Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen vroeg Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (CU) vorige week aandacht voor de wildgroei aan pakketbezorging. Grinwis diende een verzoek in aan het kabinet om zorgbelasting als fiscaal instrument in te zetten om het lokale mkb te ondersteunen en om CO2 footprint te verminderen. Columnist Sander Schimmelpenninck sprak gisteren in de Volkskrant zijn waardering uit voor het plan van Grinwis.
Een prima idee
In zijn column ‘De vermarkting van de openbare ruimte door bedrijven moet stoppen’ schreef Schimmelpenninck: “Goed dus dat Pieter Grinwis, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie, afgelopen week een nieuwe bezorgbelasting voorstelde. Hiermee heeft Grinwis twee doelen: het helpen van het mkb en het terugdringen van de CO₂-uitstoot. Met voldoende financiële prikkels springt de hardnekkig huiselijke Hollander wel op de fiets voor the last mile van zijn pakketje, zo is de hoop.”
Schimmelpenninck noemt bezorgbelasting “een prima idee”, al vindt hij dat er meer manieren zijn om het oneigenlijke voordeel van webshops, die onze wegen overbelasten en geen precariobelasting betalen, weg te nemen. “In andere Europese landen, waar mensen dikwijls in appartementen wonen, worden pakketten vaak in een pakketkluis bezorgd, maar dat is in Nederland bij minder dan een procent van de bezorgingen het geval. Dat moet anders; bezorging zou standaard naar een centrale ophaalplek of -kluis moeten, en thuisbezorging alleen tegen een forse extra betaling.”
Centraal brengen en afhalen
Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, is een groot voorstander van centrale afhaallocaties. In een recent opiniestuk in het Parool schreef hij: “Afhalen en wegbrengen van pakjes op een centrale plaats in de buurt zorgt voor minder opstoppingen in de woonstraten, minder milieuvervuiling en een beter leefklimaat”. Frankfurther benadrukt dat MKB-Amsterdam het liefst wil dat Amsterdammers naar hun eigen winkelstraten gaan en daarmee de fysieke winkels levensvatbaar houden. Om dit te waarborgen moeten winkelstraten attractieve bezoeklocaties worden. “Een experience, die het de moeite waard maakt uit je luie stoel te komen”.