MKB-Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor het intrekken van de reclamebelasting. Zeker voor kleine bedrijven is deze belasting op o.a. menukaarten, uithangborden en gevelreclame een ongewoon zware belasting. In het coalitieakkoord dat PvdA, Groen Links en D66 deze week presenteerden, laat het college weten dat ‘we onderzoeken hoe we de reclamebelasting verder kunnen differentiëren, zodat kleine uitingen niet belast zijn en het zwaartepunt ligt op die uitingen die het meest beslag leggen op de openbare ruimte.’
Verlichting van lasten voor mkb’ers
‘Positief dat er wordt gekeken naar een differentiering in de reclamebelasting, vindt Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam. ‘We hadden liever gezien dat de reclamebelasting als geheel zou worden afgeschaft, maar deze ontlasting voor mkb’ers zou heel welkom zijn. We blijven het college volgen hoe ze met deze belofte omgaan.
Dit voorjaar initieerde MKB-Amsterdam een campagne om de reclamebelasting af te schaffen door middel van een petitie. Bart Drenth zei bij de aftrap van de campagne: ‘Iedereen weet dat winkels en horeca veel hebben geleden in de coronatijd. In deze lastige tijden is eerder hulp en stimulans nodig dan nog een extra belasting. We roepen ondernemers en mensen die ondernemers willen steunen op om onze petitie te ondertekenen.’ De petitie is ondertekend door ca 1.000 bedrijven.
Kijk hieronder de aflevering MKB TV over de reclamebelasting: