Op woensdag 29 maart vond een rondetafelbijeenkomst plaats voor regionale ondernemersverenigingen, georganiseerd door MKB-Nederland. Het thema van deze middag was Inkoop en Aanbesteden, waarbij de ervaringen van vereniging en ondernemers met het aanbestedingsbeleid in hun gemeente worden gedeeld. Het uiteindelijke doel is om de lobby te versterken en overheden te stimuleren meer lokaal bij het mkb in te kopen.

Overheden en ondernemers zouden meer hart voor elkaar moeten hebben, in plaats van hard voor elkaar zijn. Daar draaide De Week van Beter Aanbesteden om, die van 27 tot en met 31 maart plaatsvond. Deze door MKB-Nederlands geïnitieerde actieweek bestond uit verschillende bijeenkomsten voor aanbestedende diensten en ondernemers. Tijdens het rondetafelgesprek komt naar voren dat gemeenten met hun aanbestedingen meer rekening moeten houden met de planning van de ondernemers. Er wordt voorgesteld om een openbare planning van aanbestedingen van gemeenten in te voeren, net zoals de projectenkalender van Waterschappen. Daarnaast wijzen de deelnemers op het belang voor het behoud van de toegevoegde waarde van de kennis van de lokale ondernemer. Door de steeds groter wordende openbare aanbestedingen komt deze nog wel eens in het gedrang. “We hopen dat MKB-vriendelijk aanbesteden de norm wordt bij toekomstige aanbestedingen van de overheid”, aldus voorzitter MKB-Nederland Jacco Vonhof.

Samenwerking MKB-Amsterdam met MKB-Nederland

De rondetafelbijeenkomst op 29 maart vond plaats in het kader van het ‘MKB Lokaal’ programma. Voorzitter Jacco Vonhof wijst op het belang van samenwerking met ondernemersverenigingen in de regio: “We hebben nu een programma MKB Lokaal dat we landelijk gaan uitrollen. Het idee is dat we de relaties gaan versterken met lokale en regionale ondernemersclubs die al goed bezig zijn, die een sterke relatie hebben met hun leden en hun gemeente. Het idee is om de agenda van MKB-Nederland met deze clubs te delen en dat zij hun lokale informatie met ons delen. Deze wederkerige informatievoorziening is heel succesvol gebleken. Een ontwikkeling die in Amsterdam al een tijdje loopt, zie je nou landelijk gebeuren. MKB Lokaal is de voortzetting van wat MKB-Amsterdam nu al doet. En dat werkt hartstikke goed.”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...