Door alle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, spraak- en stemtechnologie kunnen robots de komende jaren een grote invloed hebben op de retail. Ze kunnen met name specifieke taken voor de retailer uitvoeren, zoals voorraadbeheer, schoonmaken en klantenservice.
Ook het thuisbezorgen van producten is een steeds populairdere toepassing van de robot. Zo bieden ze retailers een uitstekende kans om meer waarde te creëren en te innoveren. Maar wat deze toegevoegde waarde precies is, dat zal nog moeten blijken. Donderdag 16 september is de kick-off van het Digitaliseringsoffensief, een initiatief van HvA, MKB-Amsterdam en Ready to Scale. Tibert Verhagen, lector Emerging Technology for Business aan de HvA, zal bij deze gelegenheid een break-out sessie geven over de impact van opkomende technologieën & robotisering.
In de sessie komen onder meer de huidige mogelijkheden van robots in de retail aan bod, zegt Verhagen. ‘Je wilt dat winkeliers er iets mee gaan doen. En daarvoor moet je niet alleen de technologieën promoten, dat hangt van veel meer af: waar zit de klant op te wachten en welke rol kunnen robots precies spelen in de winkel? Verder bespreken we de resultaten van onderzoeken van studenten, over de toegevoegde waarde van robots voor de dienstverlening in de winkel. En ook de ervaring van consumenten, aan de hand van een sentimentanalyse, komt aan de orde.
Personeel lastig te vinden
Maar naast de ervaring van de consument is natuurlijk de interactie met het personeel van belang. Daar is, erkent Verhagen, nog niet heel veel over bekend. ‘We doen daar onderzoek naar en hebben een begin gemaakt met het verzamelen van kennis. Robots kunnen het gat opvullen dat ontstaat doordat personeel steeds lastiger is te vinden. Maar dan moet je daar wel serieus onderzoek naar doen en er kennis over vergaren. Of corona nog effect heeft op deze ontwikkeling? Ik denk dat het groeiend tekort aan personeel meer een demografische oorzaak heeft en vooral het gevolg is van een stijgend opleidingsniveau.’
Al deze aspecten komen in vogelvlucht voorbij in de break-out -sessie op donderdag 16 september. Geïnteresseerd in de ontwikkelingen en de mogelijkheden die robots bieden? Aanmelden kan hier. En kom hoe dan ook naar de Kick-off van het Digitaliseringsoffensief en de MKB-Amsterdam Groeiborrel. Om 15.00u is de inloop,