Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere plint. Dit was de uitkomst van het debat over de Knip Weesperstraat in de gemeenteraad afgelopen woensdag. MKB-Metropool Amsterdam is blij met deze uitkomst.

 

We hebben ons vanaf het begin af aan verzet tegen de vierkante afsluiting van de Weesperstraat, zegt vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther. “Voor het MKB-bedrijfsleven was de Knip een drama. Ongelofelijk veel ergernis, omrijden, vertraging en financieel verlies. Van een gerenommeerd hotel weet ik bijvoorbeeld dat de directe schade 161k bedroeg, nog los van de reputatieschade die niet in geld is uit te drukken”.

Masterplan

MKB-Metropool Amsterdam heeft altijd een redelijk alternatief voor de Knip aangeboden: de versmalling tot twee maal één rijstrook, iets waar door de gemeenteraad al toe werd besloten in 2001. Frankfurther: “Haal dat Masterplan Wibautas uit de kast, stof het af, pas het aan de huidige eisen aan en bespreek dat met alle partners. Wij praten graag mee en het invoeren van een 30 km per uur beperking is voor ons ook geen bezwaar.” Nog voor de zomer komt de wethouder met een voorstel.

 

MKB-Metropool Amsterdam ziet kansen voor ondernemers op deze nieuwe stadsstraat. “De meeste plinten zijn nu dicht en huisvesten op z’n best saaie werkplekken voor ambtenaren. Maak die ruimten open en vrij en vestig daar winkels, kleine bedrijven en horeca. Op de bredere trottoirs kunnen dan leuke terrassen komen in een groene omgeving”.

 

Filters

Tot opluchting van de ondernemers zijn de overig in het vooruitzicht gestelde 13 knippen op de doorgaande wegen definitief van de baan en wil wethouder Van der Horst een beleid opstellen dat de wegen niet meer opknipt, maar het verkeer ‘filtert’. Dus wie, waar en op welk moment mag rijden. Daarnaast blijven volgens de wethouder afsluitingen van kleine wegen of invoering van eenrichtingsverkeer altijd mogelijk.

 

Frankfurther: “MKB-Metropool Amsterdam blijft voor een meer autoluwe stad, omdat dit zijn waarde allang heeft bewezen, ook in economisch opzicht. Wat ons betreft dan wel graag in kleinere stappen die behapbaar zijn om onze logistiek aan te passen, zodat de bereikbaarheid niet in gevaar komt en die ons als bedrijfsleven ook best mag stimuleren om innovatieve en creatieve keuzes te maken.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Roy Koeleman

Roy Koeleman

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...