De ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer in Amsterdam voor 2024 zijn hoogstwaarschijnlijk van de baan. Dit naar aanleiding van scherpe kritiek hierop van MKB-Amsterdam en een extra bijdrage van 7,5 miljoen van de gemeente Amsterdam. Dat betekent dat er op de Vijzelstraat, Vijzelgracht en de Marnixstraat richting Haarlemmerplein alsnog trams zullen blijven rijden. Vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther: “Dat is heel belangrijk voor onze klanten en personeel van winkels, horeca en andere bedrijven in deze straten”.

Buiten MKB-Amsterdam zagen de gemeenteraad van Amsterdam en de Reizigers Advies Raad (RAR) van de Vervoersregio Amsterdam, de bezuinigingen ook niet zitten. Frankfurther: “Je kunt niet tegelijkertijd inzetten op een meer autoluwe stad en tegelijkertijd de fijnmazigheid van het openbaar vervoer aantasten. De tijd dat bijvoorbeeld personeel van bedrijven met de auto de stad in kon om hier te parkeren, is al lang voorbij. Personeel en klanten zijn steeds meer afhankelijk geworden van openbaar vervoer van deur tot deur.”

Directeur Commercie van het GVB, Ellen Swinkels stelt in een brief aan de RAR, waarin MKB-Amsterdam is vertegenwoordigd, dat het GVB nog altijd niet op het oude niveau zit: “Er zijn nooit eerder getoonde omstandigheden, zoals de inflatie van de energiekosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne, het gewijzigde reizigersgedrag na Corona en de arbeidsmarktkrapte, die voor enorme disrupties in de ov-sector hebben gezorgd.”

Met de extra bijdrage van de gemeente Amsterdam, in combinatie van een stabielere energiemarkt en een snellere terugkeer van de reizigers, denkt het GVB binnenkort een aangepast Vervoersplan 2024 te kunnen presenteren.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...