‘Bezorgschaamte? We hebben de oplossing net failliet laten gaan!’ Deze confronterende kop stond in in het Parool van 21 mei jongstleden. Het Amsterdamse Parcls leek een oplossing te bieden voor de diverse negatieve effecten van de eindeloze stroom aan pakketbezorgers in de stad. Het bedrijf gaf consumenten de mogelijkheid om hun pakketjes af te halen en te verzenden in een van de Parcl-lokaties. En het bood een bezorgdienst aan per fiets. In de praktijk bleek zowel consument als bezorgdiensten niet willen betalen voor deze diensten. Het bedrijf is nu failliet, de negen vestigingen gesloten en veertig medewerkers ontslagen.
Heel jammer
Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, was een fan van het Parcls-concept. In een opiniestuk in het Parool zegt hij: ‘Wat ontzettend jammer dat deze pionier het niet heeft gered. Afhalen en wegbrengen van pakjes op een centrale plaats in de buurt zorgt voor minder opstoppingen in de woonstraten, minder milieuvervuiling en een beter leefklimaat’. Frankfurther benadrukt in zijn artikel dat MKB-Amsterdam het liefst wil dat Amsterdammers naar hun eigen winkelstraten gaan en daarmee de fysieke winkels levensvatbaar houden.. Om dit te waarborgen moeten winkelstraten attractieve bezoeklocaties worden. ‘Een experience, die het de moeite waard maakt uit je luie stoel te komen’, volgens Frankfurther, en hij noemt de toegevoegde waarde van mengformules tussen retail en horeca en de organisatie van activiteiten rondom het winkelaanbod.
Mythe van gratis bezorgen
In reactie op het faillissement van Parcls lieten de grote bezorgbedrijven weten dat ‘mensen geen animo hebben om pakketjes op te halen’ en dat buurtophaalpunten niet rendabel zijn. Luc van Gompel, eigenaar van Parcls, ziet dat deze de grote pakketbezorgers vast zitten in hun oude businessmodel. ‘Gratis bezorging was een manier om de consument te overtuigen van online shopping. Maar er is niet zoiets als gratis bezorgen. Iemand betaalt de prijs en op dit moment is dat niet de ontvanger van het pakket. En zolang de klant denkt dat pakjes sturen gratis is – en dertig procent van de pakketten retour gaat – verandert gedrag niet.’
Bezorgbelasting als stimulans
De invoering van bezorg- of pakketbelasting is één van de ideeën om dit te veranderen. Guido Frankfurther denkt dat zo’n belasting mensen meer bewust kan maken van de overlast die al dat thuisbezorgen oplevert. ‘Als alternatief zeggen we al een hele tijd: verleid mensen nou naar een ophaallocatie voor hun pakketje te gaan. Daar kun je voor of na het boodschappen doen nog even langs. Vanuit MKB-Amsterdam roepen wij mensen op om naar de winkelstraten te gaan, en daar gaan we mee door. Door daarbovenop bezorgbelasting in te voeren maak je het aantrekkelijker voor mensen om hun pakketjes zelf op te halen in de winkelstraat.’