De roep om een beter gereguleerde bezorgsector noemt toe. Vorige week pleitte Groen Links Amsterdam voor invoering van een belasting op pakketbezorging door bestelbusjes. Vandaag komt de Christen Unie (CU) met een vijfpuntenplan om de verhitte pakketmarkt beter te regelen. De CU ziet de noodzaak voor een wettelijke vastlegging van het plan en stelt voor een ‘pakketwet’ in te voeren waar alle losse wet- en regelgeving een plek krijgt.
Bewuste keuzes stimuleren
In het Nederlands Dagblad zegt ChristenUnie Kamerlid Stieneke van der Graaf: “Deze week is het Black Friday, dan wordt er veel online besteld. Ons huidige consumptiegedrag is niet langer houdbaar. Als er op hetzelfde moment drie busjes met bestellingen door één wijk rijden, geeft dat onnodige verkeersoverlast en extra CO2-uitstoot.” Van der Graaf wil dat de consument bewuste keuzes gaat maken door duidelijk te maken wat de kosten van bezorging zijn. “Verder willen we een verbod op het gratis aanbieden van retourzendingen en een verbod op achteraf afrekenen van online aankopen.” De CU vindt ook dat er één centrale locatie moet komen per wijk waar bedrijven pakketten kunnen bezorgen. Van der Graaf: “Vanuit dat punt worden alle pakketjes in de wijk bezorgd door één bezorgdienst, die een vergunning krijgen vanuit de gemeente.”
Verleid mensen om echt te winkelen
Dit najaar pakte CU Tweede Kamerlid Pieter Grinwis het plan van MKB-Amsterdam voor invoering van een bezorgbelasting op. Vicevoorzitter Guido Frankfurther denkt dat zo’n belasting mensen meer bewust kan maken van de overlast die al dat thuisbezorgen oplevert. “Als alternatief zeggen we al een hele tijd: verleid mensen nou naar een ophaallocatie voor hun pakketje te gaan. Daar kun je voor of na het boodschappen doen nog even langs”. Nog liever heeft MKB-Amsterdam natuurlijk dat je je inkopen in de winkelstraten blijft doen. “Het in stand houden van ons rijke en prachtige winkelbestand is zo belangrijk voor de sociale cohesie en sfeer in de stad!”