‘Bezorgschaamte? We hebben de oplossing net failliet laten gaan!’ Deze confronterende kop stond in in het Parool van 21 mei jongstleden. Het Amsterdamse Parcls leek een oplossing te bieden voor de diverse negatieve effecten van de eindeloze stroom aan pakketbezorgers in de stad. Het bedrijf gaf consumenten de mogelijkheid om hun pakketjes af te halen en te verzenden in een van de Parcl-lokaties. En het bood een bezorgdienst aan per fiets. In de praktijk bleek zowel consument als bezorgdiensten niet willen betalen voor deze diensten. Het bedrijf is nu failliet, de negen vestigingen gesloten en veertig medewerkers ontslagen.

Heel jammer

Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, was een fan van het Parcls-concept. In een opiniestuk in het Parool zegt hij: ‘Wat ontzettend jammer dat deze pionier het niet heeft gered. Afhalen en wegbrengen van pakjes op een centrale plaats in de buurt zorgt voor minder opstoppingen in de woonstraten, minder milieuvervuiling en een beter leefklimaat’. Frankfurther benadrukt in zijn artikel dat MKB-Amsterdam het liefst wil dat Amsterdammers  naar hun eigen winkelstraten gaan en daarmee de fysieke winkels levensvatbaar houden.. Om dit te waarborgen moeten winkelstraten attractieve bezoeklocaties worden. ‘Een experience, die het de moeite waard maakt uit je luie stoel te komen’, volgens Frankfurther, en hij noemt de toegevoegde waarde van mengformules tussen retail en horeca en de organisatie van activiteiten rondom het winkelaanbod.

Mythe van gratis bezorgen

In reactie op het faillissement van Parcls lieten de grote bezorgbedrijven weten dat ‘mensen geen animo hebben om pakketjes op te halen’ en dat buurtophaalpunten niet rendabel zijn. Luc van Gompel, eigenaar van Parcls, ziet dat deze de grote pakketbezorgers vast zitten in hun oude businessmodel. ‘Gratis bezorging was een manier om de consument te overtuigen van online shopping. Maar er is niet zoiets als gratis bezorgen. Iemand betaalt de prijs en op dit moment is dat niet de ontvanger van het pakket. En zolang de klant denkt dat pakjes sturen gratis is – en dertig procent van de pakketten retour gaat – verandert gedrag niet.’

Bezorgbelasting als stimulans

De invoering van bezorg- of pakketbelasting is één van de ideeën om dit te veranderen. Guido Frankfurther denkt dat zo’n belasting mensen meer bewust kan maken van de overlast die al dat thuisbezorgen oplevert. ‘Als alternatief zeggen we al een hele tijd: verleid mensen nou naar een ophaallocatie voor hun pakketje te gaan. Daar kun je voor of na het boodschappen doen nog even langs. Vanuit MKB-Amsterdam roepen wij mensen op om naar de winkelstraten te gaan, en daar gaan we mee door. Door daarbovenop bezorgbelasting in te voeren maak je het aantrekkelijker voor mensen om hun pakketjes zelf op te halen in de winkelstraat.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...