Een heel mooi nieuwjaar gewenst, met veel geluk en gezondheid, minder covid en meer omzet!
Ook 2021 was voor MKB-Amsterdam weer een druk jaar. Landelijk ging natuurlijk al onze aandacht naar het terugdringen van de gevolgen van covid. Onze voorzitter Jacco Vonhof en vele anderen hebben zich de benen uit het lijf gerend voor fatsoenlijke regelingen. En zo hebben we voor elkaar gekregen dat de bestaande regelingen grotendeels zijn gehandhaafd, terwijl er hier en daar zelfs wat scherpe kantjes vanaf werden gehaald. Aan het begin van 2022 is natuurlijk alles erop gericht verantwoord weer open te kunnen.
In Amsterdam en omgeving hebben we alles uit de kast gehaald om gemeenten duidelijk te maken wat zij voor ondernemers konden doen. Het is bijvoorbeeld gelukt om het gemeentebestuur een betere regeling te laten maken voor de huurders van hun panden. De wethouder voelde daar eerst niet voor, maar zag in dat deze benadering niet houdbaar was.
Volle kracht
Het komende jaar gaan we op volle kracht door. Daarbij gaan we extra aandacht geven aan het behouden en stimuleren van winkelgebieden. Dat is nu keihard nodig. Want de effecten van covid op het winkelbestand zijn verwoestend, terwijl de oneerlijke concurrentie van de grote internetbedrijven zich ook steeds meer laat voelen. We willen dat de reclamebelasting weer wordt afgeschaft, en dat er een bezorgbelasting voor in de plaats komt.
Het komende jaar is ook het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. De vorige leidden in Amsterdam tot een college met dit motto: ‘bewoners, bewoners, bewoners’. Het komende college moet een beter gebalanceerd programma hebben. We gaan als MKB-Amsterdam voor colleges die ruimte voor economie bovenaan hun agenda zetten. Dat maken we alle partijen duidelijk in een verkiezingsdebatten in diverse gemeenten.
Digitale activiteiten
We gaan natuurlijk ook door met onze digitale activiteiten: twee keer per week MKB-Mail, regelmatig MKB TV en volle inzet op de socialmediakanalen. Deze strategische keuze heeft in de afgelopen jaren veel succes opgeleverd. Dat smaakt naar meer, net als natuurlijk het Product van de Maand. We werken toe naar een nieuw hoogtepunt: de bekendmaking van het Product van het Jaar op 7 februari aanstaande. We hopen erop dat dit kan op de Groeiborrel in de Oranjekerk. En ik hoop ook zo dat we die daarna weer gewoon iedere maand kunnen houden. We missen jullie en hopen jullie allen weer eens in het echt te zien.
We hebben zin het nieuwe jaar! Ik hoop met jullie allen snel weer het glas te kunnen heffen.