Het Amsterdamse college van B&W presenteerde vorige week in een verkenning van de oostelijke binnenstad ook de nieuwe plannen voor de Wibaut-as. Daarin is onder meer een versmalling van de Weesperstraat vastgelegd. Die houdt in dat de uitvalsweg op veel plekken wordt teruggebracht van vier naar twee banen. MKB-Amsterdam zegt zeker niet meteen ‘nee’ tegen het totaalplan voor de Wibaut-as, zegt vicevoorzitter Guido Frankfurter. ‘Maar we willen daarover wel in vroegtijdig overleg met wethouder Egbert de Vries. Én er moet aan een aantal belangrijke randvoorwaarden worden voldaan.’
“De Wibaut-as is een soort A1 voor de nood- en hulpdiensten.”
Guido Frankfurther
Op zichzelf is Frankfurther opgelucht dat de ‘knip’ in de Weesperstraat van de baan is. ‘Van dat soort fratsen zijn we absoluut niet gediend. Het zou een drama zijn geweest voor de bereikbaarheid van Centrum en Oost. We hebben altijd gezegd dat de voorgestelde knip voor MKB-Amsterdam een aantal bruggen te ver is. Zo dreigt een verkeersinfarct te ontstaan voor het midden- en kleinbedrijf in het centrum van de stad. Maar we hebben ook al vaker gezegd dat het verder uitrollen van het Masterplan Wibaut-as uit 2000 voor ons zeker een optie is.’
Nood- en hulpdiensten
Daarvoor zijn wel flankerende maatregelen nodig, benadrukt Frankfurther. ‘Doorgaand verkeer moet écht beperkt worden – en niet alleen op papier. Alleen op die manier kun je de bereikbaarheid van Centrum en Oost garanderen. Ook moet er een oplossing komen voor de nood- en hulpdiensten. Ook voor het bedrijfsleven is het van groot belang dat dat goed geregeld is, bijvoorbeeld bij calamiteiten in winkels. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een vrije middenbaan in het midden een soort wisselstrook. In 2000 heb ik daar als gemeenteraadslid al een motie over ingediend!’
Touringcaragenda
Daarnaast moet de bereikbaarheid voor touringcars goed worden geregeld. vindt Frankfurther. ‘Amsterdam verdient zijn geld immers nog altijd voor een belangrijk deel in de binnenstad en die moet ook voor bezoekers goed bereikbaar blijven. In de touringcaragenda 2020-2025 van vorig jaar is de toegang voor touringcars tot de binnenstad nog verder beperkt tot de Ring S100, de De Ruijterkade en de Wibaut-as, mét extra touringcarhaltes. Dan kun je niet een jaar later zeggen dat je van Wibaut- en Weesperstraat een veredeld woonerf maakt. Het open blijven van de Wibaut-as voor touringcars is essentieel voor de bedrijvigheid in de binnenstad én voor het verdienvermogen van de stad.’