De Amsterdamse ondernemers hebben de handen ineengeslagen voor een totaalplan met als toverwoord ‘samen’. Bart Drenth van MKB-Amsterdam hoopt dat mede aan de hand van dit plan de gemeente en ondernemers zij aan zij gaan staan, in plaats van tegenover elkaar. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen willen de ondernemersorganisaties over de plannen discussiëren met de raadsleden, zegt hij in De Telegraaf. “De gemeente heeft de afgelopen jaren de bewoners vooropgezet. Maar er moet meer balans komen. De bewoner, de bezoeker én de ondernemer hebben allemaal een belangrijke rol in deze stad.”

Het moment om de plannen te presenteren is niet willekeurig gekozen, een half jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen. MKB-Amsterdam, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Amsterdam en Amsterdam City Ondernemers vinden dit hét moment om van zich te laten horen, met het eind van de coronacrisis in zicht. Zij concentreren zich op acht thema’s: schoon/veilig, stadslogistiek, winkelaanbod, passend personeel, herstel uit corona, verduurzaming, uitvoering en Amsterdam 750 jaar. De ondernemers hebben aangegeven wat zij graag zien van de gemeente, maar ook wat zij zelf kunnen bijdragen.

Het roer om

Pim Evers, voorzitter van de Amsterdamse afdeling van KHN, vindt dat je je als stad vooral moet richten op de respectvolle bezoeker, zegt hij in De Telegraaf. “Door corona weten we dat er ook te wéinig bezoekers kunnen zijn. Het roer moet om, maar hoe? Alleen nog maar rijke toeristen? De respectvolle bezoeker kan ook een budgetreiziger zijn; die gaat nu misschien naar de clubs, maar over vijf jaar gaat die naar de musea.”

Willem Koster van Amsterdam City benadrukt het belang van een schone en veilige stad. “De gemeente kan het beheer van de binnenstad onvoldoende aan. Voor en tijdens corona was de stad vervuild. We horen vaak dat mensen zich niet veilig voelen. De gemeente zou het belang van ondernemers moeten onderkennen: zij zijn eigenlijk altijd op straat en zorgen voor sociale controle. We zien dat de BIZ-zen in de binnenstad geld uitgeven aan het schoonhouden van de omgeving. In de Kalverstraat en op het Damrak rijden vuilkarren, die worden ingezet door de ondernemers. Dat zet echt zoden aan de dijk.”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!