D66 heeft afgelopen woensdag in de Amsterdamse gemeenteraad een motie ingediend die de totale afsluiting van de Weesperstraat (de ‘knip’) definitief moet afwenden. De motie bepleit een grondig verkeerskundig onderzoek op de zogenaamde Wibautas tussen het Amstelplein en de IJ-tunnel.
Jan-Bert Vroege, die de motie namens D66 en de andere partijen indiende, noemt de bereikbaarheid van de stad cruciaal voor de economische vitaliteit. ‘De hele Wibautas is de verkeers-aorta van de stad. Knijp je die onverantwoord dicht, dan stopt het hart met kloppen. We pleiten daarom voor het doen van een serieus verkeers- en kentekenonderzoek, zoals we een aantal jaren gelden ook gedaan hebben rond het Muntplein. Op basis van goede analyses kun je daarna de beste oplossing uitvoeren. Die wordt dan ook gedragen en begrepen door de ondernemers en bewoners.’
Het onderzoek moet plaatsvinden zodra de verkeerseffecten van de coronacrisis niet meer aan de orde zijn. Vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam vindt het ‘fantastisch’ dat een totale afsluiting van de Weesperstraat voor D66 geen optie meer is. ‘Ik denk dat veel partijen zich hierbij zullen aansluiten. MKB-Amsterdam heeft al eerder gezegd dat je op de belangrijkste toevoerweg naar het Centrum en stadsdeel Oost geen experimentele fratsen moet uithalen. Daarvoor is deze levensader voor het Amsterdamse laad- en losverkeer te belangrijk.’
Wethouder ondersteunt motie
Wethouder Egbert de Vries ondersteunde de motie van harte. Frankfurther acht de kans dan ook groot dat de motie op maandag schriftelijk wordt aangenomen. ‘Het is verstandig dat de Raad nu pas op de plaats maakt. MKB-Amsterdam denkt dat het echte doorgaande verkeer, dat van de A10 naar de A10 rijdt via de Wibautas, minder dan 10% uitmaakt van het totale verkeer op de Wibautas. De rest van het verkeer moet ergens in Oost of in de binnenstad winkels of bedrijven bevoorraden.’
Woensdag werd in de gemeenteraad de Verkenning Oostelijk Binnenstad besproken. Daarin staan drie opties voor de Weesperstraat: een harde knip, een zachte knip met camera’s en ontheffingen en een versmalling. ‘Een harde knip is voor MKB-Amsterdam echt onbespreekbaar. Een versmalling kan met de nodige randvoorwaarden een alternatief zijn. Een leefbare straat met meer winkels, kleine bedrijven, groen en terrassen kan voor het mkb goed uitpakken. Daarin is het prettig om te winkelen en verblijven. En daarover gaan wij graag met de gemeente in gesprek.’
