Vanaf 2025 heeft Amsterdam uitstootvrije zones: daar mogen dan alleen niet-vervuilende voertuigen komen. Ondernemers willen meer tijd om ervoor te zorgen dat noodzakelijke vrachtauto’s en bestelwagens straks aan de duurzaamheidsregels voldoen. MKB-Amsterdam is voorstander van het plan om te verduurzamen, maar betwijfelt sterk of het haalbaar is om dat op zo’n korte termijn te regelen.
De uitstootvrije zones zullen straks gelden voor allerlei soorten voertuigen: voor vrachtauto’s en bestelbusjes, maar ook voor taxi’s, vaartuigen en bromfietsen. De zones zullen straks wel verschillen per type voertuig, zo beschrijft de gemeente op haar website. Voor personenauto’s gelden de emissievrije zones niet. Wel blijft daarvoor de milieuzone van kracht, die vanaf 2025 wordt aangescherpt.
Vicevoorzitter van MKB-Amsterdam Guido Frankfurther plaatst vraagtekens bij de plannen van de gemeente. “Dat zit vooral in de oplaadcapaciteit, want er zijn nog te weinig laadpalen”, zo liet hij onlangs aan NH nieuws weten. Ook de beschikbaarheid van elektrische voertuigen en van voldoende stroom zijn volgens hem een heikel punt.
Wel is Frankfurther voorstander van verduurzaming en, zo stelt hij, de markt heeft ook wel wat druk nodig om zich aan te passen in die richting. “Maar dat moet dan wel in goede verhouding zijn.” MKB-Amsterdam pleit dan ook voor voldoende gelegenheid voor ondernemers om deze aanpassingen te doen, mét voldoende tijd en ruimte om geleidelijk in duurzame logistiek te investeren.