De gemeente Amsterdam scherpt de regels voor zwaar verkeer in de stad per 1 oktober verder aan. Dat besloot het college van burgemeester en wethouders afgelopen week. De huidige 7,5 ton-zone wordt uitgebreid met een gedeelte van de Zeeheldenbuurt in Amsterdam-West. En ook voor de vrachtroutes is vanaf 1 oktober een ontheffing nodig. De gemeenteraad is inmiddels over het besluit geïnformeerd.

Daarnaast is de bovengrens voor het aanvragen van een zoneontheffing verlaagd van 45 ton naar 30 ton. Voertuigen zwaarder dan 30 ton komen alleen nog in aanmerking voor een routeontheffing met een ‘verklaring ondeelbare lading’ of in geval van ‘bijzondere voertuigen’. Voortaan wordt uitgegaan van het werkelijke gewicht van het voertuig in plaats van de toegestane maximum massa (TMM). Bovendien gelden er gedragsregels voor chauffeurs van zware voertuigen.

Lees ook | Vervanging verouderde bruggen en sluizen alleen mogelijk als we samen de klus klaren

De maatregel geldt voor alle wegen in het gebied binnen de centrumring S100. Dat betreft het gebied dat wordt omsloten door de Nassaukade, Stadhouderskade, Mauritskade, Zeeburgerdijk, Panamalaan, Piet Heinkade, De Ruijterkade, Westerdoksdijk, Van Diemenstraat en Houtmankade. De ‘zonale geslotenverklaring’ heeft onder meer tot gevolg dat het voor (samengestelde) voertuigen met een totaalmassa van meer dan 7,5 ton niet meer mogelijk is om vanuit Stadsdeel Noord in zuidelijke richting de IJ-tunnel in te rijden.

Oude bruggen en kademuren

In het genoemde gebied bevinden zich volgens het gemeentebestuur veel relatief oude bruggen en kademuren. Die zijn niet bestand tegen het huidige zware verkeer. Ontheffinghouders hebben inmiddels bericht ontvangen van de gemeente. Bedrijven met grotere wagenparken zijn specifiek geïnformeerd. Als de huidige ontheffing niet automatisch overgezet kan worden naar het nieuwe beleid, kan er tot uiterlijk 18 juni 2021 voor de resterende looptijd een nieuwe aanvraag worden ingediend.

Lees ook | PK Waterbouw steekt voortvarend van wal

Zwaar verkeer

Vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther: ‘Het afgelopen jaar hebben MKB-Amsterdam en vervoersorganisaties als Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland intensief meegepraat over het nieuwe beleid. Ik vind dat in het nieuwe beleid een goede bereikbaarheid redelijk in balans is met de veiligheid voor andere verkeersdeelnemers en van onze kades en bruggen. MKB-Amsterdam heeft wel gepleit voor het gelijktijdig invoeren van meer digitale ondersteuning voor de vervoerders, zodat ze real time kunnen overzien hoe een afleverlocatie het best kan worden bereikt. Daarnaast is ons verzoek gehonoreerd om het gebied tussen de S100 en de A10 vooralsnog buiten het nieuwe beleid te houden. Daar verandert er dus voorlopig niets.’

Vanaf 1 september is het mogelijk om via de website op basis van het nieuwe beleid een ontheffing voor de zone zwaar verkeer aan te vragen. Alle ontheffinghouders die nu toegang hebben tot de zone hebben een mail ontvangen over de gevolgen van het nieuwe beleid voor hun lopende ontheffing.

Bekijk www.amsterdam.nl/zwaarverkeer voor een uitgebreide omschrijving van de nieuwe regels en ontheffingen. Ook vindt u hier meer informatie over de voorwaarden en het aanvragen van een ontheffing.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...