar geldt dat je alleen uitstootvrij moet varen in de Amsterdamse binnenwateren. Zoiets zou bij het vrachtverkeer ook mogelijk moeten zijn en misschien is het een idee de tachograaf in de vrachtauto’s te gebruiken voor controles. Naast rijtijden zouden die ook gegevens over brandstofgebruik kunnen bevatten’.
Subsidie voor aanschaf
Bedrijven kunnen rekenen op een financiële tegemoetkoming bij de aanschaf van een elektrisch voertuig. Voor bestelauto’s is er Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) opgezet en voor vrachtauto’s de regeling Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Bedrijven krijgen op die manier 40% tot 60% van de meerkosten van een elektrisch voertuig vergoed. Ook de Aanschafsubsidie voor Zero-Emissie-Trucks (AanZET) is in ontwikkeling. Het doel van AanZET is om, indien een onderneming de aanschaf van een nieuwe vrachtauto overweegt, de keuze voor een emissieloze vrachtauto met batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijving aantrekkelijk te maken.