MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Metropool Amsterdam benadrukt dat deze het bedrijfsleven alleen maar ellende heeft opgeleverd. “Ik had me geen mooier verjaardagscadeau kunnen wensen, maar deze vermaledijde proef heeft de ondernemers in de stadsdelen Oost en Centrum vele miljoenen gekost, nog los van alle ergernis. Nu snel om de tafel over een verstandig alternatief: twee maal één rijstrook”.

Al een jaar voor de gehouden proef voorspelde MKB dat deze het bedrijfsleven ontzettend veel ergernis en geld zou kosten door vertragingen, forse omrijd bewegingen en verkeersdrukte in omliggende buurten. Dat alles is uitgekomen, zegt vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam. “Alleen al de verschillende vier- en vijfsterrenhotels in de betrokken gebieden hebben elk ca. 2 ton aan directe schade geleden, nog los van de imagoschade en afzeggingen voor dit jaar. Het stadsbestuur mag dan veel geleerd hebben van de proef, voor het bedrijfsleven waren de druiven zuur”.

De afgelopen jaren heeft MKB-Metropool Amsterdam steeds gewezen op het Masterplan 2001 van de gemeenteraad, waarin is besloten de Weesperstraat terug te brengen van twee keer twee naar twee keer één rijstrook, met een derde rijstrook voor de nood- en hulpdiensten. Guido Frankfurther: “Nu geen politieke fratsen meer met de bereikbaarheid van de stad; dit heeft het draagvlak voor ‘Amsterdam-Autoluw’ echt geen goed gedaan. Wij blijven zeggen tegen de gemeenteraad: pak dat aangenomen Masterplan gewoon weer uit de lade en ga met alle betrokkenen het gesprek aan hoe we dit plan anno 2024 kunnen uitvoeren. Ter hoogte van het Namenmonument kan je nu al zien dat terug naar één rijstrook daar niet tot grote problemen leidt”.

MKB-Metropool Amsterdam wil dat er dan wel parallel plannen worden uitgewerkt om een deel van het doorgaande verkeer te verleiden een andere route via de A10 te nemen of voor alternatief vervoer te kiezen. Frankfurther: “Dan kan de Weesperstraat eindelijk een aantrekkelijke stadsstraat worden met minder verkeer en meer plaats voor voetgangers, fietsers, groen, winkels in de plinten en terrassen, terwijl de aanliggende stadsdelen wel goed bereikbaar blijven voor de stadslogistiek”.

Wat MKB-Metropool Amsterdam betreft hoeft de gemeente niet te wachten tot er een pot met miljoenen euro’s is gevonden om de Weesperstraat volledig opnieuw in te richten. Frankfurther: “Wij pleiten voor een tijdelijke, maar aantrekkelijke en groene inrichting met relatief beperkte middelen die bijvoorbeeld tien jaar mee kan gaan. Het faciliteren van de stadslogistiek en veiligheid voor de nood- en hulpdiensten hebben daarbij voor ons een hoge prioriteit”.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Roy Koeleman

Roy Koeleman

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...