Vanaf 2025 heeft Amsterdam uitstootvrije zones: daar mogen dan alleen niet-vervuilende voertuigen komen. Ondernemers willen meer tijd om ervoor te zorgen dat noodzakelijke vrachtauto’s en bestelwagens straks aan de duurzaamheidsregels voldoen. MKB-Amsterdam is voorstander van het plan om te verduurzamen, maar betwijfelt sterk of het haalbaar is om dat op zo’n korte termijn te regelen.

De uitstootvrije zones zullen straks gelden voor allerlei soorten voertuigen: voor vrachtauto’s en bestelbusjes, maar ook voor taxi’s, vaartuigen en bromfietsen. De zones zullen straks wel verschillen per type voertuig, zo beschrijft de gemeente op haar website. Voor personenauto’s gelden de emissievrije zones niet. Wel blijft daarvoor de milieuzone van kracht, die vanaf 2025 wordt aangescherpt.

Vicevoorzitter van MKB-Amsterdam Guido Frankfurther plaatst vraagtekens bij de plannen van de gemeente. “Dat zit vooral in de oplaadcapaciteit, want er zijn nog te weinig laadpalen”, zo liet hij onlangs aan NH nieuws weten. Ook de beschikbaarheid van elektrische voertuigen en van voldoende stroom zijn volgens hem een heikel punt.

Wel is Frankfurther voorstander van verduurzaming en, zo stelt hij, de markt heeft ook wel wat druk nodig om zich aan te passen in die richting. “Maar dat moet dan wel in goede verhouding zijn.” MKB-Amsterdam pleit dan ook voor voldoende gelegenheid voor ondernemers om deze aanpassingen te doen, mét voldoende tijd en ruimte om geleidelijk in duurzame logistiek te investeren.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

MKB wil langere ontheffing vrachtauto’s voor uitstootvrijezone

MKB wil langere ontheffing vrachtauto’s voor uitstootvrijezone

MKB-Metropool Amsterdam pleit bij de gemeente voor een langere ontheffingsmogelijkheid voor vrachtauto’s dan tot 1 januari 2030. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “Zeker in huidige economische situatie met torenhoge bedrijfslasten en Coronaschulden die nu moeten worden terugbetaald, kan je niet verlangen dat ondernemers hun vrachtauto’s uit 2018 of 2019 op 1 januari 2025 de deur uitdoen”

Ook Guido Frankfurther zakt voor tramexamen

Ook Guido Frankfurther zakt voor tramexamen

Vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther kijkt kritisch naar het tramexamen van de GVB. Frankfurther erkent het belang van snelheids- en vaardigheidstesten, maar meent dat de lat wel erg hoog wordt gelegd: “Veiligheid voorop, maar op deze manier wordt het personeelstekort natuurlijk nooit ingelopen”.

CLIMAA: Gesloten Impact Deals

CLIMAA: Gesloten Impact Deals

De Impact Deals zijn inmiddels gesloten! Lees hieronder meer over de acht Impact Deals ontwikkeld door tien ambitieuze MKB-ers.