Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen aan het Rokin om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Tijdens dat gesprek werden de ervaringen en behoeftes rondom de nadeelcompensatie onder de aandacht van de ombudsman (en dus van de gemeente) gebracht.
In Amsterdam wordt voortdurend gewerkt aan de verbetering of herstel van de openbare ruimte. Denk aan kadeherstel, herinrichtingen en reparaties aan het wegdek. Allemaal zaken die onontkoombaar zijn, maar wel erg vervelend als het de bereikbaarheid van jouw bedrijf moeilijk of zelfs onmogelijk maakt. Stel je eens voor dat je als horecaondernemer geen terras buiten kunt neerzetten? Dat leidt tot omzetverlies en daarom is het mogelijk om nadeelcompensatie aan te vragen. Dat kan bij het Bureau Nadeelcompensatie van de gemeente Amsterdam.
De praktijk laat zien dat veel ondernemers de weg naar dat bureau nog niet altijd even goed kunnen vinden. Ondernemers die dat wel is gelukt en die een claim hebben ingediend zijn niet onverdeeld positief over hun ervaringen. Zo komt er behoorlijk wat administratiewerk bij kijken, kost het ondernemers wel 300 euro om hun aanvraag überhaupt in behandeling te laten nemen en duurt het soms tot wel 12 tot 18 maanden tot ondernemers een voorschot van de gemeente ontvangen. ”Ondernemers hebben vaak geen tijd om zo lang te wachten”, stelt MKB-Amsterdam vicevoorzitter Guido Frankfurther.
Procesversneller
En daarom moet het beter, zo hebben ombudsman van Metropool Amsterdam Munish Ramlal, het Bureau Nadeelcompensatie van de gemeente en MKB-Amsterdam tijdens het gesprek geconcludeerd. Frankfurther is blij met de voorlopige uitkomsten van het gesprek: “De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken en op zijn voorstel komt er nu mogelijk zelfs een filmpje over hoe het aanvragen van nadeelcompensatie werkt.” Ook zijn er positieve woorden over het Bureau Nadeelcompensatie, dat tijdens het gesprek aangaf bereid te zijn om vroegtijdig met de ondernemer in gesprek te gaan, om zo het aanvragen van compensatie laagdrempeliger te maken. Frankfurther: “Zo kan vermeden worden dat de ondernemer op onnodige aanvraagkosten wordt gejaagd en dat maakt het proces laagdrempeliger.”
De komende tijd kijkt MKB-Amsterdam in samenwerking met de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland naar de communicatie van het schadebureau om ervoor te zorgen dat het bureau beter bereikbaar wordt voor ondernemers. Binnenkort lees je meer over de kwestie rondom de nadeelcompensatie in de nieuwsbrief van MKB-Amsterdam.