ChristenUnie-Tweede Kamerlid Pieter Grinwis zette deze week het idee van MKB-Amsterdam voor invoering van een bezorgbelasting op de landelijke politieke agenda. In de Algemene Financiële Beschouwingen wees Grinwis op het belang van steun voor het lokale bedrijfsleven in de ongelijke concurrentie met de internationale platformbedrijven. MKB-Amsterdam maakt zich al lang hard voor de invoering van een pakketbelasting.
Bezorggekte moet minder
Het plan van de coalitiepartij ChristenUnie is dat er bijvoorbeeld voor elke bestelling een vast bedrag wordt afgedragen, naast een percentage van de waarde van de bestelling. In het Parool zegt Grinwis. “De opbrengsten moeten dan weer naar het midden- en kleinbedrijf, dat zucht onder de macht van grote, internationaal opererende webshops. Steeds vaker moeten lokale winkels concurreren met de grote webshops. Het gevolg is dat het mkb de strijd steeds vaker lijkt te verliezen en dat onze winkelstraten leeg komen te staan, terwijl bezorgbusjes met pakketjes af en aan rijden. Deze bezorggekte kan en moet echt minder.”
Winkels smelten sneller dan ijsbergen
In juli kwam MKB-Amsterdam voorzitter Bart Drenth in het nieuws met zijn oproep voor de invoering van bezorgbelasting. Volgens Drenth verdwijnen in de regio Amsterdam steeds meer winkels en zorgt de opkomst van flitsbezorgbedrijven voor een “grote deuk in de verkoop”. Hij vindt het niet eerlijk dat winkeliers allerlei soorten belasting moeten betalen, zoals OZB, precario- en reclamebelasting en webshops niet. Bedrijven moeten als het aan MKB Amsterdam ligt straks 50 cent tot 2 euro extra betalen voor het bezorgen van pakketjes aan huis. Drenth denkt dat er meer nodig is om winkels te behouden dan de invoering van bezorgbelasting. ‘MKB Amsterdam wil na de zomer in gesprek met de gemeenten Amsterdam, Amstelveen en Zaandam om samen met een actieplan te komen voor het behoud van winkels. “Als je niets doet, smelten de winkels sneller weg dan de ijskappen op de Noordpool”, aldus Drenth.