Groei

Groei

MKB-Amsterdam stimuleert groei bij ondernemers in de regio Amsterdam. Door het organiseren van bijeenkomsten en het aanbieden van specials gericht op waardencreatie, groeifinanciering, personeel en organisatie. MKB-Amsterdam organiseert elke maand de Groeiborrel waar het Product van de maand bekend wordt gemaakt. En MKB Amsterdam biedt samen met de HvA een mastercourse aan om je onderneming middels een eigen doorgroeiplan te versterken.

Dien je vraagstuk in

Even voorstellen: Bert Bos

Even voorstellen: Bert Bos

Normaal op deze plek een column van Bert Bos. Vandaag willen we Bert Bos voorstellen. Van topsporter tot één van de eerste bedrijfskundige adviseurs van Nederland. Bos weet als geen ander hoe het is om te groeien en laten groeien. Lees hier meer over Bert en zijn plannen en ambities als voorzitter van de werkgroep Groei, een belangrijk speerpunt van MKB-Amsterdam.

Even voorstellen: Bert Bos

Kopstoot column Bert Bos

Dan sla je de krant open met een nieuwsgierig blik. Of er tussen het platgewalste nieuws van Corona nog iets bijzonders is gebeurd. Want de metaalmoeheid in praatprogramma’s en in nieuwsrubrieken is inmiddels behoorlijk toegeslagen in Nederland. Eentonige herhalingen. Zelfs het journaal begint slaapverwekkend te worden. Dus trek je je op aan de krant. ‘Kopstootje’ erbij om wakker te blijven. Het is dinsdag 9 februari 2021. Ondanks de sneeuwheuvels voor de deur is Het Parool op tijd bezorgd. Daarvoor chapeau.

Testcoronadirect.nl helpt ondernemers kosteloos inrichten teststraten

Testcoronadirect.nl helpt ondernemers kosteloos inrichten teststraten

Vorige week werd bekend dat de overheid geld vrijmaakt om ondernemers te compenseren die een teststraat bij hun bedrijf inrichten. Testcoronadirect.nl neemt ondernemers graag die zorg uit handen: zij richten kosteloos een teststraat bij jouw bedrijf in. Waar het bedrijf eerder alleen coronatests verkocht aan ondernemers, biedt het nu ook de service daaromheen aan zoals het inrichten van een teststraat, het leveren van medewerkers om de tests af te nemen en het analyseren van de testresultaten. Ook het financiële aspect nemen zij voor hun rekening: ondernemers hoeven dus zelf niets te betalen of factureren aan de overheid voor een compensatie. Bij Testcoronadirect.nl wordt momenteel hard gewerkt om voor verschillende bedrijven hun teststraat in te richten. Heb jij al ondernemer ook interesse? Kijk voor meer informatie op www.testcoronadirect.nl!

Even voorstellen: Bert Bos

Hup Holland Hup

Sjakie komt op. Nu niet voor zijn Ajax. Maar voor de leeuwen. Van Artis. Van Holland. Onvergetelijk waren zijn doelpunten. Vooral zijn volleys. Hoppa meteen vanuit de lucht op de slof zonder de grond te raken. Zoals Davey Klaassen dat zondag tegen AZ deed. De allermooiste goals aller tijden. Wereldwijd. Stadion de Meer trilde in zijn voegen en werd bouwvallig. Zo zijn de plannen voor de Arena ontstaan. Sjaak Swart als informele founder van de Johan Cruijff Arena. En nu. Een nieuwe volley van hem. Rechtstreeks vanaf het sterke been, de sterke voet, het sterke hart. Sjaak komt op voor de leeuw. ‘Laat de leeuw niet in zijn hempie staan.’ Onze nationale trots. De leeuw waar Nederland zijn bestaansgrond aan heeft.

Wethouder Kukenheim wil minder fastfood

Wethouder Kukenheim wil minder fastfood

De wethouders van de vier grote steden hebben een brief aan staatssecretaris Blokhuis van VWS geschreven. De gemeenten willen voorkomen dat straks door failissementen panden vrij komen te staan en dat fastfoodrestaurants in deze panden gaan zitten. De wethouders willen van de staatssecretaris wettelijke instrumenten om nieuwe vestigingen te kunnen verbieden. Wethouder Kukenheim van Amsterdam vrees dat niet alle horecaondernemers het gaan redden. En dat de panden worden overgenomen door grote ketens. Bijna twintig procent van de jeugd en de helft van de volwassenen heeft overgewicht, een risico voor diabetes en hart- en vaatziekten. Tijdens de pandemie wordt duidelijk hoe extra kwetsbaar je bent met die ziektes. Bart Drenth: “We willen samen met de wethouder optrekken om Amsterdam een plek te maken waar je niet alleen lekker, maar ook gezond, duurzaam en betaalbaar kan eten. In de gemeenteraad is al een motie aangenomen die hiertoe oproept. We bieden de wethouder aan om samen Food Capital te realiseren.

Even voorstellen: Bert Bos

Mokum wat maak je me nou? Column Bert Bos

Weer even 6000 stappen met een ode aan goeroe Scherder. Wat zet ik nu weer eens op in de airpods? Het postcoranaleven in volle glorie. Thema van de wandeling voor mij is het ‘Product van de maand 2021’. Wat en hoe gaan we het doen? Muziek hoort erbij. In een flits schiet me een de titel in gedachten van één van de allermooiste liedjes van Frans Halsema over Amsterdam. ‘Mokum wat maak je me nou?’ Zo ging ik dus aan de wandel in het mooie Waterland. En steeds weer op repeat. Met Frans aan mijn zij. Terugkijkend op en bijzonder 2020.

