De Amsterdamse ondernemers hebben de handen ineengeslagen voor een totaalplan met als toverwoord ‘samen’. Bart Drenth van MKB-Amsterdam hoopt dat mede aan de hand van dit plan de gemeente en ondernemers zij aan zij gaan staan, in plaats van tegenover elkaar. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen willen de ondernemersorganisaties over de plannen discussiëren met de raadsleden, zegt hij in De Telegraaf. “De gemeente heeft de afgelopen jaren de bewoners vooropgezet. Maar er moet meer balans komen. De bewoner, de bezoeker én de ondernemer hebben allemaal een belangrijke rol in deze stad.”
Het moment om de plannen te presenteren is niet willekeurig gekozen, een half jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen. MKB-Amsterdam, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Amsterdam en Amsterdam City Ondernemers vinden dit hét moment om van zich te laten horen, met het eind van de coronacrisis in zicht. Zij concentreren zich op acht thema’s: schoon/veilig, stadslogistiek, winkelaanbod, passend personeel, herstel uit corona, verduurzaming, uitvoering en Amsterdam 750 jaar. De ondernemers hebben aangegeven wat zij graag zien van de gemeente, maar ook wat zij zelf kunnen bijdragen.
Het roer om
Pim Evers, voorzitter van de Amsterdamse afdeling van KHN, vindt dat je je als stad vooral moet richten op de respectvolle bezoeker, zegt hij in De Telegraaf. “Door corona weten we dat er ook te wéinig bezoekers kunnen zijn. Het roer moet om, maar hoe? Alleen nog maar rijke toeristen? De respectvolle bezoeker kan ook een budgetreiziger zijn; die gaat nu misschien naar de clubs, maar over vijf jaar gaat die naar de musea.”
Willem Koster van Amsterdam City benadrukt het belang van een schone en veilige stad. “De gemeente kan het beheer van de binnenstad onvoldoende aan. Voor en tijdens corona was de stad vervuild. We horen vaak dat mensen zich niet veilig voelen. De gemeente zou het belang van ondernemers moeten onderkennen: zij zijn eigenlijk altijd op straat en zorgen voor sociale controle. We zien dat de BIZ-zen in de binnenstad geld uitgeven aan het schoonhouden van de omgeving. In de Kalverstraat en op het Damrak rijden vuilkarren, die worden ingezet door de ondernemers. Dat zet echt zoden aan de dijk.”