MKB-Amsterdam heeft grote zorgen over de nieuwe vervoersplannen van het GVB die afgelopen week uitlekten via Het Parool. Dat de tram op steeds minder plaatsen gaat rijden, terwijl de gemeente ook inzet op een autoluwe stad, vindt MKB-bestuurder Guido Frankfurther moeilijk te verteren. “Dat er straks vanaf de Clerqstraat tot het Haarlemmerplein en van het Muntplein tot het Weteringcircuit geen enkele tram meer rijdt, is heel slecht voor de bereikbaarheid van de winkels en horeca in deze straten”.

Door minder inkomsten en personeelsgebrek is het GVB al langer bezig de dienstroosters af te schalen, maar de nieuwe plannen voor 2024 komen daar nog eens bovenop. De fijnmazige bereikbaarheid is van essentieel belang voor de Amsterdamse ondernemers, vindt Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam. “Wij zijn ons ervan bewust dat de Noord/Zuidlijn ook het traject van de Vijzelstraat volgt, maar op het Muntplein kan je dertig meter onder de grond niet uitstappen. Het is toch te gek voor woorden dat je bij de hoofdentrees van de belangrijkste winkelstraat van Nederland, de Kalverstraat, en de Bloemenmarkt, straks geen enkele tramhalte meer hebt.”

Wat het extra schrijnend maakt is dat verkeerswethouder Melanie van der Horst nog maar twee weken geleden bekend maakte 14 hoofdtoegangswegen te willen afsluiten om ruim baan te geven aan het openbaar vervoer. Dit weer als compensatie voor het invoeren voor van een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur voor grote delen van de stad. “Los van het feit dat deze afsluitingen ongelofelijk veel extra kilometers voor onze leveranciers zullen betekenen, zet de wethouder nu ook nog eens een aantal forse knippen in het openbaar vervoer”.

Frankfurther erkent dat de tegenvallende inkomsten en de komst van de Noord/Zuidlijn het GVB tot telkens weer nieuwe keuzes dwingt, maar dat we nu op het traject Muntplein – Weteringscircuit van destijds drie tramlijnen en vier haltes, naar geen enkele tram meer gaan, vindt hij niet uit te leggen. “Dit is echt een hard gelag voor al die ouderen, minder validen en klanten van winkels en horeca op dit traject. Geen tram meer op het Muntplein en Haarlemmerplein – wie had dat een paar jaar geleden kunnen bedenken?”

De BIZ-ondernemersvereniging Kalverstraat& Heiligeweg deelt de zorg van MKB-Amsterdam. Voorzitter Tineke van Alphen: ‘Het is tegenstrijdig dat we samen inzetten op een autoluwe binnenstad en tegelijkertijd het openbaar vervoer inperken. De Amsterdammer moet naar de binnenstad kunnen komen en daarom is een goed ov-stelsel essentieel.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking!

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking!

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking! Vanuit MKB-Metropool Amsterdam verwelkomen wij MUSIAD NEDERLAND als netwerkpartner. Wij willen samen op deze wijze de economie in de MRA regio integreren. Ondernemerschap kent geen grenzen. Daarnaast is...

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...