Binnen de Ring A10 geldt een milieuzone voor vrachtauto’s en autobussen op diesel. Vanaf 1 januari 2022 is deze milieuzone aangescherpt. Dieselvrachtauto’s en dieselautobussen hebben alleen toegang met emissieklasse euro 6. Sinds 1 april 2022 worden er boetes worden uitgeschreven als men de milieuzone inrijdt met een dieselvrachtauto of dieselautobus met emissieklasse euro 5 of lager. Dat boetebedrag is voor overtreders met een vrachtauto is 250 euro plus administratiekosten en voor autobussen 100 euro plus administratiekosten.

Ontheffingsmogelijkheden

De firma Kesbeke, bekend van het Amsterdamse tafelzuur, ligt op 600 meter afstand van de ring in de milieuzone. Camiel Kesbeke zit met een probleem. ‘We hebben maar twee vrachtwagens, waarvan er eentje niet voldoet aan de eisen van de milieuzone. Die wagen komt nooit in de stad, we rijden alleen maar naar distributiecentra en naar onze loods. Toch hebben we nu al diverse boetes gehad, omdat ons bedrijf net in de milieuzone ligt.’ Volgens de gemeente is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor de milieuzone, maar dan moet het bedrijf voldoen aan diverse eisen. Er zijn ook dagontheffingen te koop voor 51 euro per dag, met een maximum van twaalf maal per jaar. Voor Kesbeke is dit niet de oplossing. ’51 euro per rit is een boel geld. We zouden graag een ontheffing voor deze auto willen hebben, we zijn er al mee bezig sinds we de eerste brief over de milieuzone hebben gekregen.’

Milieuvrije corridors

MKB-Amsterdam heeft bij de invoering van de nieuwe milieuzone sterk gepleit om enkele gebieden buiten de zone te houden. Zo werden delen van het Westelijk Havengebied, de westelijke oever van het IJ met veel grote industrie en de entree van het RAI-gebied buiten het gebied gehouden. Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam: ‘Toen hebben we ook een lans gebroken voor een milieuvrije corridor vanaf de A10 over de Haarlemmerweg naar het Food Center op het terrein van de Centrale Markthallen. Dit ligt zelfs nog voorbij het bedrijf van Kesbeke, dus hier hadden zij ook van kunnen profiteren. Helaas werd ons verzoek niet gehonoreerd.’

Meer informatie over de milieuzone in Amsterdam vind je op www.amsterdam.nl/milieuzone.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...