Ook voor de gemeente Amsterdam is efficiënt goederenvervoer een belangrijk speerpunt. Het is lastig balanceren tussen de belangen van ondernemers en bewoners, en op het gebied van klimaat en verkeer. Aan Egbert de Vries, sinds januari dit jaar de Amsterdamse wethouder Verkeer en Vervoer, om dat in goede banen te leiden. Hij mag zich de komende jaren buigen over alle dilemma’s die stadsdistributie en bereikbaarheid met zich meebrengen – en de rol die stadshubs daarin kunnen spelen.

De straten in de binnenstad zijn steeds minder berekend op de massaliteit van de stadslogistiek. Om de druk wat te verlichten zonder in te boeten op de distributie van goederen voor de bouw, horeca en detailhandel, wordt naarstig gezocht naar alternatieven. De ambities om het vervoer in de (binnen)stad in 2030 uitstootvrij te maken zet nog extra druk op de ketel. Stadshubs zijn het nieuwe toverwoord. En om te voorkomen dat het een zoveelste modegril wordt, is gericht beleid nodig. Maar hoe geef je dat het best vorm? Verkeerswethouder Egbert de Vries zet vooral in op vruchtbare samenwerking.

Vervoer over water

Één van de opties die komen bovendrijven is vervoer over water. In grachtendstad Amsterdam is het eigenlijk al een eeuwenoud concept. Toch leek het de afgelopen decennia soms niet veel meer dan een ‘grappig ideetje’, zegt De Vries in gesprek met MKB-Amsterdam. ‘Het kwam nooit echt van de grond, omdat vervoer over de weg uiteindelijk toch altijd makkelijker bleek.’ Maar zeker nu de regels voor zwaar verkeer worden aangescherpt – er komen meer zogenaamde 7,5 ton-zones – hoopt de Vries dat een drive ontstaat om het vervoer over water weer nadrukkelijk op de kaart te krijgen.

Niet voor niets vormt de water-optie een belangrijk onderdeel van de Hubvisie, waarvan de conceptversie inmiddels in de maak is. Voorlopig ziet De Vries nog weinig in verdere stimulering van vervoer over water, bijvoorbeeld door het verlagen van leges of verplichtingen om via water te vervoeren als een bouwlocatie binnen een bepaalde afstand van het water ligt. ‘Ik zit daar wat losser in. Als transport over de weg veilig is, en het is niet te zwaar, dan kún je die keuze maken. Alleen als de drukte te ver toeneemt of de verkeersveiligheid in het geding komt, kun je meer gaan sturen.’

Schade aan de wallen

Waternet waarschuwde onlangs nog voor de aantasting van flora en fauna als het goederenvervoer over water verder toeneemt. Nauwkeurige data zijn daar niet over bekend, maar De Vries wijst wel op de schade die rondvaartboten veroorzaken als ze keren op de Grimburgwal. ‘Als er straks heel veel transport over water plaats vindt, dreigen dáár weer problemen met de drukte. Dat is nog niet aan de orde, dus voorlopig kunnen we ongebreideld vergunningen verlenen voor het vervoer over water.’

De recente aanscherping van de vrachtbeperkingen over de weg wordt vaak gekoppeld aan de kwetsbare bruggen en kademuren. Het verband is evident, zegt De Vries. Toch is de vrachtbeperking hoe dan ook een blijvertje, waarschuwt hij. En of het nou over de weg of over water is: elektrisch vervoer heeft de toekomst. ‘Dat is economisch ook belangrijk. Je ziet dat vooral veel IT-bedrijven zich steeds meer gaan bezighouden met slimme logistiek en elektrisch vervoer. Zo krijg je vanzelf de beste alternatieven.’

Samenwerking

De gemeente Amsterdam en de bedrijven uit de logistieke sector tekenden op 24 juni nog een samenwerkingsakkoord en lanceerden het samenwerkingsplatform Logistiek020. De ambitie is om te komen tot een een veiligere, schonere en slimmere stadslogistiek en bereikbaarheid. Over de expliciete rol van stadshubs daarin is nog weinig bekend. ‘De afspraak is om het centrale deel van de stad al in 2030 uitstootvrij te maken, voor alle logistiek. Dat is best een opgave. In de hoofdlijn is afgesproken om dat doel per sector te bereiken.’

“In coronatijd was de pakjesbezorger juist één van de weinigen waar veel mensen nog contact mee hadden”

Ook hier geldt wat De Vries betreft: de stimulans moet niet primair komen van straffen en belonen. De alliantie is zo breed dat hij liever inzet op het belang van samenwerken. ‘Ik ben niet zo van het stellen van regels, maar meer van het opzoeken van de samenwerking. Iedereen deelt de maatschappelijke doelen, zoals een leefbare stad en een goede logistiek. De grote vraag is hoe we samen dat pad kunnen uitstippelen, zonder al te veel regels en handhaving.’

Je kunt wel alles inzetten op regels en handhaving, maar al die vergunningen en ontheffingen kosten volgens De Vries ook weer veel geld. Dan ziet hij meer in subsidies voor partijen die overstappen naar elektrisch vervoer. ‘Je moet niet blijven inzoomen op partijen die achterblijven, maar juist op mensen die wél wat willen. Het gaat om het besef dat deze ingrijpende maatregelen vitaal zijn voor het functioneren van de maatschappij. Zo ontstaat vanzelf ook een soort netwerk.’

Kwetsbare kademuren

Zo’n 15 procent van alle verkeer in de stad is logistiek verkeer. Dagelijks rijden 30.000 bestelauto’s en 4.000 vrachtwagens door de stad, en dat aantal neemt de komende jaren alleen maar toe, is de verwachting. De logistiek is belangrijk voor de stad, maar zware voertuigen zorgen voor veel uitstoot. Ook vormen ze een bedreiging voor de kwetsbare kademuren en bruggen en zorgen in sommige gevallen voor onveilige verkeerssituaties.

Amsterdam scherpt de regels voor zwaar verkeer in de binnenstad flink aan. Vanaf 1 oktober 2021 krijgen voertuigen zwaarder dan 30 ton geen ontheffing meer voor het gebied binnen de Centrumring (s100). De maatregel is nodig om de bruggen en kademuren in de stad te beschermen en hun levensduur te verlengen, meent de gemeente.

Constructief overleg

Wethouder Egbert de Vries beseft dat de gemeente met deze maatregelen veel vraagt van de logistieke sector. Maar gelukkig zit de branche constructief met de gemeente aan tafel, zei hij tegen Transport & Logistiek. ‘Dat is van belang, want deze aanscherping is bittere noodzaak vanwege de staat van onze bruggen en kademuren. De schade die veroorzaakt wordt door voertuigen uit de zwaarste categorie is vele malen groter dan door vrachtvervoer tot 30 ton. Met dit nieuwe beleid voorkomen we zoveel mogelijk nieuwe schade.’

Juist met deze aanscherping van de regels zijn alternatieve vormen van stadslogistiek meer dan welkom, zoals vervoer over water. Hoe de gemeente de logistieke toekomst voor zich ziet, en welke rol van stadshubs daarin kunnen spelen, kun je hier later deze week lezen; We hebben dan een uitgebreider gesprek met wethouder Verkeer en Vervoer Egbert de Vries.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...