In het nieuwe coalitieakkoord van PvdA, Groen Links en D66 wordt uiteengezet hoe de negen wethouders Amsterdam de komende vier jaar willen besturen. We vroegen Guido Frankfurther, voorzitter van de werkgroep Bereikbaarheid en Logistiek, om een reactie op het ‘Amsterdams Akkoord. Dit vindt hij van de beleidsvoornemens die de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad aangaan.
Weinig ambitieus plan
Op basis van het nieuwe coalitieakkoord zal er op het gebied van ‘bereikbaarheid’ niet veel veranderen, denkt vice-voorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther. ‘Ik zie in grote lijnen een voortzetting van het huidige beleid.’ Wat er in het akkoord níet staat, is volgens hem opvallender, dan wat er wél staat. Zo wordt in de paragraaf Logistiek vrijwel niets over het lokale openbaar vervoer en regionale openbaar vervoer geschreven. Blijft de noodzaak van het laden en lossen onbesproken. En ontbreken er inspanningen om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren.
Autoluw is vaak goed voor het bedrijfsleven
MKB-Amsterdam steunt al jaren het beleid om te komen tot een meer autoluwe stad met meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Dit moet dan wel in kleine stappen en in goed overleg tot stand komen. Frankfurther wijst erop dat een autoluwere stad meestal goed uitpakt voor het bedrijfsleven. ‘Een mooie openbare ruimte met veel ruimte voor voetgangers en groen, levert een prettig winkelklimaat op. De bereikbaarheid voor het laden en lossen moet dan wel goed geregeld zijn. En er moet natuurlijk een goed alternatief voor het parkeren van bezoekers komen.’
Investeringen nodig in openbaar vervoer
Opvallend vindt Frankfurther dat er weinig over het openbaar vervoer in het akkoord vermeld staat. ‘Juist het openbaar vervoer moet als belangrijk alternatief gelden voor onze bezoekers. Daarom zijn ook de investeringen hierin zo noodzakelijk, zoals de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol, de Haarlemmermeer en Purmerend; het sluiten van de Ringlijn tussen Centraal Station en Isolatorweg; de verlenging van de IJ-tram naar Almere en een vroegtijdige ontsluiting van Havenstad. Wij vinden ook dat de kabelbaan naar Noord hier een rol in moet spelen’, concludeert Frankfurther.
Slimme hekjes
Op dit moment liggen grote delen van de stad open door grootschalige projecten als de Oranje Loper (de as Dam – Mercatorplein) en de vernieuwing van kades en bruggen. MKB-Amsterdam maakt zich zorgen over de bereikbaarheid van de stad, volgens Frankfurther: ‘Vooral informatie over de real time bereikbaarheid is voor onze ondernemers van groot belang. Dat betekent dat de vervoerders van dag tot dag kunnen zien welke routes geblokkeerd zijn en zo al bij het vertrek andere keuzes kunnen maken. We kijken erg uit naar de proeven die de gemeente dit jaar gaat houden om dit met zogenoemde ‘slimme hekken’ in de praktijk te brengen.’
Druk van pakketbezorging
Tot slot mist Frankfurther in het coalitieakkoord stimuleringsmaatregelen om het afleveren van honderdduizenden pakjes aan woon- en werkadressen te ontmoedigen. ‘We willen graag dat de politiek hier deze bestuursperiode echt werk van gaat maken. Onze woonstraten dreigen volledig vast te komen zitten met bezorgbusjes, dat is niet goed voor de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit.’ Vorige week deed MKB-Amsterdam hiervoor nog voorstellen in het Parool.