De Bitterbal van Royal Goose Company won afgelopen september het Product van de Maand. We interviewen Jan-Tjerk Schuurmans, eigenaar en oprichter. Wat heeft hij sinds het winnen met de ganzenbitterbal tot nu toe bereikt? Eerst nog even over het product: de ganzenbitterbal is duurzaam. Het ontlast Schiphol en vooral de boeren in Nederland. De ganzen op Schiphol zijn een risico voor de vluchtveiligheid. En op de akkers brengen de ganzen veel schade aan. Afgeschoten ganzen kunnen afgevoerd worden en verdelgd. Maar bij Royal Good Company krijgt de gans een positie in de voedselketen. Met een eigen karakteristieke smaak.

Jan-Tjerk Schuurmans: “Het leuke is dat wij na het winnen van het ‘Product van de Maand’ zijn benaderd door 4Days International. Om samen met hen te onderzoeken of we ons product (en) kunnen exporteren naar het buitenland. Verder zijn we bezig met het verkrijgbaar maken van onze producten bij De Kweker Amsterdam (inmiddels onderdeel van Sligro), Van Meel Wild en gevogelte en de Lindenhoff. Leuk nieuws: binnenkort zijn we ook verkrijgbaar via een nieuw online groothandel: FOODL. Uiteraard kunnen mensen ook via onze eigen website online bestellen. We hebben al een redelijk klantenbestand opgebouwd van mooie restaurants en restaurantketens waar onze producten op de menukaart staan. We hebben intussen voldoende voorraad geproduceerd om onze klanten te kunnen bedienen als de horeca weer opengaat.”

“De komende tijd zit onze uitdaging in het vergroten van de afzet, naar meer horeca afnemers. Stapsgewijs zijn we bezig om meer groothandels, restaurants, cateringbedrijven en cafés te overtuigen om onze heerlijke (vol met de beste ingrediënten) producten op te nemen in hun assortiment.  Daarnaast zien wij veel kansen over de grens zoals Duitsland Frankrijk en België waar het product gans in hoger aanzien staat dan in Nederland.”

Missie

“Onze missie is: productie van unieke, smaakvolle, verfijnde en kwalitatief hoogwaardige producten van ganzenvlees. Deze producten willen we in de toekomst toegankelijk maken voor een breed publiek. Door verkoop rechtstreeks en via distributeurs exclusief aan de horeca.”

  • Onze producten dragen bij aan een duurzame, circulaire oplossing voor het ganzenoverlast probleem.
  • Minder verspilling van prachtig Hollands wild,
  • Door de productie van toegankelijke ganzenproducten, creëren wij juist waarde.

“Wij richten ons op het hogere en trendy segment binnen de horeca. Onze producten worden bij ruim zestig restaurants geserveerd zoals: De Echoput in Apeldoorn, Noorderlicht Amsterdam, Spaarne 66 Haarlem, Strandpaviljoen 5 Zandvoort,  Hotel restaurant Karel V te Utrecht, v/d Valk Emmeloord en Tilburg, Restaurant Colette, Kasteel Kerckenbos.”

Toekomstplannen
“In 2021 willen wij gaan investeren in onze productverpakkingen. Onze dozen en verpakking tussen de producten voorzien van een eigen design om onze visuele merkidentiteit te verbeteren. Een betere herkenbaarheid, meer verleiding en groter onderscheid t.a.v onze concurrentie. Belangrijk is dat ons duurzame verhaal (storytelling) van de Royal Goose Company hierin wordt doorgetrokken. Hiermee kunnen we ons verhaal elke keer weer aan onze klanten vertellen en onze handwaarde van onze producten verhogen. Dit is zowel online als in de schappen van de groothandels heel belangrijk. We kijken hierbij naar duurzame oplossingen voor onze productverpakkingen die aansluiten bij ons merk.”

En tot slot: waarom zouden jullie Product van het Jaar prijs moeten winnen? Schuurmans: “Het is een eerlijk, heerlijk, duurzaam en echt Nederlands product wat helemaal past in de huidige tijdsgeest.”

“Pssst ….. het is geen gerucht de lekkerste bitterbal komt uit de lucht!”

Publieksprijs 2020: Top 25 genomineerden met de meeste publieksstemmen!
Alle top drie genomineerden van de Product van de Maand verkiezing maken kans om de publieksprijs te winnen. Hoe? Door in de maand december de meeste publieksstemmen te vergaren via een poll. Op onze website staat een overzicht met alle top 25 producten en daarmee kun je vrienden, familie en zakelijke relaties attenderen om op een product te stemmen.

Wil je stemmen op de ganzen bitterbal? Dat kan hier.

De uitreiking vindt plaats op onze Nieuwjaarsborrel op donderdag 14 januari. Wij wachten uiteraard nog even af wat de Coronamaatregelen op dat moment zijn. Op vrijdag 15 januari mag de winnaar van Product van het Jaar op de gong slaan van de AEX beurs in Amsterdam.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Gemeente Amsterdam scheldt huur gemeentelijke panden deels kwijt

Gemeente Amsterdam scheldt huur gemeentelijke panden deels kwijt

Vorige week maakten we bekend juridische stappen te overwegen tegen de Amsterdamse gemeente, omdat ondernemers in financiële moeilijkheden geen huurkorting op gemeentelijke panden kregen. Afgelopen dinsdag maakte wethouder Meliani bekend 10 miljoen euro uit te trekken om ondernemers toch korting te kunnen geven. De gemeentelijke steun zal daarnaast bestaan uit verruiming van de terugbetalingstermijn van twee tot zes jaar. Bart Drenth: “Die langere afbetalingstermijn kan echt steun bieden, en het bedrag dat de gemeente hiervoor beschikbaar stelt geeft wel aan dat daar ook significant middelen voor beschikbaar zijn. Als MKB-Amsterdam kijken we uiteraard mee naar hoe de regeling zal uitpakken. Wel is er nog wat onduidelijkheid: welke criteria zijn er om kwijtschelding of korting te krijgen? Daarover denken we graag mee met de gemeente.”

