Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd. Deze ‘crossdockfunctie’ wordt snel populairder, nu klimaatdoelstellingen en verkeersdrukte gemeenten dwingen om de stadslogistiek zo slim mogelijk in te richten.

Uiteindelijk doel is om via de stadshubs emissievrije logistiek binnen de stadsgrenzen mogelijk te maken. Dat is nodig, omdat voertuigen met verbrandingsmotor vanaf 2030 niet meer welkom zijn in het centrum van Amsterdam, staat in het Actieplan Schone Lucht van de gemeente. Leveranciers maken vanuit de hub gebruik van gedeelde voertuigen, wat de druk op de stad vermindert.

Het belang van logistieke stadshubs zal de komende jaren toenemen. Per 2050 verdrievoudigt het wereldwijde goederenvervoer. Een grootschalige logistieke hub aan de rand van de stad is een handige oplossing voor het op bestemming krijgen van de grote stroom goederen.

Niet nieuw

Het concept van de stedelijke logistieke hubs is overigens niet nieuw. Ruim twintig jaar geleden werd het concept al onder de loep genomen. Overheden besteedden al veel geld aan de realisatie van deze hubs. Maar nieuw is wel de ambitie om het stadsvervoer zo duurzaam mogelijk te maken. Dat kan alleen door een goede samenwerking tussen gemeente en het bedrijfsleven. Misschien dat juist de coronacrisis ruimte schep voor een nieuwe logistieke lente?

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...