Op donderdag 23 juni vond de bijeenkomst ‘Hoe maken we de horecabevoorrading in Amsterdam duurzaam én betaalbaar’ plaats in de Centrale Markthal op het Food Center. In het kader van de Future Food Logistics Challenge werden zes projecten gepresenteerd die in innovatie in horeca- en stadslogistiek bevorderen. Namens MKB-Amsterdam was vicevoorzitter Guido Frankfurther aanwezig. Hij vond het mooi om te zien hoe ver uitgewerkt de zes pilots waren. ‘Producten van een groot aantal leveranciers worden gebundeld bezorgd bij diverse winkels en bedrijven. En dat alles in zo min mogelijk ritten met als resultaat tot wel zestig procent reductie van het aantal te rijden kilometers in de stad.’

Zes projecten, één doel

De zon schijnt genadeloos door het dak van de monumentale Centrale Markthal van het Food Center. Het zweet parelt op de voorhoofden van de zestig mensen die samen zijn gekomen om de horecabevoorrading in Amsterdam te verduurzamen. En de lat wordt meteen hoog gelegd. ‘Elke week zijn er 60.000 leveringen aan de horeca in Amsterdam. Ons doel is om het aantal ritten minder, lichter en slimmer te maken en om de food sector voorop te laten lopen in de verduurzaming van de logistiek.’ De volgende zes projecten zijn er druk mee bezig.

HubKlup Een Haagse start up die klein is begonnen met het verzamelen van bestellingen en emissievrij leveren van verse producten aan de Haagse horeca. De pilot met zeven leveranciers en acht klanten leidde tot zestig procent afname van het aantal gereden kilometers. Hupklup verwacht volgend jaar naar Amsterdam op te schalen. De grootste uitdaging? ‘Elke keer weer heel veel praten’.

Bidfood De op het Food Center gevestigde horecagroothandel levert zo’n 225 keer per week aan klanten rondom de Hallen in West. De ruimte is daar beperkt, dus wordt er heel vaak besteld. In samenwerking met de gemeente en de HvA is Bidfood een ‘white label delivery’ systeem aan het opzetten om het aantal ritten te verminderen door middel van bundeling.

Seval In een Seval combinatie van een Light Electric Vehicle met trailer passen elf rolcontainers, die individueel kunnen koelen of vriezen. Koel, vries of normale producten worden op dezelfde trailer vervoerd. Dit zorgt voor aanzienlijk minder vervoersbewegingen in de stad. De combinatie is maar 1,40 meter breed en is 100% elektrisch.

Local 2 local Local 2 Local verbindt een netwerk van 450 Nederlandse boeren aan consumenten in de regio. Ze brengen het eten naar de mensen en delen informatie over consumentengedrag met de boeren. Het doel: nieuwe verdienmodellen bedenken en het aanbod van de boeren beter af stemmen op de vraag in de Metropool Regio Amsterdam.

Verstrade Om het laden en lossen in de binnenstad te vergemakkelijken heeft dit online food platform een bus met aanhangcombinatie ontwikkeld. De trailer kan op centrale punten in de stad worden achtergelaten, zodat opstoppingen worden voorkomen. De organisatie wil mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten om te helpen met lossen.

Business case of subsidie?

Op dit moment vindt dit gebundelde vervoer binnen de food sector, inclusief de nieuwe pilots, alleen nog gesubsidieerd plaats. In veel gevallen blijft het spannend of er een positieve business case van de pilots te maken is, ziet Guido Frankfurther. ‘We moeten daar uiteindelijk wel naartoe. Binnen de bestaande regels voor stadslogistiek is permanente subsidie van de overheid noodzakelijk om duurzame projecten competitief te maken. Wanneer je van duurzame stadslogistiek een 100% commerciële business case wilt maken – dus zonder subsidies – moet de huidige wijze van stadslogistiek minder aantrekkelijk worden gemaakt door beperkende regels. Een combinatie van subsidies en maatregelen kan natuurlijk ook.´

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!