MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden. Zelfs het opnemen van afsluitingen van één dag, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing, behoort tot de (toekomstige) mogelijkheden. Bij het routeadvies wordt daar dan rekening mee gehouden. De eerste proeven liepen met ‘slimme’ wegafzettingen en zijn geslaagd.
Veel bruggen en kademuren verkeren in slechte staat. Om overbelasting tegen te gaan en verdere schade te beperken gelden er strengere regels voor zware voertuigen in de binnenstad. Hierdoor zijn veel plaatsen in de stad moeilijker te bereiken.
Daarom heeft de gemeente sinds kort een digitale kaart opengesteld waarop vervoerders kunnen zien welke ontheffingen voor welk bestemmingsadres nodig zijn. Daarnaast kun je op basis van het gewicht en afmetingen van het voertuig zien via welke wegen je het best naar de bestemming kunt rijden. Het doel is om ‘vastlopers’ tegen te gaan en omrijden te minimaliseren.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze informatie in de (commerciële) routeplanners terechtkomt. Deze bevatten nu nog alleen statische informatie, zoals de Milieuzone of eenrichtingswegen. Dat kan ondernemers al enorm helpen bij het uitstippelen van de route, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, maar dat is wat hem betreft niet genoeg. “Daar staan alleen afsluitingen op die langer dan drie of vier maanden duren en tot stand zijn gekomen met een verkeersbesluit. MKB-Amsterdam wilde verder; drie maanden is een eeuwigheid voor het bedrijfsleven. Wij willen ook dat afzettingen voor kortere wegwerkzaamheden worden opgenomen en op de dag zélf zien welke routes zijn gestremd.”
Slim hek of pion
Het systeem wordt al uitvoerig getest, zegt Hassan Ghrib, kwartiermaker van de gemeente Amsterdam. “Om de realtime bereikbaarheid letterlijk in kaart te brengen zijn we aan het experimenteren met slimme hekken met ingebouwde GPS-sensoren. Wanneer een aannemer een weg met een ‘slim’ hek afzet wordt deze afzetting realtime op een digitale kaart geplot. Als we deze sensoren klein genoeg maken, kun je ze zelfs aan een pion klemmen voor bijvoorbeeld een vergunde dagafzetting.”
Nieuw beleid zwaar verkeer
Om overbelasting tegen te gaan en verdere schade te beperken gelden er strengere regels voor zware voertuigen in de binnenstad. Hier lees je de nieuwe regels per 1 oktober 2021.