De bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad is al tientallen jaren een hot issue. De infrastructuur wordt almaar complexer, onder meer door lokale, nationale en internationale klimaateisen. Maar ook de kwetsbare kades en bruggen, die het vele vrachtverkeer in delen van de (binnen)stad nauwelijks nog aan blijken te kunnen, hebben hun effect op de stadslogistiek. Stadshubs kunnen helpen om het transport van en naar de binnenstad te versoepelen. MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen.

Stads- en bouwhubs aan de rand van de stad leveren een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid. Ze dragen bij aan minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit tot gevolg. De alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn ook in het belang van de bedrijven in de stad, vindt MKB-Amsterdam. De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kost veel omzet en ergernis.

Het overladen van goederen op een strategische plek – een hub – wordt ook wel cross docking genoemd. Inkomende goederen gaan daarbij meteen van de ontvangstlocatie naar de uitgaande locatie. Op de locaties worden verschillende goederen gebundeld en met zo min mogelijk transportkilometers verder de stad in vervoerd. Meestal over de weg, maar in een stad als Amsterdam is vervoer over water tegenwoordig weer een serieuze optie. Zeker nu ook dat vervoer over water steeds meer elektrisch kan, is het een steeds populairder alternatief voor het transport over de weg.

Vrachtbewegingen en faalkosten

Eerder gaf MKB-Amsterdam al aan dat de bevoorrading van bouwprojecten via het water allang niet meer duurder hoeft te zijn dan via de weg, als je alle kosten meeneemt. Nog los van de logistieke knelpunten en klimaateffecten, zoals duizenden vrachtautobewegingen binnen de Ring A10, de verkeersopstoppingen en uitstoot die vervoer over de weg met zich meebrengt. En van de bruggen en kades die aan dit zware verkeer worden blootgesteld. Daar komen ook nog eens de faalkosten bij, die bij (elektrisch) vervoer over water een stuk lager zijn.

Reden genoeg om het vervoer over water een stuk minder vrijblijvend te maken, vindt Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam. ‘Denk bijvoorbeeld aan een zekere verplichting als je bouwwerkzaamheden pal aan het water zijn gelegen. Of dat je wordt vrijgesteld van leges als je je bouwmaterialen over het water laat komen. Het aantreden van de nieuwe verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) kan een uitgelezen moment zijn om daar werk van te maken.’

Gemeente aan zet

Per 2050 verdrievoudigt het wereldwijde goederenvervoer, berekende de OESO. Het gros van deze producten is voor bedrijven bestemd, die veelal in stadscentra zitten. Een toekomstbestendige economie binnen de Ring A10 vraagt om een efficiëntere aan- en afvoer van goederen. Frankfurther hoopt dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen. Hij roept wethouder Egbert de Vries dan ook op om het dossier van ‘stedelijk distributie 2.0’, hoog op zijn agenda te zetten. ‘Nu is de gemeente aan zet.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...