MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden. Zelfs het opnemen van afsluitingen van één dag, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing, behoort tot de (toekomstige) mogelijkheden. Bij het routeadvies wordt daar dan rekening mee gehouden. De eerste proeven liepen met ‘slimme’ wegafzettingen en zijn geslaagd.

Veel bruggen en kademuren verkeren in slechte staat. Om overbelasting tegen te gaan en verdere schade te beperken gelden er strengere regels voor zware voertuigen in de binnenstad. Hierdoor zijn veel plaatsen in de stad moeilijker te bereiken.

Daarom heeft de gemeente sinds kort een digitale kaart opengesteld waarop vervoerders kunnen zien welke ontheffingen voor welk bestemmingsadres nodig zijn. Daarnaast kun je op basis van het gewicht en afmetingen van het voertuig zien via welke wegen je het best naar de bestemming kunt rijden. Het doel is om ‘vastlopers’ tegen te gaan en omrijden te minimaliseren.

Bekijk hier de kaart

Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze informatie in de (commerciële) routeplanners terechtkomt. Deze bevatten nu nog alleen statische informatie, zoals de Milieuzone of eenrichtingswegen. Dat kan ondernemers al enorm helpen bij het uitstippelen van de route, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, maar dat is wat hem betreft niet genoeg. “Daar staan alleen afsluitingen op die langer dan drie of vier maanden duren en tot stand zijn gekomen met een verkeersbesluit. MKB-Amsterdam wilde verder; drie maanden is een eeuwigheid voor het bedrijfsleven. Wij willen ook dat afzettingen voor kortere wegwerkzaamheden worden opgenomen en op de dag zélf zien welke routes zijn gestremd.”

Slim hek of pion

Het systeem wordt al uitvoerig getest, zegt Hassan Ghrib, kwartiermaker van de gemeente Amsterdam. “Om de realtime bereikbaarheid letterlijk in kaart te brengen zijn we aan het experimenteren met slimme hekken met ingebouwde GPS-sensoren. Wanneer een aannemer een weg met een ‘slim’ hek afzet wordt deze afzetting realtime op een digitale kaart geplot. Als we deze sensoren klein genoeg maken, kun je ze zelfs aan een pion klemmen voor bijvoorbeeld een vergunde dagafzetting.”

Nieuw beleid zwaar verkeer

Om overbelasting tegen te gaan en verdere schade te beperken gelden er strengere regels voor zware voertuigen in de binnenstad. Hier lees je de nieuwe regels per 1 oktober 2021.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...