De invoering van reclamebelasting per 1 januari 2022 leidt tot onrust bij veel Amsterdamse ondernemers. MKB-Amsterdam pleit dan ook voor een heroverweging van de plannen, zegt voorzitter Bart Drenth. ‘We krijgen veel vragen en opmerkingen over de omstreden reclametaks. Dit is een onderwerp dat nu veel emotie losmaakt bij ondernemers. Ze vinden de belasting omslachtig en oneerlijk en de timing onhandig.’

De belasting moet gaan gelden voor uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, zoals gevelreclames, uithangborden, raamreclames, abri’s, vlaggen, sandwichborden, naamplaten en menukaarten. Veel ondernemers snappen niet waar de urgentie vandaan komt, nu een nieuwe coronagolf boven de markt hangt, zegt Drenth. ‘Ze vragen zich af waarom de reclametaks nét moet worden ingevoerd op het moment dat corona zomaar weer in alle hevigheid kan toeslaan. Ondernemers snappen niet waar deze maatregel voor nodig is.’

Opluchting

De reclamebelasting zou eigenlijk al in 2020 worden ingevoerd. Een jaar geleden overheerste nog opluchting, toen de invoering van de belasting werd opgeschort vanwege de coronacrisis. Marco Kreuger, adviseur van rederij Kooij, sprak destijds van ‘een goed resultaat’, dankzij inzet van MKB-Amsterdam. ‘Voor veel ondernemers lopen de vaste lasten nu door, zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Dan is het zeker niet het moment om nieuwe belastingen in te voeren.’

De gemeente hoopt met de invoering van de belasting de reclame in de openbare ruimte terug te dringen. De reclametaks geldt primair voor organisaties en ondernemers, maar ook particulieren die bijvoorbeeld een deel van hun gevel voor reclame gebruiken ontkomen er niet zomaar aan. Het tarief is afhankelijk van de totale oppervlakte van alle (reclame)uitingen aan een gebouw, per ondernemer, organisatie of particulier.

De regeling zoals die nu voorzien is…

In het voorjaar van 2022 krijgt de ondernemer van de gemeente te horen welke gegevens over zijn of haar reclames bekend zijn bij de dienst Belastingen. In de tweede helft van 2022 ontvangt de ondernemer de definitieve aanslag. Wie nog geen eHerkenning of DigiD heeft, kan die alvast aanvragen op eHerkenning.nl (voor ondernemers) of DigiD.nl. Voor uitingen die voor 1 januari 2022 zijn weggehaald, is geen reclamebelasting verschuldigd. En wie geen openbare uitingen heeft, hoeft uiteraard ook geen reclamebelasting te betalen.

Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of tweet @mkbamsterdam. Op de website van de gemeente Amsterdam staat deze informatie over reclamebelasting. Eerder maakte we een MKB TV aflevering over reclamebelasting:

Deel dit artikel:
Beeld: AT5

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...