De invoering van reclamebelasting per 1 januari 2022 leidt tot onrust bij veel Amsterdamse ondernemers. MKB-Amsterdam pleit dan ook voor een heroverweging van de plannen, zegt voorzitter Bart Drenth. ‘We krijgen veel vragen en opmerkingen over de omstreden reclametaks. Dit is een onderwerp dat nu veel emotie losmaakt bij ondernemers. Ze vinden de belasting omslachtig en oneerlijk en de timing onhandig.’
De belasting moet gaan gelden voor uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, zoals gevelreclames, uithangborden, raamreclames, abri’s, vlaggen, sandwichborden, naamplaten en menukaarten. Veel ondernemers snappen niet waar de urgentie vandaan komt, nu een nieuwe coronagolf boven de markt hangt, zegt Drenth. ‘Ze vragen zich af waarom de reclametaks nét moet worden ingevoerd op het moment dat corona zomaar weer in alle hevigheid kan toeslaan. Ondernemers snappen niet waar deze maatregel voor nodig is.’
Opluchting
De reclamebelasting zou eigenlijk al in 2020 worden ingevoerd. Een jaar geleden overheerste nog opluchting, toen de invoering van de belasting werd opgeschort vanwege de coronacrisis. Marco Kreuger, adviseur van rederij Kooij, sprak destijds van ‘een goed resultaat’, dankzij inzet van MKB-Amsterdam. ‘Voor veel ondernemers lopen de vaste lasten nu door, zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Dan is het zeker niet het moment om nieuwe belastingen in te voeren.’
De gemeente hoopt met de invoering van de belasting de reclame in de openbare ruimte terug te dringen. De reclametaks geldt primair voor organisaties en ondernemers, maar ook particulieren die bijvoorbeeld een deel van hun gevel voor reclame gebruiken ontkomen er niet zomaar aan. Het tarief is afhankelijk van de totale oppervlakte van alle (reclame)uitingen aan een gebouw, per ondernemer, organisatie of particulier.
De regeling zoals die nu voorzien is…
In het voorjaar van 2022 krijgt de ondernemer van de gemeente te horen welke gegevens over zijn of haar reclames bekend zijn bij de dienst Belastingen. In de tweede helft van 2022 ontvangt de ondernemer de definitieve aanslag. Wie nog geen eHerkenning of DigiD heeft, kan die alvast aanvragen op eHerkenning.nl (voor ondernemers) of DigiD.nl. Voor uitingen die voor 1 januari 2022 zijn weggehaald, is geen reclamebelasting verschuldigd. En wie geen openbare uitingen heeft, hoeft uiteraard ook geen reclamebelasting te betalen.
Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of tweet @mkbamsterdam. Op de website van de gemeente Amsterdam staat deze informatie over reclamebelasting. Eerder maakte we een MKB TV aflevering over reclamebelasting: