Vanaf 2025 mogen alleen uitstootvrije bedrijfsauto’s nog binnen de Ring A10 rijden, om de luchtkwaliteit in de Amsterdamse binnenstad te verbeteren. De afgelopen weken is de uitstootvrije zone 2025 in Amsterdam onder de aandacht gebracht via ondernemersbrieven. Met de aanscherping van de regels lijkt het momenteel spitsuur wat betreft transportlogistieke maatregelen in de stad. MKB-Amsterdam steunt de ambities, maar wil duidelijke afspraken over goede alternatieven.
MKB-Amsterdam voert daarom al langer intensieve gesprekken met onder meer Evofenedex en Transport & Logistiek Nederland. Vicevoorzitter Guido Frankfurther wil met de gemeente afspraken maken om de transportlogistiek in de metropoolregio schoner en veiliger te maken. ‘Hierbij spelen ook factoren mee als financiële haalbaarheid, overgangsregelingen, beschikbaarheid van elektrische laadvoorzieningen en een continue goede bereikbaarheid van alle delen van de stad.’
MKB-Amsterdam dringt vooral aan op een goede afstemming van alle verkeergerelateerde plannen in de stad, zegt Frankfurter. ‘Denk aan de nieuwe gewichts- en zero-emissiezones, de werkzaamheden voor kades en bruggen en de plannen voor een 30 kilometer-limiet in de hele stad. Laten we ons goed voorbereiden op het emissieloze rijden in 2025. Het is echt een realiteit dat het eraan zit te komen!’ Frankfurther drong al eerder aan op een Amsterdamse subsidieregeling voor vervroegde verkoop en sloop van de meest vervuilende diesels. Die regeling is er ook gekomen.
Zwaar verkeer
Per 1 oktober scherpt de gemeente Amsterdam al de regels voor zwaar verkeer in de stad aan. De huidige 7,5 ton-zone wordt uitgebreid met een gedeelte van de Zeeheldenbuurt in Amsterdam-West. En ook voor de vrachtroutes is vanaf 1 oktober een ontheffing nodig. MKB-Amsterdam heeft wel gepleit voor meer digitale ondersteuning voor de vervoerders, zodat ze real time kunnen overzien hoe een afleverlocatie het best kan worden bereikt, Frankfurther: ‘Daarnaast is ons verzoek gehonoreerd om het gebied tussen de S100 en de A10 vooralsnog buiten het nieuwe beleid te houden. Daar verandert dus voorlopig niets.’
De geplande maatregelen zijn uiteraard niet onomstreden. Zelfs landelijk trekt de recente correspondentie met ondernemers de aandacht. Nog niet alles rond de invoering van de beperkingen lijkt bovendien volledig helder. Daarover zullen de gesprekken de komende tijd gevoerd blijven.