De maakindustrie verdient absoluut meer aandacht en waardering

De maakindustrie verdient absoluut meer aandacht en waardering

Loyaal zeer oude genever van Van Wees wint de Vakjuryprijs Product van het Jaar. Directeur-eigenaar Fenny van Wees kon helaas niet aanwezig zijn bij de online uitreiking vandaar dat we haar interviewen over het winnen van de prijs. Van Wees: “Natuurlijk is het, in de huidige spannende tijd waarin een groot deel van onze klandizie gesloten is, een lichtpuntje in de duisternis. Op de uitreiking benadrukte wethouder Everhardt van de gemeente Amsterdam het belang van de maakindustrie, voor de werkgelegenheid nu nog meer dan voorheen.
Van Wees: “Helemaal mee eens. Ze draagt bij aan de levendigheid van de stad en wat ons betreft tevens aan het behoud van immaterieel cultureel erfgoed van Amsterdam.” Over samenwerking met andere genomineerden: “Vele jaren geleden onderhield mijn vader contact met het scheepvaartmuseum, daar is onder andere het product Weesopper Mout uit ontstaan, waarvan de kruik een porceleinen replica is van een tijdens de VOC gebruikte geneverkruik. Het origineel is in bezit van het Scheepvaartmuseum. Voor een hernieuwd kennismakingsgesprek zijn wij altijd te porren.”

Product van het jaar: tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie

Product van het jaar: tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie

De vakjury onder leiding van Bert Bos koos de zeer oude genever van Loyaal van Wees als product van het jaar 2020. De publieksprijs is gegaan naar de ganzenbitterbal van Royal Goose Company. Wethouder Everhardt van de gemeente Amsterdam was ook online aanwezig en ziet het belang van de maakindustrie, voor de werkgelegenheid nu nog meer dan voorheen. Everhardt: “De producten geven een mooi tegenwicht aan de eenvormigheid en massaproductie. De kwaliteit en diversiteit die uit de producten spreekt, dat is het beeldmerk van de stad. Daar geven jullie als mkb vorm aan.” Ook heeft het publiek mogen kiezen uit alle top drie genomineerden van product van de maand. Via een poll is bijna 2.500 keer gestemd. De publiekslieveling is de ganzenbitterbal met 671 stemmen geworden. Patat van Pietersma snacks op de Albert Cuyp kreeg 408 stemmen en Baklava van Şerifoğlu heeft met 301 stemmen een mooie derde plaats. MKB TV zendt een samenvatting uit van de prijsuitreiking beschikbaar op het YouTube kanaal van MKB-Amsterdam.

Belangrijk om naar de positieve ontwikkelingen te blijven kijken

Belangrijk om naar de positieve ontwikkelingen te blijven kijken

Voorzitter Bart Drenth sprak gisterenavond bij de uitreiking Product van het Jaar, online de genomineerden toe: “Amsterdam en de Amsterdamse regio staan niet bekend als een echte maak-stad. Maar er worden hier hele mooie producten gemaakt. Dat blijkt ook maar uit de lijst met alle genomineerden. Allemaal van hoge kwaliteit, met een heel ander karakter. Er is heel veel om te vieren. Al zijn dit behoorlijk moeilijke tijden voor een deel van deze ondernemers. Corona raakt ondernemers hard, ook sommige genomineerden voor deze prijs. In onze regio hebben we nauw overleg tussen het bedrijfsleven en de gemeenten, onder meer met wethouder Everhardt in Amsterdam, en ook bijvoorbeeld in Haarlemmermeer. Hier hebben we het gehad over uitstel van betaling van belasting en ook het niet heffen van belasting in 2020. In Amsterdam hebben we afgesproken dat de stad ook dit jaar geen precario en reclamebelasting heft en wellicht ook in 2022 niet. Dit jaar zetten we als MKB-Amsterdam vol in op plannen voor de toekomst. Over hoe je als ondernemer dit jaar niet alleen saneert, maar ook investeert. Hoe je nieuwe plannen maakt voor de toekomst. En hoe we als ondernemers, bewoners en overheden daarbij kunnen versterken. 

Even voorstellen: Bert Bos

Als sneeuw voor de zon, column Bert Bos

Er viel sneeuw. Eventjes werd het land wit, raakten we ondergesneeuwd. Een mooiere metafoor voor zaken die ondergesneeuwd zijn, is er niet. Corona-medisch is natuurlijk prioriteit nummer één. Daar zijn we het over eens. Maar corona-economie ligt onder de sneeuw. De opmerking dat het met faillissementen wel meevalt, tart natuurlijk iedere vezel in het mkb waarvan een groot deel zich ternauwernood redt.
Goed er zijn steunpakketten met allerlei regelingen. Gericht op kostenreductie en omzetvergoeding. Gericht op de exploitatie dus. Sommige regelingen betreft kredieten, die het probleem vooruitschuiven. Gelijk een sneeuwschuiver. Dat verhoogt de VV, het vreemd vermogen op de balans en verslechtert de verhouding van de VV met het eigen vermogen de EV. Sic. Daar zitten we niet op te wachten.