Veel ondernemers lijden flinke schades door wegwerkzaamheden voor hun deur of andere activiteiten van de gemeente. Om de opgelopen schade deels op de gemeente te kunnen verhalen kunnen ondernemers terecht bij het Bureau Nadeelcompensatie. MKB-Amsterdam heeft de afgelopen maanden meegepraat over hoe de regeling duidelijker gepresenteerd en laagdrempeliger kan worden voor ondernemers. Op uitnodiging van de gemeente heeft MKB-Amsterdam deze week de nieuwe website van het bureau voor nadeelcompensatie beoordeeld op onder andere klantvriendelijkheid. De gemeente neemt een aantal aanbevelingen van ons over.
Verlaagde drempel
Vicevoorzitter Guido Frankfurther is blij met de nieuwe website Nadeelcompensatie van de gemeente: “Hoewel de website nog in ontwikkeling is, is hij al vele malen duidelijker dan de vorige. Voor ondernemers waren de procedures te ingewikkeld en men achtte zichzelf vaak kansloos om een vergoeding aan te vragen. Met deze nieuwe website verlaagt de gemeente de drempel om compensatie aan te vragen”.
Op verzoek van MKB-Amsterdam wordt de berekening van de compensatie nog beter uitgelegd. Ook wordt duidelijker vermeld dat ondernemers eerst een gesprek kunnen hebben met het bureau om te horen of hun claim kansrijk is of niet. Frankfurther: “Vooral dit laatste is een enorme verbetering en kan de ondernemer veel tijd en geld besparen”.
Maximale korting van 20%
MKB-Amsterdam is het overigens niet eens met het feit dat bij de schadeberekening een korting van maximaal 20% wordt opgelegd, die boven op de schadedrempel van 8% komt. Ook de Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland komt hiertegen in verzet. Frankfurther: “Wij begrijpen heel goed dat er een drempel moet zijn om de regeling uitvoerbaar te maken. Maar wij vinden dat bij toekenning van de vergoeding het bedrag van deze drempel buiten beschouwing moeten worden gelaten, zodat de ondernemer 80% van de schade vergoed krijgt”. MKB-Amsterdam blijft hier aandacht voor vragen.