De gemeente Amsterdam scherpt de regels voor zwaar verkeer in de stad per 1 oktober verder aan. Dat besloot het college van burgemeester en wethouders afgelopen week. De huidige 7,5 ton-zone wordt uitgebreid met een gedeelte van de Zeeheldenbuurt in Amsterdam-West. En ook voor de vrachtroutes is vanaf 1 oktober een ontheffing nodig. De gemeenteraad is inmiddels over het besluit geïnformeerd.
Daarnaast is de bovengrens voor het aanvragen van een zoneontheffing verlaagd van 45 ton naar 30 ton. Voertuigen zwaarder dan 30 ton komen alleen nog in aanmerking voor een routeontheffing met een ‘verklaring ondeelbare lading’ of in geval van ‘bijzondere voertuigen’. Voortaan wordt uitgegaan van het werkelijke gewicht van het voertuig in plaats van de toegestane maximum massa (TMM). Bovendien gelden er gedragsregels voor chauffeurs van zware voertuigen.
Lees ook | Vervanging verouderde bruggen en sluizen alleen mogelijk als we samen de klus klaren
De maatregel geldt voor alle wegen in het gebied binnen de centrumring S100. Dat betreft het gebied dat wordt omsloten door de Nassaukade, Stadhouderskade, Mauritskade, Zeeburgerdijk, Panamalaan, Piet Heinkade, De Ruijterkade, Westerdoksdijk, Van Diemenstraat en Houtmankade. De ‘zonale geslotenverklaring’ heeft onder meer tot gevolg dat het voor (samengestelde) voertuigen met een totaalmassa van meer dan 7,5 ton niet meer mogelijk is om vanuit Stadsdeel Noord in zuidelijke richting de IJ-tunnel in te rijden.
Oude bruggen en kademuren
In het genoemde gebied bevinden zich volgens het gemeentebestuur veel relatief oude bruggen en kademuren. Die zijn niet bestand tegen het huidige zware verkeer. Ontheffinghouders hebben inmiddels bericht ontvangen van de gemeente. Bedrijven met grotere wagenparken zijn specifiek geïnformeerd. Als de huidige ontheffing niet automatisch overgezet kan worden naar het nieuwe beleid, kan er tot uiterlijk 18 juni 2021 voor de resterende looptijd een nieuwe aanvraag worden ingediend.
Lees ook | PK Waterbouw steekt voortvarend van wal
Zwaar verkeer
Vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther: ‘Het afgelopen jaar hebben MKB-Amsterdam en vervoersorganisaties als Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland intensief meegepraat over het nieuwe beleid. Ik vind dat in het nieuwe beleid een goede bereikbaarheid redelijk in balans is met de veiligheid voor andere verkeersdeelnemers en van onze kades en bruggen. MKB-Amsterdam heeft wel gepleit voor het gelijktijdig invoeren van meer digitale ondersteuning voor de vervoerders, zodat ze real time kunnen overzien hoe een afleverlocatie het best kan worden bereikt. Daarnaast is ons verzoek gehonoreerd om het gebied tussen de S100 en de A10 vooralsnog buiten het nieuwe beleid te houden. Daar verandert er dus voorlopig niets.’
Vanaf 1 september is het mogelijk om via de website op basis van het nieuwe beleid een ontheffing voor de zone zwaar verkeer aan te vragen. Alle ontheffinghouders die nu toegang hebben tot de zone hebben een mail ontvangen over de gevolgen van het nieuwe beleid voor hun lopende ontheffing.
Bekijk www.amsterdam.nl/zwaarverkeer voor een uitgebreide omschrijving van de nieuwe regels en ontheffingen. Ook vindt u hier meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van een ontheffing.