De ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer in Amsterdam voor 2024 zijn hoogstwaarschijnlijk van de baan. Dit naar aanleiding van scherpe kritiek hierop van MKB-Amsterdam en een extra bijdrage van 7,5 miljoen van de gemeente Amsterdam. Dat betekent dat er op de Vijzelstraat, Vijzelgracht en de Marnixstraat richting Haarlemmerplein alsnog trams zullen blijven rijden. Vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther: “Dat is heel belangrijk voor onze klanten en personeel van winkels, horeca en andere bedrijven in deze straten”.
Buiten MKB-Amsterdam zagen de gemeenteraad van Amsterdam en de Reizigers Advies Raad (RAR) van de Vervoersregio Amsterdam, de bezuinigingen ook niet zitten. Frankfurther: “Je kunt niet tegelijkertijd inzetten op een meer autoluwe stad en tegelijkertijd de fijnmazigheid van het openbaar vervoer aantasten. De tijd dat bijvoorbeeld personeel van bedrijven met de auto de stad in kon om hier te parkeren, is al lang voorbij. Personeel en klanten zijn steeds meer afhankelijk geworden van openbaar vervoer van deur tot deur.”
Directeur Commercie van het GVB, Ellen Swinkels stelt in een brief aan de RAR, waarin MKB-Amsterdam is vertegenwoordigd, dat het GVB nog altijd niet op het oude niveau zit: “Er zijn nooit eerder getoonde omstandigheden, zoals de inflatie van de energiekosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne, het gewijzigde reizigersgedrag na Corona en de arbeidsmarktkrapte, die voor enorme disrupties in de ov-sector hebben gezorgd.”
Met de extra bijdrage van de gemeente Amsterdam, in combinatie van een stabielere energiemarkt en een snellere terugkeer van de reizigers, denkt het GVB binnenkort een aangepast Vervoersplan 2024 te kunnen presenteren.