Het Amsterdamse college van B&W presenteerde vorige week in een verkenning van de oostelijke binnenstad ook de nieuwe plannen voor de Wibaut-as. Daarin is onder meer een versmalling van de Weesperstraat vastgelegd. Die houdt in dat de uitvalsweg op veel plekken wordt teruggebracht van vier naar twee banen. MKB-Amsterdam zegt zeker niet meteen ‘nee’ tegen het totaalplan voor de Wibaut-as, zegt vicevoorzitter Guido Frankfurter. ‘Maar we willen daarover wel in vroegtijdig overleg met wethouder Egbert de Vries. Én er moet aan een aantal belangrijke randvoorwaarden worden voldaan.’

“De Wibaut-as is een soort A1 voor de nood- en hulpdiensten.”

Guido Frankfurther

Op zichzelf is Frankfurther opgelucht dat de ‘knip’ in de Weesperstraat van de baan is. ‘Van dat soort fratsen zijn we absoluut niet gediend. Het zou een drama zijn geweest voor de bereikbaarheid van Centrum en Oost. We hebben altijd gezegd dat de voorgestelde knip voor MKB-Amsterdam een aantal bruggen te ver is. Zo dreigt een verkeersinfarct te ontstaan voor het midden- en kleinbedrijf in het centrum van de stad. Maar we hebben ook al vaker gezegd dat het verder uitrollen van het Masterplan Wibaut-as uit 2000 voor ons zeker een optie is.’

Nood- en hulpdiensten

Daarvoor zijn wel flankerende maatregelen nodig, benadrukt Frankfurther. ‘Doorgaand verkeer moet écht beperkt worden – en niet alleen op papier. Alleen op die manier kun je de bereikbaarheid van Centrum en Oost garanderen. Ook moet er een oplossing komen voor de nood- en hulpdiensten. Ook voor het bedrijfsleven is het van groot belang dat dat goed geregeld is, bijvoorbeeld bij calamiteiten in winkels. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een vrije middenbaan in het midden een soort wisselstrook. In 2000 heb ik daar als gemeenteraadslid al een motie over ingediend!’

Touringcaragenda

Daarnaast moet de bereikbaarheid voor touringcars goed worden geregeld. vindt Frankfurther. ‘Amsterdam verdient zijn geld immers nog altijd voor een belangrijk deel in de binnenstad en die moet ook voor bezoekers goed bereikbaar blijven. In de touringcaragenda 2020-2025 van vorig jaar is de toegang voor touringcars tot de binnenstad nog verder beperkt tot de Ring S100, de De Ruijterkade en de Wibaut-as, mét extra touringcarhaltes. Dan kun je niet een jaar later zeggen dat je van Wibaut- en Weesperstraat een veredeld woonerf maakt. Het open blijven van de Wibaut-as voor touringcars is essentieel voor de bedrijvigheid in de binnenstad én voor het verdienvermogen van de stad.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...