De politieke aandacht voor het invoeren van een bezorgbelasting op pakketjes groeit. Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen vroeg Tweede Kamerlid Pieter Grinwis (CU) het kabinet om zorgbelasting als fiscaal instrument in te zetten om het lokale mkb te ondersteunen en om CO2 footprint te verminderen. Sinds deze week staat bezorgbelasting ook op de agenda in de Stopera. Op initiatief van GroenLinks heeft de wethouder van Economische Zaken het verzoek gekregen om een lobby richting het Rijk te starten voor het invoeren van een bezorgbelasting op het bezorgen aan huis door bestelauto’s.

Toch op de agenda

Groen Links fractielid Elisabeth IJmker, mede-indiener van de motie, is enthousiast. “Bezorgbelasting stond al in ons verkiezingsprogramma, maar haalde het coalitieakkoord niet. Ik ben blij dat we nu via deze motie bezorgbelasting toch op de politieke agenda hebben gekregen. De wethouder moet nu aan het werk”. IJmker beseft dat het onderliggende probleem niet iets wat lokaal kan worden opgelost. “Ik denk dat we dit samen met andere gemeenten en het VNG in Den Haag onder de aandacht moeten brengen.”

In haar verkiezingsprogramma schrijft GroenLinks: “Om onnodige mobiliteit te beperken en lokale ondernemers te steunen, pleiten we voor de invoering van een toeslag op thuisbezorging. De reden? Online webwinkels hebben een grote impact op onze stad (openbare ruimte, verkeer) en daar mag wel iets tegenover staan. Een vorm van bezorgbelasting zou ook een mooie manier zijn om gebruik van afhaalpunten te stimuleren en logistiek in de stad te verbeteren.”

Winkels smelten sneller dan ijsbergen

In juli kwam MKB-Amsterdam voorzitter Bart Drenth in het nieuws met zijn oproep voor de invoering van bezorgbelasting. Volgens Drenth verdwijnen in de regio Amsterdam steeds meer winkels en zorgt de opkomst van flitsbezorgbedrijven voor een “grote deuk in de verkoop”. Hij vindt het niet eerlijk dat winkeliers allerlei soorten belasting moeten betalen, zoals OZB, precario- en reclamebelasting en webshops niet. Bedrijven moeten als het aan MKB Amsterdam ligt straks 50 cent tot 2 euro extra betalen voor het bezorgen van pakketjes aan huis. Drenth denkt dat er meer nodig is om winkels te behouden dan de invoering van bezorgbelasting. “Als je niets doet, smelten de winkels sneller weg dan de ijskappen op de Noordpool”, aldus Drenth.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...