De gemeente heeft op 1 oktober 2021 een bereikbaarheidskaart beschikbaar gesteld. Met deze kaart is te zien welke ontheffingen leveranciers nodig hebben om naar een bepaalde locatie in de binnenstad te mogen rijden. De kaart wordt intensief gebruikt: maar liefst 17,6% van de externe verwijzers komt vanuit MKB-Amsterdam.

Nieuw is dat het nu ook mogelijk is om de kaart en eventuele restricties te zien zonder een adres in voeren. Ook zijn de venstertijden van winkelstraten toegevoegd aan het interactieve programma. Na de lancering van de kaart is veel feedback binnengekomen, waar we dankbaar voor zijn, zegt Hassan Ghrib, projectleider bij de gemeente Amsterdam. ‘Hiermee zijn we aan de slag gegaan. De adreszoeker is sterk verbeterd. In het linker paneel ‘samenvatting’ kun je lezen of er op het bestemmingsadres venstertijden gelden.’

Specifiek voertuig

MKB-Amsterdam heeft jaren om deze bereikbaarheidskaart gevraagd: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden. Je krijgt de beperkingen te zien die gelden voor jouw specifieke voertuig en/of voor je bestemmingsadres. In oktober konden we al bekendmaken dat langere afsluitingen van wegen ook op de kaart aangegeven gaan worden. En in de toekomst zelfs stremmingen van een dag of korter met ‘slimme wegafzettingen’.

Hassan Ghrib

De nieuwe toevoegingen zijn weer een grote stap verder voor de bereikbaarheid van de stad, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam. ‘We voeren nu ook gesprekken om de venstertijden van voetgangersgebieden toe te voegen aan de kaart, en waar zich de meest nabije laad- en losplekken bevinden. Hierdoor bied je leveranciers buiten de venstertijden een alternatief aan.’

De gemeente werkt continu aan het verbeteren van deze kaart, zegt Hassan Ghrib tenslotte. ‘Mocht u nog suggesties hebben, dan kunt u deze kenbaar maken via de link ‘contact’ – rechtsboven op de kaart.’

Ga via deze link naar de kaart.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...