In januari 2023 deden MKB-Amsterdam, KHN Amsterdam en Amsterdam City een gemeenschappelijke oproep aan de gemeente om vóór Pasen een eind te maken aan de lange stoet stilstaande of langzaam rijdende auto’s vanaf de Blauwbrug over Amstel, Rokin en Damrak. Wethouder Verkeer en Openbare Ruimte Melanie van der Horst kondigde vorige week een serie maatregelen aan die een eind moeten maken aan wat zij noemt de ‘Stadshartfile’. Voor het Paasweekend wordt een grote communicatiecampagne ingezet om dagjesmensen te informeren. De boodschap: “U bent welkom in het Stadshart, maar kom niet met de auto in verband met het risico op grote vertraging”. Initiatiefnemer Guido Frankfurther, tevens vicevoorzitter MKB-Amsterdam, prijst de voortvarende actie van het stadsbestuur, maar hoopt ook dat er na het Paasweekend wordt doorgepakt.
In een brief aan de belanghebbende partijen rondom het Damrak schrijft de gemeente ‘Het doel is dat Amsterdam bezoekers gastvrij kan blijven ontvangen, maar dat bezoekers niet met de auto de stad in komen en met name niet in het stadshart. Hierdoor wordt de hinder voor omwonenden en ondernemers beperkt en de leefbaarheid in het centrum van de stad verhoogd. “Amsterdam wil geen doorgaand autoverkeer meer door de stad, zeker niet door het oude stadshart”, zo laat de gemeente weten. “De groei van de stad en het huidige gebruik van de openbare ruimte gaan niet meer samen. De grenzen van de mogelijkheden komen in zicht. Om de stad ook in de toekomst leefbaar te houden moet de auto, stilstaan en rijdend, ruimte inleveren. De ruimte die hierdoor vrijkomt, komt ten goede aan fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Bewoners kunnen nog steeds met de auto op hun bestemming komen maar bezoekers die met de auto komen, worden uit het centrum geweerd.”
Goede koers
Namens MKB-Amsterdam is Guido Frankfurther tevreden over de aanpak van de gemeente. “Het is goed om te zien dat de gemeente de hartenkreet van het gezamenlijk bedrijfsleven nu echt serieus neemt en concrete maatregelen voor het Paasweekend aankondigt. Dit zal het leef- en winkelklimaat in het Stadshart direct ten goede komen”. Frankfurther wijst op het belang om na het Paasweekend direct door te pakken. “We moeten de bezoekers verleiden tot een ander parkeergedrag. Wat MKB-Amsterdam betreft blijven we afkoersen op een stadhart met alleen nog bestemmingsverkeer en een reserveringsplicht voor de aanliggende parkeergarages”. De vicevoorzitter is blij over de samenwerking met de andere initiatiefnemers. “Het is mooi om te zien wat er in korte tijd mogelijk is als Amsterdam City, Koninklijke Horeca Amsterdam en MKB-Amsterdam de handen ineenslaan. Wat mij betreft smaakt dit naar meer.”
Verwijzen, verleggen, verhinderen
In een brief aan de gemeenteraad deelde wethouder Van der Horst de aanpak van de Stadshartfile. “Een duidelijke boodschap is nodig dat de vertraging groot is en de parkeermogelijkheden in Stadshart niet of slecht bereikbaar zijn. Het doel is dat de binnenstad bereikbaar blijft voor de bezoekers van Amsterdam en tegelijkertijd de file wordt voorkomen. ”Om dit te bereiken komt de gemeente met een maatregelenladder die de komende drie maanden direct effect moet gaan hebben. Deze maatregelenladder bestaat uit drie fasen. Met ingang van het Paasweekend worden automobiele bezoekers van het Stadshart verwezen naar parkeeropties buiten het Stadshart. In mei volgt de volgende stap, de adviesroute P-Burgwallen wordt dan verlegd naar een andere adviesroute buiten het Stadshart. Nog dit jaar is het de bedoeling dat automobiele bezoekers van het Stadshart de toegang wordt verhinderd tot de binnenstad, met uitzondering van selectief bestemmingsverkeer.