MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden. Zelfs het opnemen van afsluitingen van één dag, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing, behoort tot de (toekomstige) mogelijkheden. Bij het routeadvies wordt daar dan rekening mee gehouden. De eerste proeven liepen met ‘slimme’ wegafzettingen en zijn geslaagd.

Veel bruggen en kademuren verkeren in slechte staat. Om overbelasting tegen te gaan en verdere schade te beperken gelden er strengere regels voor zware voertuigen in de binnenstad. Hierdoor zijn veel plaatsen in de stad moeilijker te bereiken.

Daarom heeft de gemeente sinds kort een digitale kaart opengesteld waarop vervoerders kunnen zien welke ontheffingen voor welk bestemmingsadres nodig zijn. Daarnaast kun je op basis van het gewicht en afmetingen van het voertuig zien via welke wegen je het best naar de bestemming kunt rijden. Het doel is om ‘vastlopers’ tegen te gaan en omrijden te minimaliseren.

Bekijk hier de kaart

Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze informatie in de (commerciële) routeplanners terechtkomt. Deze bevatten nu nog alleen statische informatie, zoals de Milieuzone of eenrichtingswegen. Dat kan ondernemers al enorm helpen bij het uitstippelen van de route, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam, maar dat is wat hem betreft niet genoeg. “Daar staan alleen afsluitingen op die langer dan drie of vier maanden duren en tot stand zijn gekomen met een verkeersbesluit. MKB-Amsterdam wilde verder; drie maanden is een eeuwigheid voor het bedrijfsleven. Wij willen ook dat afzettingen voor kortere wegwerkzaamheden worden opgenomen en op de dag zélf zien welke routes zijn gestremd.”

Slim hek of pion

Het systeem wordt al uitvoerig getest, zegt Hassan Ghrib, kwartiermaker van de gemeente Amsterdam. “Om de realtime bereikbaarheid letterlijk in kaart te brengen zijn we aan het experimenteren met slimme hekken met ingebouwde GPS-sensoren. Wanneer een aannemer een weg met een ‘slim’ hek afzet wordt deze afzetting realtime op een digitale kaart geplot. Als we deze sensoren klein genoeg maken, kun je ze zelfs aan een pion klemmen voor bijvoorbeeld een vergunde dagafzetting.”

Nieuw beleid zwaar verkeer

Om overbelasting tegen te gaan en verdere schade te beperken gelden er strengere regels voor zware voertuigen in de binnenstad. Hier lees je de nieuwe regels per 1 oktober 2021.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Pien Thate van MKB-Amsterdam benadrukt dat winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Het format van de MKB-groeiborrel gaat flink op de schop. De donderdag wordt ingeruild voor de maandagavond. Iedere eerste maandag van de maand, te beginnen op 1 november, zijn leden en niet-leden van harte welkom. Waarbij onder andere de winnaars van Product van de Maand worden bekendgemaakt!

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Tijdens de bijeenkomst van De Markt van Morgen op 16 november, treedt Yvette Watson van PHI Factory op als moderator: ‘We schrijven geen visies, maar we brengen alles naar de praktijk.’

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Waar liggen volgens de politie de grootste gevaren en is er genoeg geld én samenwerking om erger te voorkomen? Theo van der Plas, programmadirecteur Digitalisering en Cybercrime, geeft vijf tips.