Vorige week brachten we de stadshub-special. Daarin kon je lezen over mogelijkheden om de stadslogistiek toekomstbestendiger te maken, door meer gebruik te maken van ‘crossdocking’ aan de randen van de stad – stadshubs. Voor MKB-Amsterdam is een belangrijke vraag hoe je kunt afdwingen dat de stadslogistiek in de toekomst voldoet aan alle eisen op het gebied van bereikbaarheid en klimaat. Welke instrumenten wil de Amsterdamse verkeerswethouder Egbert de Vries daarvoor inzetten? Kun je partijen over de streep trekken door beloning of bestraffing? Vind hier de artikelen uit de special nog eens op een rijtje.
Allereerst: Wat ís een stadshub eigenlijk? En wat kunnen ze toevoegen aan de stadslogistiek? Lees hier meer…
Vanuit de gemeente…
Ook voor de gemeente Amsterdam is efficiënt goederenvervoer een belangrijk speerpunt. Het is lastig balanceren tussen de belangen van ondernemers en bewoners, en op het gebied van klimaat en verkeer. Aan Egbert de Vries, sinds januari dit jaar de Amsterdamse wethouder Verkeer en Vervoer, om dat in goede banen te leiden. Hij mag zich de komende jaren buigen over alle dilemma’s die stadsdistributie en bereikbaarheid met zich meebrengen. En over de rol die stadshubs daarin kunnen spelen.
Vanuit MKB-Amsterdam…
De bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad is al tientallen jaren een hot issue. De infrastructuur wordt almaar complexer, onder meer door lokale, nationale en internationale klimaateisen. Maar ook de kwetsbare kades en bruggen, die het vele vrachtverkeer in delen van de (binnen)stad nauwelijks nog aan blijken te kunnen, hebben hun effect op de stadslogistiek. Stadshubs kunnen helpen om het transport van en naar de binnenstad te versoepelen. MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen.
Enkele initiatieven op een rij…
Zero emissie-bevoorrading in binnensteden: het is de toekomst. En stadshubs kunnen daar een forse bijdrage aan leveren. Als je de toestroom van goederen al aan de rand van de stad in goede banen leidt, kan ook de bevoorrading van bouwplaatsen, winkels en horeca op een efficiëntere manier gebeuren. In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw. We spraken ze over hun visie op de toekomst van de Amsterdamse stadslogistiek.