Op woensdag 29 maart vond een rondetafelbijeenkomst plaats voor regionale ondernemersverenigingen, georganiseerd door MKB-Nederland. Het thema van deze middag was Inkoop en Aanbesteden, waarbij de ervaringen van vereniging en ondernemers met het aanbestedingsbeleid in hun gemeente worden gedeeld. Het uiteindelijke doel is om de lobby te versterken en overheden te stimuleren meer lokaal bij het mkb in te kopen.
Overheden en ondernemers zouden meer hart voor elkaar moeten hebben, in plaats van hard voor elkaar zijn. Daar draaide De Week van Beter Aanbesteden om, die van 27 tot en met 31 maart plaatsvond. Deze door MKB-Nederlands geïnitieerde actieweek bestond uit verschillende bijeenkomsten voor aanbestedende diensten en ondernemers. Tijdens het rondetafelgesprek komt naar voren dat gemeenten met hun aanbestedingen meer rekening moeten houden met de planning van de ondernemers. Er wordt voorgesteld om een openbare planning van aanbestedingen van gemeenten in te voeren, net zoals de projectenkalender van Waterschappen. Daarnaast wijzen de deelnemers op het belang voor het behoud van de toegevoegde waarde van de kennis van de lokale ondernemer. Door de steeds groter wordende openbare aanbestedingen komt deze nog wel eens in het gedrang. “We hopen dat MKB-vriendelijk aanbesteden de norm wordt bij toekomstige aanbestedingen van de overheid”, aldus voorzitter MKB-Nederland Jacco Vonhof.
Samenwerking MKB-Amsterdam met MKB-Nederland
De rondetafelbijeenkomst op 29 maart vond plaats in het kader van het ‘MKB Lokaal’ programma. Voorzitter Jacco Vonhof wijst op het belang van samenwerking met ondernemersverenigingen in de regio: “We hebben nu een programma MKB Lokaal dat we landelijk gaan uitrollen. Het idee is dat we de relaties gaan versterken met lokale en regionale ondernemersclubs die al goed bezig zijn, die een sterke relatie hebben met hun leden en hun gemeente. Het idee is om de agenda van MKB-Nederland met deze clubs te delen en dat zij hun lokale informatie met ons delen. Deze wederkerige informatievoorziening is heel succesvol gebleken. Een ontwikkeling die in Amsterdam al een tijdje loopt, zie je nou landelijk gebeuren. MKB Lokaal is de voortzetting van wat MKB-Amsterdam nu al doet. En dat werkt hartstikke goed.”