Ondernemersverenigingen MKB-Amsterdam, Vereniging Amsterdam City en Koninklijke Horeca Amsterdam zijn helemaal klaar met de beruchte Rokinfile. Zij stellen voor het autoverkeer op deze route door de binnenstad ernstig te beperken. Op initiatief van Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam, vragen de ondernemers de gemeenteraad om op korte termijn een 24/7 inrijdverbod voor alle motorvoertuigen in te stellen vanaf de Blauwbrug over de Amstel bij het Waterlooplein, met uitzondering van voor bestemmingsverkeer. Dit moet de gemeente de tijd geven een systeem met ‘intelligente toegang’ in te voeren, waar nu elders in de stad mee wordt geëxperimenteerd.

Update 9/1/23: De oproep tot een inrijverbod kreeg veel positieve reacties in de pers en op social media. Reden genoeg voor de raadscommissie Mobiliteit, Openbare ruimte en Water van de gemeente om de kwestie op de agenda te zetten voor de commissievergadering van donderdag 12 januari. Namens MKB-Amsterdam zal initiatiefnemer Guido Frankfurther zijn reactie geven tijdens het debat.

Verkeersinfarct in het centrum

Tijdens de feestdagen stond de ‘Rokinfile’, waar de afgelopen 25 jaar al meters beleidsstukken en artikelen over zijn verschenen, van de Wibautstraat tot op de Prins Hendrikkade. Automobilisten deden over deze twee kilometer meer dan een uur. Maar ook in de rest van het stadshart ontstond een compleet verkeersinfarct, zoals op het Mr. Visserplein, delen van het Wallengebied en rondom het Koninklijk Paleis. Volgens MKB-Amsterdam, Vereniging Amsterdam City en KHN Amsterdam is dit fenomeen dat zich allang niet meer alleen in het weekend afspeelt, niet langer houdbaar.

Politieke aarzelingen

Rigoureuze maatregelen, zoals nu voorgesteld, zijn lange tijd uitgesteld vanwege grote onderhoudswerkzaamheden in het stadhart, maar ook om politieke aarzelingen. Ook de drie ondernemersorganisaties hebben in het verleden getwijfeld of een sterke beperking van het autoverkeer op deze route wel goed zou zijn voor het ‘gastvrije imago’ van de stad. Jan Stoeltie, directeur van Vereniging Amsterdam City, zegt hierover in het Parool: “Dit telkens terugkerende verkeersinfarct is vele malen erger voor het imago. De ronkende, vrijwel stilstaande file zorgt voor een slecht woon-, werk-, uitgaans- én winkelklimaat. Dat maakt de binnenstad er niet aantrekkelijker op. Maatregelen zijn nú nodig!”

Snel stappen zetten

De steeds langer en vaker voorkomende rij auto’s symboliseert drukte die Amsterdammers er mogelijk van weerhoudt naar het centrum te komen, stelt de voorzitter van KHN Amsterdam, Pim Evers. “De aankondiging van een autoluwe binnenstad conform het coalitieakkoord zien we nog maar beperkt terug in acties. Het gaat ons niet snel genoeg. De noodzaak is groter dan ooit. Zowel bewoners als ondernemers zijn er klaar voor om stappen te zetten. Waar wachten we nog op?”

Intelligente oplossingen

De invoering van een systeem met intelligente toegang kost de nodige voorbereidingstijd. Daarom pleiten de organisaties ervoor om te beginnen met een inrijdverbod voor alle motorvoertuigen die geen bestemming binnenstad hebben. “Een paar jaar geleden is een soortgelijk verbod ingesteld voor touringcars op deze route en inmiddels is het aantal touringcars op deze route met meer dan 70 procent afgenomen”, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam. “Laten we dus hiermee beginnen dit voorjaar.”

Uiteindelijk willen de organisaties naar een systeem met intelligente toegang. Hierbij controleren camera’s of de automobilist een parkeervergunning of gereserveerde plek in een parkeergarage op deze route heeft. Ook de ondernemers, toeleveranciers en taxi’s blijven toegang houden. Frankfurther: ‘Hier is maatwerk voor nodig. Niet alleen voor het parkeren in de garages, maar ook voor het laden en lossen in de venstertijden, de valet parking van de grote hotels of bezoekers van de bewoners. Dit vereist nadere uitwerking”.

MKB-Amsterdam, Vereniging Amsterdam City en KHN Amsterdam willen met hun voorstel het stadshart bereikbaar laten blijven voor het noodzakelijke verkeer en bovendien het centrum van onze hoofdstad aantrekkelijk en schoon houden. De organisaties zijn graag bereid hier op korte termijn nader met de gemeente over te gaan praten.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Kleine reclame-uitingen

Kleine reclame-uitingen

Ondernemers met kleinere reclame-uitingen worden in 2024 ontzien, na een motie van D66-raadslid Erik Schmit. De tarieven voor reclame-uitingen tot 5m2 worden niet verhoogd of geïndexeerd. Volgens vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Metropool Amsterdam een goede zaak.

Uitnodiging Netwerkborrel – Maandag 6 november

Uitnodiging Netwerkborrel – Maandag 6 november

Wij nodigen je graag uit voor de laatste MKB-Metropool Amsterdam Borrel van dit jaar op maandag 6 november in de Oranjekerk in Amsterdam. We hebben een gevarieerd programma, waarbij je zowel financieel als online impact kan maken!

Wilder Land is op een bijzondere missie met een bijzonder, divers team

Wilder Land is op een bijzondere missie met een bijzonder, divers team

Oprichter Matthijs Westerwoudt: “Het leuke is dat de medewerkers van begin tot eind betrokken zijn bij de totstandkoming van de producten. Zo zien zij ook dat die soms doodnormale (on)kruiden stap voor stap veranderen in mooie en lekkere producten waar een hoop mensen iedere dag van genieten”