De invoering van reclamebelasting per 1 januari 2022 leidt tot onrust bij veel Amsterdamse ondernemers. MKB-Amsterdam pleit dan ook voor een heroverweging van de plannen, zegt voorzitter Bart Drenth. ‘We krijgen veel vragen en opmerkingen over de omstreden reclametaks. Dit is een onderwerp dat nu veel emotie losmaakt bij ondernemers. Ze vinden de belasting omslachtig en oneerlijk en de timing onhandig.’

De belasting moet gaan gelden voor uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, zoals gevelreclames, uithangborden, raamreclames, abri’s, vlaggen, sandwichborden, naamplaten en menukaarten. Veel ondernemers snappen niet waar de urgentie vandaan komt, nu een nieuwe coronagolf boven de markt hangt, zegt Drenth. ‘Ze vragen zich af waarom de reclametaks nét moet worden ingevoerd op het moment dat corona zomaar weer in alle hevigheid kan toeslaan. Ondernemers snappen niet waar deze maatregel voor nodig is.’

Opluchting

De reclamebelasting zou eigenlijk al in 2020 worden ingevoerd. Een jaar geleden overheerste nog opluchting, toen de invoering van de belasting werd opgeschort vanwege de coronacrisis. Marco Kreuger, adviseur van rederij Kooij, sprak destijds van ‘een goed resultaat’, dankzij inzet van MKB-Amsterdam. ‘Voor veel ondernemers lopen de vaste lasten nu door, zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Dan is het zeker niet het moment om nieuwe belastingen in te voeren.’

De gemeente hoopt met de invoering van de belasting de reclame in de openbare ruimte terug te dringen. De reclametaks geldt primair voor organisaties en ondernemers, maar ook particulieren die bijvoorbeeld een deel van hun gevel voor reclame gebruiken ontkomen er niet zomaar aan. Het tarief is afhankelijk van de totale oppervlakte van alle (reclame)uitingen aan een gebouw, per ondernemer, organisatie of particulier.

De regeling zoals die nu voorzien is…

In het voorjaar van 2022 krijgt de ondernemer van de gemeente te horen welke gegevens over zijn of haar reclames bekend zijn bij de dienst Belastingen. In de tweede helft van 2022 ontvangt de ondernemer de definitieve aanslag. Wie nog geen eHerkenning of DigiD heeft, kan die alvast aanvragen op eHerkenning.nl (voor ondernemers) of DigiD.nl. Voor uitingen die voor 1 januari 2022 zijn weggehaald, is geen reclamebelasting verschuldigd. En wie geen openbare uitingen heeft, hoeft uiteraard ook geen reclamebelasting te betalen.

Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of tweet @mkbamsterdam. Op de website van de gemeente Amsterdam staat deze informatie over reclamebelasting. Eerder maakte we een MKB TV aflevering over reclamebelasting:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn dichterbij dan je denkt. En ook voor jou als ondernemer wellicht belangrijker dan je denkt! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via MKB-Amsterdam de belangrijkste ontwikkelingen!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.