Op donderdag 23 juni vond de bijeenkomst ‘Hoe maken we de horecabevoorrading in Amsterdam duurzaam én betaalbaar’ plaats in de Centrale Markthal op het Food Center. In het kader van de Future Food Logistics Challenge werden zes projecten gepresenteerd die in innovatie in horeca- en stadslogistiek bevorderen. Namens MKB-Amsterdam was vicevoorzitter Guido Frankfurther aanwezig. Hij vond het mooi om te zien hoe ver uitgewerkt de zes pilots waren. ‘Producten van een groot aantal leveranciers worden gebundeld bezorgd bij diverse winkels en bedrijven. En dat alles in zo min mogelijk ritten met als resultaat tot wel zestig procent reductie van het aantal te rijden kilometers in de stad.’
Zes projecten, één doel
De zon schijnt genadeloos door het dak van de monumentale Centrale Markthal van het Food Center. Het zweet parelt op de voorhoofden van de zestig mensen die samen zijn gekomen om de horecabevoorrading in Amsterdam te verduurzamen. En de lat wordt meteen hoog gelegd. ‘Elke week zijn er 60.000 leveringen aan de horeca in Amsterdam. Ons doel is om het aantal ritten minder, lichter en slimmer te maken en om de food sector voorop te laten lopen in de verduurzaming van de logistiek.’ De volgende zes projecten zijn er druk mee bezig.
HubKlup Een Haagse start up die klein is begonnen met het verzamelen van bestellingen en emissievrij leveren van verse producten aan de Haagse horeca. De pilot met zeven leveranciers en acht klanten leidde tot zestig procent afname van het aantal gereden kilometers. Hupklup verwacht volgend jaar naar Amsterdam op te schalen. De grootste uitdaging? ‘Elke keer weer heel veel praten’.
Bidfood De op het Food Center gevestigde horecagroothandel levert zo’n 225 keer per week aan klanten rondom de Hallen in West. De ruimte is daar beperkt, dus wordt er heel vaak besteld. In samenwerking met de gemeente en de HvA is Bidfood een ‘white label delivery’ systeem aan het opzetten om het aantal ritten te verminderen door middel van bundeling.
Seval In een Seval combinatie van een Light Electric Vehicle met trailer passen elf rolcontainers, die individueel kunnen koelen of vriezen. Koel, vries of normale producten worden op dezelfde trailer vervoerd. Dit zorgt voor aanzienlijk minder vervoersbewegingen in de stad. De combinatie is maar 1,40 meter breed en is 100% elektrisch.
Local 2 local Local 2 Local verbindt een netwerk van 450 Nederlandse boeren aan consumenten in de regio. Ze brengen het eten naar de mensen en delen informatie over consumentengedrag met de boeren. Het doel: nieuwe verdienmodellen bedenken en het aanbod van de boeren beter af stemmen op de vraag in de Metropool Regio Amsterdam.
Verstrade Om het laden en lossen in de binnenstad te vergemakkelijken heeft dit online food platform een bus met aanhangcombinatie ontwikkeld. De trailer kan op centrale punten in de stad worden achtergelaten, zodat opstoppingen worden voorkomen. De organisatie wil mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten om te helpen met lossen.
Business case of subsidie?
Op dit moment vindt dit gebundelde vervoer binnen de food sector, inclusief de nieuwe pilots, alleen nog gesubsidieerd plaats. In veel gevallen blijft het spannend of er een positieve business case van de pilots te maken is, ziet Guido Frankfurther. ‘We moeten daar uiteindelijk wel naartoe. Binnen de bestaande regels voor stadslogistiek is permanente subsidie van de overheid noodzakelijk om duurzame projecten competitief te maken. Wanneer je van duurzame stadslogistiek een 100% commerciële business case wilt maken – dus zonder subsidies – moet de huidige wijze van stadslogistiek minder aantrekkelijk worden gemaakt door beperkende regels. Een combinatie van subsidies en maatregelen kan natuurlijk ook.´