Stads- en bouwhubs zijn in feite verzamelpunten aan de rand van de stad, waar allerlei goederen voor onder meer de bouw, horeca en detailhandel en kunnen worden gebundeld. Vanuit deze hubs worden ze vervolgens via de weg, of steeds vaker via het water, naar de binnenstad vervoerd. Deze ‘crossdockfunctie’ wordt snel populairder, nu klimaatdoelstellingen en verkeersdrukte gemeenten dwingen om de stadslogistiek zo slim mogelijk in te richten.

Uiteindelijk doel is om via de stadshubs emissievrije logistiek binnen de stadsgrenzen mogelijk te maken. Dat is nodig, omdat voertuigen met verbrandingsmotor vanaf 2030 niet meer welkom zijn in het centrum van Amsterdam, staat in het Actieplan Schone Lucht van de gemeente. Leveranciers maken vanuit de hub gebruik van gedeelde voertuigen, wat de druk op de stad vermindert.

Het belang van logistieke stadshubs zal de komende jaren toenemen. Per 2050 verdrievoudigt het wereldwijde goederenvervoer. Een grootschalige logistieke hub aan de rand van de stad is een handige oplossing voor het op bestemming krijgen van de grote stroom goederen.

Niet nieuw

Het concept van de stedelijke logistieke hubs is overigens niet nieuw. Ruim twintig jaar geleden werd het concept al onder de loep genomen. Overheden besteedden al veel geld aan de realisatie van deze hubs. Maar nieuw is wel de ambitie om het stadsvervoer zo duurzaam mogelijk te maken. Dat kan alleen door een goede samenwerking tussen gemeente en het bedrijfsleven. Misschien dat juist de coronacrisis ruimte schep voor een nieuwe logistieke lente?

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!