Huurkorting: beter laat dan nooit

Huurkorting: beter laat dan nooit

Afgelopen dinsdag maakte wethouder Meliani van de gemeente Amsterdam bekend 10 miljoen euro uit te trekken om ondernemers toch huurkorting te kunnen geven. We vroegen aan ondernemers wat hun reactie is op deze uitkomst. Gerrit Key, uitbater van de Zuiderkerk, is hard getroffen door de gevolgen van de coronacrisis. Key: “Ik ben blij dat er eindelijk wat gebeurt en dat er iets los lijkt te komen. In eerste instantie was ik geschokt door de botte afwijzing van de gemeente, ondanks mijns inziens redelijke argumenten. Ik ben enorm hard geraakt, dan begrijp ik niet waarom het zo lang heeft moeten duren voordat de gemeente Amsterdam in de gaten kreeg hoe nijpend de situatie is. Kennelijk was er veel druk nodig vanuit MKB-Amsterdam en gemeenteraadsleden om het tij te doen keren. Wat het concreet voor mij betekent moet natuurlijk nog blijken. Het is in ieder geval een stap in de goede richting.”

Mona Keijzer (CDA): hoe kan het mkb versneld uit de crisis komen?

Mona Keijzer (CDA): hoe kan het mkb versneld uit de crisis komen?

MKB-Amsterdam gaat via een livestream op dinsdag 23 februari in gesprek met staatsecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer (CDA) en met Diederik Boomsma, fractievoorzitter CDA Amsterdam over ondernemen. Voorzitter Bart Drenth wil in gesprek over de webwinkels. Webwinkels zijn uitgesloten van bepaalde lasten die wel gelden voor winkeliers, waarom? En hoe kan Amsterdam zich als stad ontwikkelen tot ‘Food Capital’ van Nederland? Henk Grifhorst wil praten over de lasten die voor ondernemers door de jaren heen verzwaard, daar komt nu de coronacrisis bij. Het CDA neemt dit initiatief om met ondernemers in gesprek te komen om te horen waar ondernemers tegenaan lopen. Tijdens de livestream staat centraal hoe ondernemers perspectief geboden kan worden. Hoe kan het MKB versneld uit de crisis komen?  Iedereen die aanwezig is in de livestream kan vragen of opmerkingen plaatsen via een livechat. Meepraten? Meld je aan!

MKB-Amsterdam wil meer perspectief voor ondernemers

MKB-Amsterdam wil meer perspectief voor ondernemers

MKB Limburg vroeg afgelopen dinsdag aan de veiligheidsregio’s Limburg om in het veiligheidsoverleg met het kabinet te pleiten voor een aangepaste routekaart die zicht geeft op hoe ondernemers veilig en verantwoord kunnen heropenen. MKB Limburg-voorzitter Monique Princen stelt dat de coronacrisis en alle gevolgen van dien een enorme impact hebben op de hele samenleving. En dat de gevolgen voor onze ondernemers gigantisch zijn. Daarom pleit zij voor verantwoorde heropening van horeca en detailhandel: ondernemers nemen graag hun verantwoordelijkheid om dit veilig te kunnen doen. Hetzelfde geldt voor de contactberoepen. Bart Drenth sluit zich aan bij het statement van MKB Limburg: ‘’Ook vanuit de Amsterdamse ondernemers is er dringend behoefte aan perspectief. We hopen dan ook van harte dat we op de steun vanuit de veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland kunnen rekenen.’’

Even voorstellen: Bert Bos

Even voorstellen: Bert Bos

Normaal op deze plek een column van Bert Bos. Vandaag willen we Bert Bos voorstellen. Van topsporter tot één van de eerste bedrijfskundige adviseurs van Nederland. Bos weet als geen ander hoe het is om te groeien en laten groeien. Lees hier meer over Bert en zijn plannen en ambities als voorzitter van de werkgroep Groei, een belangrijk speerpunt van MKB-Amsterdam.

Betere bescherming bij overheidsopdrachten

Betere bescherming bij overheidsopdrachten

MKB-Nederland is tevreden over de stappen van staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken, CDA) voor betere rechtsbescherming bij overheidsopdrachten. Het gaat bij de opdrachten om zo’n 70 miljard euro per jaar. Veel ondernemers ervaren knelpunten bij aanbestedingen, zoals onredelijke inschrijvingseisen en verkeerde of onduidelijke procedures. Aanscherping van de Aanbestedingswet moet ervoor zorgen dat ondernemers bij procedures beter hun recht kunnen halen, wanneer deze verkeerd zijn vormgegeven of leiden tot de verkeerde selectie of gunning. Ook is afgesproken dat aanbestedende diensten de afhandeling van klachten moeten gaan monitoren en hierover rapporteren. Ook zal de effectiviteit van de genomen maatregelen bezien worden in een evaluatie, twee jaar na de inwerkingtreding van de wet.