Vorige week maakten PvdA, Groen Links en D66 het nieuwe coalitieakkoord bekend. In dit ‘Amsterdams Akkoord’ wordt uiteengezet hoe de partijen Amsterdam de komende vier jaar willen besturen. In een eerste reactie op het akkoord zei MKB-Amsterdam voorzitter Bart Drenth dat de economische paragraaf ‘nogal vaag is’. We vroegen Pien Thate, voorzitter van de werkgroep ‘Behoud en versterking winkels’ en eigenaar van twee Biolicious-winkels in IJburg en Oost, om een reactie te geven. Dit vindt zij van de beleidsvoornemens die Amsterdamse winkels aangaan.

Gesubsidieerd werk kan voor sommige mensen een hele goede opstap zijn naar het vinden van betaald werk. We maken een actieplan gesubsidieerd werk.

Thate ziet dat het mkb een zeer nuttige partner voor de gemeente kan zijn op dit gebied. ‘Op dit moment kunnen  kleine bedrijven geen aanspraak maken op een gesubsidieerde kracht. Als ondernemer moet je bijvoorbeeld een statushouder na twee weken proeftijd een volwaardig contract aanbieden. De loonkostensubsidie die men daarvoor krijgt is een schijntje vergeleken met de risicio’s die een ondernemer loopt op zo’n contract. Dat maakt het moeilijk om mensen te plaatsen in het mkb en dat is zonde’. Thate pleit ervoor dat de gemeente, zoals bij gesubsideerde organisaties, vaker een periode van vrijwillige re-integratie toepast. Of een combinatie van gefaseerd uitkering en salaris voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt mogelijk maakt. ‘Dan bereik je veel grotere en gedifferentieerde markt en worden er meer mensen geholpen worden. Juist in de kleine familiebedrijven worden mensen ook meer gezien, zowel in hun werk als privé, dat helpt zoveel om mensen te (her)integreren.’

Het Amsterdams midden- en kleinbedrijf ondersteunen we zodat we lokaal ondernemerschap stimuleren en behouden.

‘Ik ben benieuwd hoe de gemeente dit concreet gaat doen, terwijl ze op dit moment nog volop lasten aan het verzwaren zijn voor de ondernemers´, denkt Thate. ´Een voorbeeld wat ze concreet zouden kunnen doen? In Engeland is het zo geregeld dat kleine lokale winkels korting krijgen op hun gemeentelijke belastingen. Dit bevordert het behoud van de kleine onderscheidende ondernemer in je straatbeeld.´

Platformbedrijven zoals flitsbezorgers hebben een grote impact op de stad. Als dat nodig is scherpen we de kaders aan om de negatieve effecten van de platformeconomie tegen te gaan.

Thate maakt zorgen over de opkomst van flitsbezorgbedrijven die zoveel overlast veroorzaken. ´Het raakt de loop op onze winkelgebieden en het verziekt ook de arbeidsmarkt. Ik hoor van veel ondernemers dat ze personeel verliezen aan de grote internetbedrijven, omdat die een loon betalen dat ver boven marktconform ligt. Zo wordt door platformbedrijven op meerdere manieren een aanval gepleegd op het bestaansrecht van fysieke winkels.’

We onderzoeken hoe we de reclamebelasting verder kunnen differentiëren zodat kleine uitingen niet belast zijn en het zwaartepunt ligt op die uitingen die het meeste beslag leggen op de openbare ruimte.

‘Dit klinkt positief, maar de vraag is hoe het uit gaat pakken.’ MKB-Amsterdam maakt zich al jaren hard voor afschaffing van de reclamebelasting. ‘Reclamebelasting is sowieso lastenverzwaring’, vindt Thate. ‘Kleine ondernemers kunnen dat er helemaal niet bij hebben op dit moment. Ik verwacht dat de komende jaren nog veel zwaarder gaan worden en er een kaalslag zal plaatsvinden in de winkelgebieden als de gemeente kiest voor lastenverzwaring in plaats van lastenverlichting of compensatie. ‘

‘Behoud wat Amsterdam mooi maakt’

Tot slot doet Thate een oproep aan het nieuwe college. ‘Ik denk dat dit college erop moet sturen om de kleinere lokale winkels te behouden, want die geven de stad kleur. Dat is de eigenheid van de stad. En de meerwaarde van een gezellige winkelstraat is zoveel groter dan alleen maar gevulde panden. Lokale winkels zorgen voor levendigheid, veiligheid, gezelligheid, schone straten en werkgelegenheid. Dit zijn allemaal elementen ten voordele van de stad. Amsterdam zou een positief en gunstig vestigingsklimaat moeten bieden aan kleine ondernemers, om ervoor te zorgen dat we alles wat Amsterdam mooi maakt weten te behouden.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...