Vorige week maakte verkeerswethouder Melanie van de Horst bekend 10 hoofdroutes voor autoverkeer in de stadsdelen West en Oost te willen afsluiten om minder autoverkeer in de stad te krijgen. Ook wil ze vier van de vijf bruggen over de Amstel afsluiten. Op het achtuurjournaal uitte Guido Frankfurther vicevoorzitter MKB-Amsterdam zijn zorgen voor het laad- en losverkeer in de stad. “Wij denken dat dat ongelofelijk veel tijd, en dus geld, gaat kosten en dat uiteindelijk de consument daar toch voor zal moeten gaan betalen”.

Het plan van wethouder Melanie van der Horst past in het beleid van de gemeente voor een autoluwe stad. Guido Frankfurther benadrukt dat MKB-Amsterdam allang de meer autoluwe stad heeft omarmd. “Wij zien ook heus wel de voordelen van een autoluwere stad met minder drukte en een schonere lucht. Dat is goed voor de verkeersveiligheid, ieders gezondheid en een prettiger leef- en winkelklimaat. Maar dat moet wel in goed overleg met het bedrijfsleven en in kleine, behapbare stappen, zodat het bedrijfsleven de tijd krijgt om zich aan te passen”.

Deze week werd bekend dat de wethouder haar plannen wil uitvoeren tot het jaar 2050. Een woordvoerder van de gemeente laat weten het bedrijfsleven hierbij pas te willen betrekken als het duidelijk wordt ‘of en wanneer welke voorstellen verder worden uitgewerkt tot een concreet projectvoorstel’.

MKB-Amsterdam noemt dit een gemiste kans en betreurt het dat het niet is meegenomen in de planvorming tot nu toe. Frankfurther: “Dat de wethouder de horizon voor haar plannen bij het jaar 2050 legt, is nieuw voor ons. Tegen die tijd zal alles wel worden vervoerd met vliegende auto’s en drones. Maar daarvóór zullen onze vervoerders na elke bestelling in de stad met hun inmiddels elektrische vrachtauto’s terug moeten rijden naar de Ringweg A10 om dan elders opnieuw de stad in te rijden. Uiteindelijk zal de consument daarvoor moeten betalen”.

Voor een efficiënte bevoorrading van winkels, horeca, instellingen en andere bedrijven is het noodzakelijk dat de buurten en wijken met elkaar verbonden blijven. In ieder geval zolang alternatieven nog niet voor handen zijn. Frankfurther: “Het vervoer over water komt na dertig jaar nog steeds niet van de grond. Verder dan een experiment met de horeca op de Nieuwmarkt zijn we nog niet gekomen. En natuurlijk kan er ook meer gebruik worden gemaakt van elektrische bakfietsen die vanuit overslaglocaties de stad inrijden, maar dat zullen er dan wel vele honderden meer moeten zijn dan nu en de kosten zullen daarbij astronomisch toenemen.”

MKB-Amsterdam heeft al eerder bij het stadsbestuur gepleit om bestaande en nieuwe hub-intiatieven te ondersteunen. Er is nog een enorme winst te behalen in vervoer over water.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...