Sinds 25 juni 2021 is de Piet Heintunnel afegsloten voor verkeer, behalve tram 26 die tijdens de renovatie doorrijdt. De verwachting is dat vanaf 2 december 2022 het verkeer weer gebruik kan maken van de tunnel. Volgens aannemer Heijmans zijn de tunneltechnische installaties klaar, de eerste verkeerstest op 70 km staat gepland op vrijdag 3 juni. Heijmans laat weten trots te zijn dat, ondanks tegenslagen als covid, leveringsproblemen van materiaal en tekort aan technisch geschoold personeel, het werk zover is gevorderd. MKB bestuurder Guido Frankfurther en relatiemanager Jerry van Schaik liepen de tunnel in om zien hoe het werk erbij lag.
Renovatie hard nodig
De bijna 25 jaar oude Piet Heintunnel was toe aan een grootschalige renovatie om volledig te voldoen aan de strenge veiligheidswetgeving voor tunnels. Alle technische installaties en systemen worden vervangen: de verlichting, hulppostkasten, ventilatie, camerasystemen en brandmeldinstallaties. Er wordt hittebestendige bekleding aangebracht op de voegovergangen in de tunnelbuizen en toeritten. Vluchtdeuren en waterkelders worden aangepast. Ook als eerste van de Amsterdamse wegtunnels krijg de Piet Hein een nieuwe bediening en besturing, die later wordt aangesloten op de nog te bouwen nieuwe Verkeerscentrale.
Complexe achterkant
Een tunnel, wat is het meer dan een weg met een dak? Je racet er in minder dan een minuut doorheen en dan ben je aan de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Maar zo ‘eenvoudig’ als het aan de voorkant lijkt, zo complex blijkt de achterkant, zagen we tijdens het bezoek aan de tunnel. Bijvoorbeeld de enorme ventilaitieapaciteit die er nodig is om de lucht in de drie buizen van 1500 meter te zuiveren. Alleen de installatie van de benodigde 690-volt krachtstroom duurde al een half jaar. De projectleider van Heijmans vertelt: ‘Elke bak moest afzonderlijk in deze smalle technische ruimte naar binnen worden getild. Om de kasten van 300 kilo op hun plaats te zetten, gebruikten we een op maat gemaakte kar, waarmee normaal kisten in het moratorium worden verplaatst’. Verder valt ons op hoe de veiligheid van de verkeersdeelnemers overal centraal staat.
Einde in zicht
MKB-Amsterdam zat al vroeg aan tafel met de gemeente om de gevolgen voor de bereikbaarheid van de stad voor ondernemers te bespreken. . Guido Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, was onder de indruk van de renovatie. “Nu we hebben gezien wat voor ingewikkeld project het is, snappen we dat de heropening een paar maanden is uitgesteld. Desalniettemin kijkt het bedrijfsleven halsreikend uit naar het moment dat we van deze belangrijke verbinding weer gebruik kunnen maken. De Piet Heintunnel is een belangrijke schakel in het goederenvervoer van en naar de stad, dus hebben onze ondernemers hier echt wel last van. Wel zijn er goede omrijdroutes aangegeven. Van belang is dat de vervoerders hun route thuis al uitstippelen, zodat ze meteen de beste route kunnen kiezen”.
Wil je zelf dit staaltje knappe engineering zien, meld je dan aan voor de open dag tijdens de Dag van de Bouw.